• ingenjörsbruden

Har du kollat ditt pass?!

Vill bara påminna alla som ska åka iväg på en härlig bröllopsresa att kolla giltighetstiden på sina pass samt kolla landets krav på giltighetstid.

Thailand har krav på 6 månader....så jag måste fixa nytt pass för det saknas 3 veckors giltighetstid.....

I thailand är de snälla mot nordiska turister men det kanske är dumt att chansa....man får kanske en paragraf-ryttare i passkontrollen!!

• Svar på tråden Har du kollat ditt pass?!
  • ingenjörsbruden
    Ninnispinnis skrev 2008-09-15 08:27:39 följande:
    Min svägerska hade ett pass som gick ut någon månad efter att de skulle kommit hem från sin Thailandssemester, och hon blev stoppad i gaten på Arlanda. Hon var tvungen att göra ett nytt pass, vilket ledde till att hon missade flyget och fick köpa en helt ny biljett (för ca 6000kr) till ett flyg som gick sex timmar senare. Dessutom fick de bekosta hotell själva när de kom fram, innan vidare transport till slutdestinationen nästa dag...Bra, Ingengören, att du påminner om detta!
    Tack, Ninnis!

Fy va tråkit att behöva lägga ut med 6000 extra plus hotellet!
    Blir nästa lite förbannad på resebyråerna att de inte informerar alla resenärer om att de bör kolla upp med landets ambassad om vad om gäller osv!!

Får väl vidarebefodra till svärmor att hon troligen har räddat många honeymoons från en tråkig start!!
  • Zsarah

Puffar vidare denna tråd, detta hade jag ingen anning om. tack för infon!

• Hedebris

klart :)

allt bra meddig förresten? det var länge sen. kommer du på lördag till ankeborg?

• Wingtear
    ingenjörsbruden skrev 2008-09-14 14:04:47 följande:
    Det är rätt sjukt för resebolagen har inte koll på detta o kan inte informera sina resenärer.....
    Jag håller med! Resebyrån sa åt blivande svärföräldrarna (ja, de ska med på bröllopsresan...) att det var 6mån till usa MEN på ambassadens(och inrikesministeriets) hemsida står det att passen ska var giltiga i minst 1 år frammåt...
Svar på tråden Har du kollat ditt pass?!