• Babajaga

Funderar på att skola om mig-ni med hög lön tipsa mig om ert yrke!

Hej allesammans,
    har varit arbetslös molekylärbiolog länge och funderar därför på att skola om mig, men vet inte riktigt vad jag ska plugga. Viktigt för mig är att utbildningen skall ge lätt att få jobb + att lönen är hög. Gärna att utbildningen inte ska vara så lång då jag redan läst 4 år på universitetet. Då jag redan är naturvetare vore det toppen med ett tips inom samma branch så jag inte behöver läsa så länge. Så ni med hög lön, tipsa mig om ett yrke!

• Svar på tråden Funderar på att skola om mig-ni med hög lön tipsa mig om ert yrke!
  • ElinPierre

Och om man inte kommer på någonting alls som man är speciellt bra på??

Följer tråder med intresse- jag är lite i samma sits!

• Sanfor

Jag har bra lön (31 500 kr/mån) och jobbar som journalist på ett vara våra större mediebolag.
    Men jag kan inte rekommendera någon att blir det. Oftast blir man fast i vikariesvängen år in och år ut. För mig tog det 5 år innan jag fick fast jobb, och jag är en av de som fått det snabbast.

Istället för att få synas framför kameran, med bra lön och spännande jobb, hamnar man istället på lokalpress, får skriva om bridgeklubbens årsmöte och kontrakt som är kortare än den tid det tar att säga "hej"

Även på de större bolagen handlar det om att fylla tidningen/sändningen, här kan det dock i alla fall finnas resurser för eget material - men till största delen handlar den om att producera för dagen, ofta med för lite tid att läsa in sig tillräckligt för att kunna ställa bra frågor.

Om man lyckas som journalist verkar mest bero på lyckliga omständigheter. Någon säger upp sig, precis när man står hos chefen, en praktikhandledare med dåligt samvete för att han inte handlett så mkt fixar sommarjobb åt en osv osv.

Så nix. inte journalist - om du inte har ett erbjudande som ligger och väntar på dig bara du går utbildningen.

• kolmasken