• sandybee

Cateringfirman har gett fel pris!

Har precis fått fakturan från cateringfirman efter vår fantastiska bröllopsfest förra helgen. De var verkligen kanon och gjorde allting helt perfekt! Men problemet är att när vi nu fått fakturan ser vi att beloppet är avsevärt mycket högre än vi räknat med. Efter att ha klurat en stund på det upptäcker vi nu att alla offerter vi fått, alla prisangivelser (jag har sparat allt) har varit exkl moms - MEN det har aldrig någonsin framgått att det varit exkl moms. Jag har lusläst alla offerter och all mailkonversation och ingenstans finns ordet moms angivet överhuvudtaget. Inte heller har detta nämnts muntligen vad vi minns.

Rent avtalslagmässigt bör det väl då alltså vara så att vi inte ska "betala momsen" eftersom det är det som de offererat oss som är det pris som är giltigt, eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Cateringfirman har gett fel pris!
  • sokkerstruten

Skriv gärna lite mer och berätta vad som händer!

• Igia
    Freckles skrev 2008-09-13 19:50:01 följande:
    Hur många procent är momsen på egentligen? Sitter just och kollar lite cateringfirmor och på ett ställe står det "moms tillkommer" efter priserna. Men hur ska jag veta hur mycket det blir? Vet ju vad vi kan betala och vill inte behöva lägga massa extra på moms.Sandybee:
    Moms på mat ska vara 6% men om det även inkluderar serveringspersonal kan jag tänka mig att det är 25% moms på det. Så det är två olika beroende på vilken tjänst man köpt...
  • Golfkillen
    Igia skrev 2008-09-14 03:33:02 följande:
    Moms på mat ska vara 6% men om det även inkluderar serveringspersonal kan jag tänka mig att det är 25% moms på det. Så det är två olika beroende på vilken tjänst man köpt...
    Nej, moms på mat är INTE 6 %, moms på mat är 12 % om du köper den i affär eller tar med dig den från restaurang. Catering-momsen är även den på 12 %, och serverings-momsen (dvs du stannar på restaurangen och äter maten där) är 25 %.

Som kuriosa kan nämnas att moms-satsen 6 % i princip bara används för böcker, person-transporter samt vissa entreavgifter.
  • Soon and very soon

nyfiken på hur det kommer gå! lycka till!

• sandybee

Tack, jag håller er uppdaterade!

• marve72

Är det inte så att alla företag är tvingade att skriva med moms när de skickar ut offerter till privatpersoner?

Vet att det inte är ngn konkret hjälp men jag har i bakhuvudet att det kan vara så. Kolla upp det! Din kommun har säkert ngn konsumentvägledare som du kan ring upp.

• laris

Det här är ju jätteintressant!!! Väntar med spänning....

• Wånkan

marve72, jag tror du har rätt i att man måste skriva ut pris inkl. moms i offerter till privatpersoner!

• lillP

i inlägg nr7 är det hänvisat till vilken lag och paragraf

• Freckles

Tack! Ska kontakta restaurangen också så får vi se om vi kan få ihop ett pris som passar vår budget.

Golfkillen skrev 2008-09-14 10:43:21 följande:
    Nej, moms på mat är INTE 6 %, moms på mat är 12 % om du köper den i affär eller tar med dig den från restaurang. Catering-momsen är även den på 12 %, och serverings-momsen (dvs du stannar på restaurangen och äter maten där) är 25 %.Som kuriosa kan nämnas att moms-satsen 6 % i princip bara används för böcker, person-transporter samt vissa entreavgifter.
  • sandybee

Det har löst sig!

Cateringfirman hade av misstag gjort fel när de lagt in fakturan så att 25% moms lagts på utöver beloppet. De kommer att kreditera den fakturan och skicka en ny med rätt belopp Gud vad skönt, det betyder att vi får ytterliggare 10.000 kr på sparkontot utöver det vi beräknat (som sagt, hade räknat in en rejäl marginal för säkerhets skull).

*pust*

• sandybee

För den som undrar kan jag säga att konsumentvägledaren i kommunen sa samma sak som sagts i denna tråd, momsen skall vara inkluderad i det pris som ges, och rekommenderade att vi bestred fakturan och bara betalade det belopp vi anser oss vara överens om.

• Sanfor

Gott med ställen som fixar sina misstag!

Det är när det verkligen gäller som man vet om företag är serviceminded på riktigt..

• Aprikos

Härligt att höra att det löste sig så smidigt.

Svar på tråden Cateringfirman har gett fel pris!