Jag har bra lön (31 500 kr/mån) och jobbar som journalist på ett vara våra större mediebolag.
Men jag kan inte rekommendera någon att blir det. Oftast blir man fast i vikariesvängen år in och år ut. För mig tog det 5 år innan jag fick fast jobb, och jag är en av de som fått det snabbast.
Istället för att få synas framför kameran, med bra lön och spännande jobb, hamnar man istället på lokalpress, får skriva om bridgeklubbens årsmöte och kontrakt som är kortare än den tid det tar att säga "hej"
Även på de större bolagen handlar det om att fylla tidningen/sändningen, här kan det dock i alla fall finnas resurser för eget material - men till största delen handlar den om att producera för dagen, ofta med för lite tid att läsa in sig tillräckligt för att kunna ställa bra frågor.
Om man lyckas som journalist verkar mest bero på lyckliga omständigheter. Någon säger upp sig, precis när man står hos chefen, en praktikhandledare med dåligt samvete för att han inte handlett så mkt fixar sommarjobb åt en osv osv.
Så nix. inte journalist - om du inte har ett erbjudande som ligger och väntar på dig bara du går utbildningen.