Inlägg från: Babajaga |Visa alla inlägg
  • Babajaga

Funderar på att skola om mig-ni med hög lön tipsa mig om ert yrke!

Hej allesammans,
    har varit arbetslös molekylärbiolog länge och funderar därför på att skola om mig, men vet inte riktigt vad jag ska plugga. Viktigt för mig är att utbildningen skall ge lätt att få jobb + att lönen är hög. Gärna att utbildningen inte ska vara så lång då jag redan läst 4 år på universitetet. Då jag redan är naturvetare vore det toppen med ett tips inom samma branch så jag inte behöver läsa så länge. Så ni med hög lön, tipsa mig om ett yrke!

• Svar på tråden Funderar på att skola om mig-ni med hög lön tipsa mig om ert yrke!
  • Babajaga

Sebastiana: vilken typ av ingenjör? Enligt ams hemsida ska det i framtiden råda brist på högskoleingenjörer med inte civilingenjörer.

• Babajaga

Ojoj vilken respons! Jag tackar och bugar ödmjukast för alla er som har tagit er tid att svara på mig fråga!=)

Jag jobbar gärna mycket och hårt men vill också få betalt därefter.

Jag har svår att veta vad jag skall plugga till. Journalist har allltid varit en dröm, men arbetslösheten är så hög så det går bort. Jag är en problemlösare som är kreativ, nåt naturvetenskapligt skulle kanske passa mig?
    Har kollat lite ang civilingenjör och högskoleingenjör. Civilingenjör är 4 år (tror jag) och högskoleingenjör 3 år. Högskoleingenjör är mer praktiskt inriktad och har därför lättare att få jobb än civiling. Funderar lite på högskoleingenjör.

Jag vill inte arbeta med kroppen utan mer intellektuellt, om ni förstår mig rätt.

Läkarutbildningen tror jag kan vara för tung för mig då jag även funderar på att skaffa familj inom en snar framtid, annars blir jag för gammal. Tror inte jag skulle orka balansera en så tung utbildning och samtidigt vara småbarnsförälder, så det får bli en kortare utbildning som inte är lika krävande som läkarutbildningen.

Fler tips är varmt välkomna, kanske finns det ett yrke som skulle passa mig som jag inte har tänkt på!

• Babajaga

Becky79: lärare vill jag inte bli, det har vetat med säkerhet ända sedan jag var 9 år!

Jag är en problemlösare som även är kreativ med många idéer inom olika branscher. Ska kolla lite om det finns något lämpligt för mig att plugga som kan ge jobb inom reklam. Då kanske jag får använda min idéförmåga.

• Babajaga

Utomlands 2008: tack för tipset om intressetestet på arbetsförmedlingens hemsida. Gjorde testet och det blev liiite klarare för mig vad jag vill resp inte vill göra. Det är så svårt det här, tycker jag.

Funderar mer och mer på högskoleingenjör så om nån vet hur det är att jobba som en sådan/känner nån som jobbar som det, så berätta gärna. Vill helst veta hur lätt det var att få jobb, hur lönen ligger, hur arbetsuppgifterna ser, jag allt som är värt att veta!

• Babajaga

Tindre: vad glad jag blev att du svarade i min tråd då du jobbar inom bygg-teknik!
    Vad har du för arbetsuppgifter konkret, dvs hur ser en vanlig dag på jobbet ut? Vad behöver jag veta om yrket/vad är bra att veta om yrket? Vad ska jag tänka på om jag ska satsa på högskoleingenjör inom bygg?

Svar på tråden Funderar på att skola om mig-ni med hög lön tipsa mig om ert yrke!