• sandybee

Cateringfirman har gett fel pris!

Har precis fått fakturan från cateringfirman efter vår fantastiska bröllopsfest förra helgen. De var verkligen kanon och gjorde allting helt perfekt! Men problemet är att när vi nu fått fakturan ser vi att beloppet är avsevärt mycket högre än vi räknat med. Efter att ha klurat en stund på det upptäcker vi nu att alla offerter vi fått, alla prisangivelser (jag har sparat allt) har varit exkl moms - MEN det har aldrig någonsin framgått att det varit exkl moms. Jag har lusläst alla offerter och all mailkonversation och ingenstans finns ordet moms angivet överhuvudtaget. Inte heller har detta nämnts muntligen vad vi minns.

Rent avtalslagmässigt bör det väl då alltså vara så att vi inte ska "betala momsen" eftersom det är det som de offererat oss som är det pris som är giltigt, eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Cateringfirman har gett fel pris!
  • foaLoKe

Berätta senare hyr det blev!

• BlivandeFruShead

Lycka till hoppas att ni löser det ...sånt e lite fult om du frågar mej tycker personligen att dom får ta sin smäll och jag förstår dej.jag har själv drivigt cateringfirma och skulle inte skriva offert på det sättet.Fula fiskar säger ja om ni frågar mej....

• sandybee

Håller med om det, känns inte kul att behöva tumma på sin bröllopsresa för att de inte angivit momsen i sina priser, så det tänker vi inte betala!

Problemet är att de har överlåtit fakturan till Handelsbanken med 23% dröjsmålsränta, jag är rädd för att vi kommer att åka på att betala dröjsmålsränta till Handelsbanken för det belopp som vi bestrider och inte vill betala. Man tycker ju att det inte ska vara vårt problem, men det kommer ju landa på oss. Precis som med p-böter, man får betala allt först innan man kan bestrida.

Någon som vet hur det funkar i såna här fall?

• förstagångsbrud

Jag hade ringt konsumentombudsmannen i min kommun, de kan säkert ge råd.

Jag hade tagit kontakt med handelsbanken själv för att informera dem om hur det ligger till, så att de inte tror att ni bara struntar i att betala.

• Taha

Av gammal erfarenhet så innehåller offerten aldrig moms utan det är något man får lägga till.
    ånga cateringfirmor etc diskuterar endast pris utan moms, det är även det de ger info om på nätet eftersom de i vanliga fall vänder sig till företag.

Men det är lite fullt att de inte informerat er med tanke på att ni är privatpersoner.

• sandybee

Detta är en festvåning som ofta arrangerar just bröllop, även om de kanske har många företagskunder så har de även många privatpersoner som kunder så de borde inte vara obekanta med fenomenet kan man tycka. Eller så accepterar folk kanske bara att de inte har fått rätt pris? Eller kanske är smartare än oss och frågar i förväg.

• HurraViSkaGiftaOss

Dom har gjort fel i sina offerter om dom inte indikerat exkl. moms.
    Den här fajten måste du ta!

• Freckles

Hur många procent är momsen på egentligen?
    Sitter just och kollar lite cateringfirmor och på ett ställe står det "moms tillkommer" efter priserna. Men hur ska jag veta hur mycket det blir? Vet ju vad vi kan betala och vill inte behöva lägga massa extra på moms.

Sandybee: Stå på er! Det verkar ju inte riktigt klokt att det aldrig nämnts nått om moms och sen blir det 18000 mer på notan. Det är för mycket pengar att bara betala utan en fight!!!
    Lycka till!!

• Golfkillen

Gå in på konsumentverket och se hur du bestrider en faktura:

www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngCategoryID=1480

Du skall alltid visa att du kan betala, så att du inte får dröjsmålsränta eller betalningsanmärkning, men du kan bestrida fakturan ändå.

• sandybee

Tack för tipset!

Golfkillen skrev 2008-09-13 20:33:42 följande:
    Gå in på konsumentverket och se hur du bestrider en faktura:www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.aspDu skall alltid visa att du kan betala, så att du inte får dröjsmålsränta eller betalningsanmärkning, men du kan bestrida fakturan ändå.
Svar på tråden Cateringfirman har gett fel pris!