• ingenjörsbruden

Har du kollat ditt pass?!

Vill bara påminna alla som ska åka iväg på en härlig bröllopsresa att kolla giltighetstiden på sina pass samt kolla landets krav på giltighetstid.

Thailand har krav på 6 månader....så jag måste fixa nytt pass för det saknas 3 veckors giltighetstid.....

I thailand är de snälla mot nordiska turister men det kanske är dumt att chansa....man får kanske en paragraf-ryttare i passkontrollen!!

• Svar på tråden Har du kollat ditt pass?!
  • Tjolinti

hur kollar man hur lång giltighetstid just ditt land kräver?

• ingenjörsbruden

Du bör surfa in på landets ambassadhemsida (i sverige) så brukar där stå all info.....

Det är rätt sjukt för resebolagen har inte koll på detta o kan inte informera sina resenärer.....

• Carro 25okt2008

Obs att nästan alla länder kräver att passet man reser in på är giltigt i minst 6 månader till! Alltså långt ifrån bara Thailand som har en sådan regel.

• Tizzeltazz

hoppsan sa...vi som åker till thailand på smekmånad på onsdag
    men mitt pass gäller tydligen 6 år till vilket är irriterande eftersom jag ska bya efternamn och de nya passen bara gäller 5 år
    tack för tipset! ska be m2b att kolla sitt pass.

• Hedebris

fick ett nytt förra veckan :) det skulle gått ut i december

• anne på grönkulla

Puffar för viktig info!

Man får försöka höra vad som gäller med det landets myndigheter, t ex genom deras ambassad. Har de en hemsida är det ju ofta enklare, annars kanske man kan ringa.

• ingenjörsbruden

anne på grönkulla skrev 2008-09-15 07:24:31 följande:

Puffar för viktig info!Man får försöka höra vad som gäller med det landets myndigheter, t ex genom deras ambassad. Har de en hemsida är det ju ofta enklare, annars kanske man kan ringa.
    Puffar igen....

Alldeles rätt!!!
    Det är ditt ansvar som resenär att ha kollat ditt pass, försäkringar osv......Leta upp landets ambassad-hemsida eller ring dem.

Mitt pass går ut 2009-05-06.....o vår hemresa är 2009-01-16 så det fattas bara några veckor!
    Får betala 400 kr nu för nytt pass o 400 kr efter resan när jag ska fixa ett nytt pass med nytt efternamn....surt sa räven!!!
    Men jag kan tillägga att 6 mån reglerna har gällt i Thailand sen 1998 men det är det inte många som vet....men passkontrollerna har varit justa mot nordiska resenärer so far.....men det är dumt att chansa!
    Kan ju bli en riktigt tradig inledning på honeymoonen!!!
  • Ninnispinnis

Min svägerska hade ett pass som gick ut någon månad efter att de skulle kommit hem från sin Thailandssemester, och hon blev stoppad i gaten på Arlanda. Hon var tvungen att göra ett nytt pass, vilket ledde till att hon missade flyget och fick köpa en helt ny biljett (för ca 6000kr) till ett flyg som gick sex timmar senare. Dessutom fick de bekosta hotell själva när de kom fram, innan vidare transport till slutdestinationen nästa dag...

Bra, Ingengören, att du påminner om detta!

• anne på grönkulla

Ja, inte nog med att thailändsk (eller vilket land det nu gäller) passkontroll har rätt att stoppa resenärer med pass som inte gäller i det landet, flygbolaget har rätt att neka att ta ombord en också. Detta pga att de annars blir ansvariga för att flyga tillbaks dig på egen bekostnad, de har alltså ganska stora intressen rent ekonomiskt i att veta att alla deras passagerare blir insläppta i landet de ska flyga till.

Lösningen med att få ett nytt pass på Arlanda funkar inte alltid heller, då många länder heller inte godtar provisoriska pass och passpolisen har inte alltid koll på vilka regler som gäller beroende på vilket land man ska åka till.

Svar på tråden Har du kollat ditt pass?!