• Babajaga

Funderar på att skola om mig-ni med hög lön tipsa mig om ert yrke!

Hej allesammans,
    har varit arbetslös molekylärbiolog länge och funderar därför på att skola om mig, men vet inte riktigt vad jag ska plugga. Viktigt för mig är att utbildningen skall ge lätt att få jobb + att lönen är hög. Gärna att utbildningen inte ska vara så lång då jag redan läst 4 år på universitetet. Då jag redan är naturvetare vore det toppen med ett tips inom samma branch så jag inte behöver läsa så länge. Så ni med hög lön, tipsa mig om ett yrke!

• Svar på tråden Funderar på att skola om mig-ni med hög lön tipsa mig om ert yrke!
  • Sebastiána

Ingengör. Det är definitivt ett yrke där det kommer att bli lätt att få jobb.

• Babajaga

Sebastiana: vilken typ av ingenjör? Enligt ams hemsida ska det i framtiden råda brist på högskoleingenjörer med inte civilingenjörer.

• Sebastiána

Är inte ingengör själv så jag är ingen expert, men jag vet att det är ett problem att det är så få som vill plugga till ingengör på universitet/högskolor. Det blir inte bättre av att kvaliteten på dem som går där har sjunkit eftersom de inte klarar matten.

Vet inte skillnaden mellan civilingengör och högskoleingengör. Det finns ju gymnasieingengör också, men det lär inte alls vara så attraktivt i framtiden.

• Tooticki
    Sebastiána skrev 2008-09-18 13:14:13 följande:
    Är inte ingengör själv så jag är ingen expert, men jag vet att det är ett problem att det är så få som vill plugga till ingengör på universitet/högskolor. Det blir inte bättre av att kvaliteten på dem som går där har sjunkit eftersom de inte klarar matten.Vet inte skillnaden mellan civilingengör och högskoleingengör. Det finns ju gymnasieingengör också, men det lär inte alls vara så attraktivt i framtiden.
    Högskoleingenjör är en kortare utbildning än civilingenjör, innan Bologna var det 3 resp 4 år. Nu vet jag inte vad skillnaden är.
  • Lillsnufflan

Problemet är väl att de flesta utbildningar kan leda till både arbetslöshet och hög lön.

Det handlar ju rätt mycket om att befinna sig på rätt plats vid rätt tillfälle. Båda mina föräldrar är akademiker, inom samma naturvetenskapliga ämne dessutom. Pappa har doktorerat men är arbetslös när han inte lyckas dra in projektpengar till universitetet, och då jobbar han för rätt medioker lön. Mamma avbröt sin forskarutbildning och är idag chef inom en kommunal förvaltning och tjänar över 50 000 i månaden. Hon använder väl egentligen inte hennes ämneskunskaper i sitt arbete, men som akademiker lär man sig ju att tänka kritiskt, utreda saker, skriva och läsa vetenskapliga texter t.ex. som gör en lämplig för en rad jobb inom t.ex. kommunal och statlig förvaltning.

Mamma fick sitt jobb genom att hon jobbade som lärare och brann så mycket för det hon gjorde vilket också ledde till att hon gjorde det bra. Det i sin tur ledde till befordran efter befordran. Det är väl oftast så man får hög lön? Få yrken ger det per automatik från början.

Läkare är det brist på och de har hygglig lön, men det är ju lång utbildning. Jag har kompisar som lyckats få jobb med bra ingångslön som är jurister och ekonomer, men lika många som är arbetslösa eller jobbar på konsum.

Tänk efter vad du är intresserad av och se om något av de yrkena har låg arbetslöshet. Någon utbildning med garanterad hög lön finns nog inte. En ekonom kan betala ut löner på en skola likväl som vara VD, till exempel.

• Lillsnufflan

Sen beror det ju på vad man menar med hög lön. Ingångslönen för högskoleingengörer ligger på strax över 25 000, om jag inte är helt ute och cyklar. Det är ju inte dåligt, men knappast någon förmögenhet.

• Sebastiána

Det bästa råd man kan ge är som tidigare sagt att välja något man verkligen är intresserad av och är bra på. Om yrket finns i både privat och offentlig sektor får man högre lön inom den privata.

• anne på grönkulla

Hög lön får man ju inte bara på utbildning utan också genom tur och hårt arbete. Är man beredd att jobba mycket och ta ansvar/fatta svåra beslut så hjälper det cokså. (Därmed inte sagt att alla svåra ansvarsfyllda jobb ger mycket betalt, tyvärr.)

• didis

jag lobbar rätt friskt för tandläkaryrket här...

I och för sig 5 års utbildning men garanterat jobb de närmaste 30-åren, brist redan nu och större brist blir det!

Skall man tjäna bra skall man jobba i England, en kollega tjänade över 2 miljoner i LÖN ett år. Jo han jobbade hårt men det kan jag också göra i ett år för den lönen...

Ingångslönen för tdl i Folktandvården beror på landstinget, om man åker utanför storstäderna är det ca 30.000.

Privattdl får ut så mycket lön som man kan jobba in + vinst i företaget förståss.

Maken är civilingenjör, tjänar ca 45.000 efter 10 år i yrket.

• målerskan

Bli hantverkare så går du aldrig arbetslöa i framtiden!! Men man måste jobba ihop sina timmar innan lönen blir fin. Elektriker, dekormålare,plattsättare, .... schyssta jobb med bra lön efter några år. Fördelen är att du kan leta reda på en firma som tar traditionella lärlingar, då behöver man inte plugga, utan bara jobba sig igenom utbildningen med växande lön. Både jag och sambon vet!

Svar på tråden Funderar på att skola om mig-ni med hög lön tipsa mig om ert yrke!