• Babajaga

Funderar på att skola om mig-ni med hög lön tipsa mig om ert yrke!

Hej allesammans,
    har varit arbetslös molekylärbiolog länge och funderar därför på att skola om mig, men vet inte riktigt vad jag ska plugga. Viktigt för mig är att utbildningen skall ge lätt att få jobb + att lönen är hög. Gärna att utbildningen inte ska vara så lång då jag redan läst 4 år på universitetet. Då jag redan är naturvetare vore det toppen med ett tips inom samma branch så jag inte behöver läsa så länge. Så ni med hög lön, tipsa mig om ett yrke!

• Svar på tråden Funderar på att skola om mig-ni med hög lön tipsa mig om ert yrke!
  • ElinPierre

Funderar faktiskt lite på ekonomi också... Hmmmm

• J D
    ElinPierre skrev 2008-09-22 19:57:21 följande:
    Funderar faktiskt lite på ekonomi också... Hmmmm
    Ekonomi kan vara ett väldigt osäkert karriärval idag eftersom det utbildas för många genom alla mindre högskolors frammarsch. Försök att läsa på de stora handelshögskolorna med mkt näringslivskontakt isf (Handelshögskolan Stockholm el. Handelshögskolan Göteborg e.g.). Om man har egna kontakter redan innan så spelar det naturligtvis mindre roll var man läser (eller om man kan tänka sig jobb inom offentlig sektor).
  • Babajaga

Utomlands 2008: tack för tipset om intressetestet på arbetsförmedlingens hemsida. Gjorde testet och det blev liiite klarare för mig vad jag vill resp inte vill göra. Det är så svårt det här, tycker jag.

Funderar mer och mer på högskoleingenjör så om nån vet hur det är att jobba som en sådan/känner nån som jobbar som det, så berätta gärna. Vill helst veta hur lätt det var att få jobb, hur lönen ligger, hur arbetsuppgifterna ser, jag allt som är värt att veta!

• sarling

Civilingenjör is the shit. Visst, lite längre utbildning men mycket fetare lön än högskoleingejörerna. Har jobbat typ 5 år och är nu mjukvaruprojektledare och tjänar nästan 40 000. Det är bra betalt iaf enligt mig. I gengäld får man leva med drösvis av töntiga ingenjörer och buffliga karlar. Men men skinn på näsan löser sig det också. Go for it girl!

• Ankan80

Varför inte landskapsingenjör/landskapsarkitekt?

Jag har väl inte tokmycket i lön (25000)som ingenjör men det är jätteroligt och kreativt. En fantastisk känsla att se det man skapat i skala 1:1.
    Ritar alltså trädgårdar och bostadsgårdar.

Pengar är inte allt, man skall tycka det är roligt också .

• J D

En affärsjurist tjänar ca 50 000 efter fem år. Om du vill jobba med reklam så kan du inrikta dig mot varumärkesrätt. Det är väldigt kreativt :).

sarling skrev 2008-09-23 15:31:44 följande:
    Civilingenjör is the shit. Visst, lite längre utbildning men mycket fetare lön än högskoleingejörerna. Har jobbat typ 5 år och är nu mjukvaruprojektledare och tjänar nästan 40 000. Det är bra betalt iaf enligt mig. I gengäld får man leva med drösvis av töntiga ingenjörer och buffliga karlar. Men men skinn på näsan löser sig det också. Go for it girl!
  • ElinPierre

Vad exakt gör man som affärsjurist??

J D skrev 2008-09-29 11:58:31 följande:

En affärsjurist tjänar ca 50 000 efter fem år. Om du vill jobba med reklam så kan du inrikta dig mot varumärkesrätt. Det är väldigt kreativt :).
  • J D

Det beror verkligen helt och hållet på vilket område man jobbar med och om man jobbar på byrå eller direkt på ett företag men generellt så använder man juridiken till att underlätta affärer.

• cilias

Min sambo är högskoleingenjör inom bygg. När han blev klar med sin utbildning för tre år sedan så sökte han två jobb innan utbildningen var klar, och han fick båda jobben så det var bara att välja vilket jobb han ville ha. Han har runt 29 000 i lön nu, började på 20 000. Det verkar vara en bra bransch med mycket jobb! Själv är jag arbetslös geolog...

• 08 08 09

Jag tycker att du ska fundera pa vad du VILL gora och tycker ar INTRESSANT.

Jag valde jobb efter lon, jobbar som tax advisor i England (skatteradgivare) samtidigt som foretaget utbildar mig till certifierad revisor. Jattebra betalt, men MYCKET overtid (obetald). Sa fort jag har gatt klart min utbilding kommer jag sluta och hitta ett jobb jag VILL gora aven om det betalar halften av vad tjanar nu.

Tank efter.

• Fejs

håller med ovanstående, gör det du tycker verkar vara roligt!!!

• Snäckan4

Jag håller med tidigare inlägg om att det viktigaste när du väljer är att det är något du är intresserad av och tycker är roligt. Om du inte är motiverad kommer du aldrig prestera väldigt bra och då uteblir nog även de högre lönerna.

• ElinPierre

Men om man inte har riktigt koll? Jag vet varken vad jag tycker är roligt i arbetsväg (dock några saker som jag INTE gillar) eller vad jag möjligen skulle vara bra på...

Uhh..

• passionsblomman

Jag tycker det finns en massa jobb som man inte ens fattar vad det är förnågot...
    Det är kul att fråga folk man träffar vad de egentligen gör en vanlig arbetsdag-tro mig, ibland blir man överraskad av vad en dag kan inehålla jämfört med ens egen.

• anne på grönkulla

Mycket viktig poäng!

passionsblomman skrev 2008-09-30 13:07:28 följande:
    Jag tycker det finns en massa jobb som man inte ens fattar vad det är förnågot... Det är kul att fråga folk man träffar vad de egentligen gör en vanlig arbetsdag-tro mig, ibland blir man överraskad av vad en dag kan inehålla jämfört med ens egen.
  • Tindre

Själv jobbar jag inom byggsektorn som installationskonsult med civ. ing utbildning i ryggen. Började på ingångslön 22' i maj 2005 (om jag inte minns helt fel, minnet sviker en ju när det var så länge sen ;). Idag, tre löneförhandlingar senare har jag 32', bonussystem som gör att jag får en extra månadslön i december (naturligtvis beroende på hur bra det går!) samt är delägare i firman.
    Visst har jag mycket att slåss mot dagarna igenom eftersom jag är tjej i byggbranchen, men vi behövs! Så tycker du bygg verkar vara nått för dig tycker jag verkligen du ska pröva på det. ;) Har du fler frågor så kan jag försöka svara efter bästa förmåga.

Sen håller jag ju med alla kloka inlägg ovan - hitta nåt du gillar, det är det som håller i längden.

• mab26

J D skrev 2008-09-29 11:58:31 följande:

För att jobba som affärsjurist krävs det att man först läser i fyra och ett halvt år (efter att ha antagit till juristprogrammet som kräver jättehöga betyg) sen måste man få jobb på någon av de riktigt stora byråerna och dra in mycket pengar för att öht ha en chans att komma upp i en sådan lön. Känns kanske inte som den mest realistiska planen...?
  • Babajaga

Tindre: vad glad jag blev att du svarade i min tråd då du jobbar inom bygg-teknik!
    Vad har du för arbetsuppgifter konkret, dvs hur ser en vanlig dag på jobbet ut? Vad behöver jag veta om yrket/vad är bra att veta om yrket? Vad ska jag tänka på om jag ska satsa på högskoleingenjör inom bygg?

Svar på tråden Funderar på att skola om mig-ni med hög lön tipsa mig om ert yrke!