• ingenjörsbruden

Har du kollat ditt pass?!

Vill bara påminna alla som ska åka iväg på en härlig bröllopsresa att kolla giltighetstiden på sina pass samt kolla landets krav på giltighetstid.

Thailand har krav på 6 månader....så jag måste fixa nytt pass för det saknas 3 veckors giltighetstid.....

I thailand är de snälla mot nordiska turister men det kanske är dumt att chansa....man får kanske en paragraf-ryttare i passkontrollen!!

• Svar på tråden Har du kollat ditt pass?!
  • Hedebris

sånt är såtrist. då borde resebyrån stå för det nya passet

• Wingtear
    Hedebris skrev 2008-09-16 21:31:26 följande:
    sånt är såtrist. då borde resebyrån stå för det nya passet
    Njädå, vi visste ju så de hinner skaffa nya men nu blev jag faktiskt lite osäker på hur det va, formuleringen var luddig, stod att nya pass måste vara giltiga mer än ett år, men att gamla (ej biometriska) gick bra att använda om giltighetstiden var OK. Stod inget mer om den konstigt nog. Nåja båda jag och m2b behövde helt nya och svärmisarna skulle haft tajt med 6 månadersgränsen ändå.
  • Hedebris

okej :)

mitt pass går ut i december. och det var dåvi skulle resa. så det var lika braatt fixa redan nu

• Amaranth

Det är just därför som resebyråer inte skall lämna information ang passens giltighetstid för dessa regler ändras ofta.

Wingtear skrev 2008-09-16 21:09:13 följande:
    Jag håller med! Resebyrån sa åt blivande svärföräldrarna (ja, de ska med på bröllopsresan...) att det var 6mån till usa MEN på ambassadens(och inrikesministeriets) hemsida står det att passen ska var giltiga i minst 1 år frammåt...
  • Wingtear

Ja, jag kollade ju eftersom de är "lätt" nojjiga med inresande till usa, men det känns fel att resebyrån säger saker som inte stämmer. Antingen ska de ha koll eller inte säga nått alls tycker jag.

• ingenjörsbruden
    Amaranth skrev 2008-09-18 13:23:18 följande:
    Det är just därför som resebyråer inte skall lämna information ang passens giltighetstid för dessa regler ändras ofta.
    Det är helt o fullt förståeligt.....men de borde poängtera att ansvaret för att kolla upp giltighetstiderna för inreselandet ligger hos resenären........oftast tänker man att "ja men passet är giltigt när jag är iväg på resan så då är det lugnt"
Svar på tråden Har du kollat ditt pass?!