• Nath et Jo

hur mycket kan det egentligen gå på???

Vi vill så gärna gifta oss men är rädda att pengarna inte ska räcka.. vi skulle vilja gifta oss 2010 och jag skulle gärna vilja ha mitt fina bröllop som jag alltid drömt om. nu är det ju dyrt nog som det är så jag kan tänka mig att jag måste dra ner på vissa saker..
    Men hur mycket kan ett fint (normal fint) bröllop med ungefär 100-120 gäster gå på??

i summan räknas:

lokal
    dj
    mat
    dricka
    dekoration
    hyra bil
    kläder (på ett ungefär)
    o.s.v

• Svar på tråden hur mycket kan det egentligen gå på???
  • agtiwi

Vi blir 67 stycken och kommer få det bröllop vi vill ha för 25 000:-
    Det vi inte kommer ha är dj och hyra av bil, vi kommer använda cd-skivor samt vår egna finbil. I en tidigare tråd framgick att en dj går på någonstans mellan 4-6000:-
    Bil har jag ingen aning om vad det kostar. Sen beror det ju på vad ni ska äta? Catering eller fixa mat själva?
    Allt som allt kan det nog gå på 70 000:- till kanske 100 000:-
    Ska bröllopsresan räknas in förresten?

• 1700tal

Vi tänkte bli ca 110 gäster också år 2010 och tänkte ha festen på fint hotell/restaurang som fixar allt, lokal, trerätters, all alkohol, servering osv. Vår svit på hotellet ingår också. Kyrkan ligger bredvid hotellet så tranport slipper vi och det kommer landa på 110-120.000kr. (festen 925/kuvert, vilket ju ligger högt). Så nästan hela vår budget går till festen och då får man spara in på annat. Vi sparar ca 2000kr/månad.

Budgettips som inte "märks" på helheten:

-hyr kläder eller låt någon bekant sy
    -gör "pappersarbetet" (inbjudnkort, vigsel- och festprogram) själva men lägg ner lite pysseltid på dem så blir de precis lika tjusiga som specialbeställda.
    -köp om möjligt alkoholen i tyskland (gör helt vansinnig skillnad på totalpriset, särskilt till så många gäster! Men var försiktig med övervikt på lasten)

Det finns ett bra budgetverkyg här på BT, där får man lite fler uppskattningssiffror...

Lycka till!!

• sandybee

Vi var 80 st gäster (dock var vi tvungna att betala för ytterliggare 4 st som blev sjuka dagen innan/samma dag) och om vi endast tittar på själva festen (alltså inte inkluderar ring, kläder, etc) så betalade vi ungefär ca 76.000 kr för festen vilket inkluderar:

- 2x mousserande med snacks och chokladdoppade jordgubbar
    - Exklusiv 3-rätters meny med vin till maten (personalen såg till att inga glas var tomma)
    - Bröllopstårta samt kaffe & 3 cl avec
    - Kanonbra DJ som spelade från 23-03
    - Lokalhyra

För detta alltså ca 905 kr/kuvert (detta alltså i Stockholm city på en finare festvåning).

När vi kolade runt märkte vi att det är enormt stora prisskillnader mellan olika ställen vilket inte nödvändigtvis speglar kvaliteen på det man får. Så kolla runt ordentligt innan ni bestämmer er för var ni vill ha er fest!

• hondafreak

Räkna med 800-1000:-/person i mat och dryck om ni ska bjuda på allt.
    Utöver det borde ni klara er med 30000 musik, blommor, kläder, transport, fotograf, hår och smink mm) om du inte väljer en klänning för 10000 och ringar med diamanter....

• sokkerstruten

vi betalar 795kr per person, 3 rätters på herrgård nära gbg. Vi har oxå lagt till öppen bar (vin,öl,cider) och vinpaket till maten, samt avec och vickning. Då slutar det på 1200 kr per person ungefär.

Vi bjuder 78 st, så kommer alla så blir bara festen 93.000!

Sen tillkommer kläder,musik,fotograf,bil,favours,inbjudningskort,blommor, smink,hår, tackkort, och massa småsaker som frimärken m.m det kommer enligt våra beräkningar gå på ca 60.000.

Har köpt en rätt dyr klänning för 10.000 och en rätt dyr ring för 13.600kr Inbjudningarna 4500 kr, fotograf 4500, bil 3000kr, bröllopsnatt 3000kr, han kläder kanske 3000, min systers klänning 1500, alla blommor 3000, favours 3000...

Det jag skrev ovan räknade jag nu ihop till 49.000. Sen tillkommer det lite presenter till bestman,syrran och andra involverade i bröllopet, skor och smycken. Det plockar på!

Man kan absolut dra ner på många av våra kostnader! jag hade tex inte tänkt köpa en sån dyr klänning, eller ha favours för dom pengarna. Tänkte göra inbjudningarna själva å så! Men det blev så här när vi väl började sätta igång!

Men det är mycket som man kan skära ner på

• tolonta

Vad räknar du som normalfint? Hur mycket kan ni tänka er att göra själva (med hjälp från nära och kära)?

Om normalfint för er innebär mat från cateringfirma i en hyrd lokal (kanske bygdegård eller liknande) som har porslin och där man själv kan köpa alkoholen, så kan man sänka kostnaden ganska rejält jämfört om man t.ex. vill ha bröllop på en herrgård. Ännu billigare om ni lagar maten själva (finns rätter man kan förbereda långt innan, så att man har minimalt att göra precis innan bröllopet). Det finns exempel på alla typer av bröllop här på BT.

• Nath et Jo

Vad kul att höra allas histoprier och vad ni tror det kan gå på det var precis sånt som jag vill veta..

agtiwi: Nej bröllopsresan ska inte räknas in. jag jobbar p" ett flygbolag så det fixar sig ganska lätt.

1700tal: jag bor i Frankrike så här kan jag hitta mycket fint vin till ett billigt pris. (billigare än Tyskland).

Smink och frisör kommer kosta 0 kr för min svägerska är frisör och min bästa vän ska sminka mig.

• Nath et Jo

Inbjudningarna och tack korten + menyerna och bordsplaserings korten kommer inte gå på någon sambon gör dom gratis på jobbet så jag tror vi känner lite på det. Vet någon hur mycket det kan ligga på ungefär?

För maten vill jag ta in en cateringfirma för jag har inga syskon och här bara ett par nära vänner och jag vill inte att dom ska behöva jobba så mycket för mitt bröllop.

jag vill gärna ha en fin lokal, visst skulle jag gärna vilja ha en herrgård men det blir nog lite dyrt..

våran budget ligger på 115 000kr ungefär.

• anja1661

115 000kr kan ni absolut få ett fint underbart bröllop för!!

• sokkerstruten

Ja absolut, det tycker jag med!!!!

• Nath et Jo

vad skönt att höra att vàran budget räcker till ett fint bröllop...

• Myrmor

Vi räknar med en budget på runt 70000 för 115 personer. Vissa saker slösar vi på, andra budgeterar vi väl. Det är bra att vara ute i god til och hugga alla reor man kan

• ElinPierre

Det borde ni verkligen klara er med!!

• Nath et Jo

70000 för 115 pers. ja det är ju ungefär lika mànga som vi kommer ha. skönt att se att man kan klara sig även med mindre summor fast att man har en hel del folk...

Svar på tråden hur mycket kan det egentligen gå på???