Inlägg från: Saggezza |Visa alla inlägg
  • Saggezza

Han tar mitt efternamn?

Det här är för mig och min m2b det enda vi inte kan komma överens om. Den stora elefanten som hånnar oss när vi pratar om bröllopet!

Båda vill gärna dela efternamn men ingen av oss är egentligen vilig att ta den andres... Ingen av oss har ett -son namn, mitt efternamn delar jag med mina föräldrar och storebrorsan och katten förstås =) och jag har gått igenom ett h-e i mina skolår tack vare mitt namn så jag har ett starkt band till de. Min m2b efternamn är inte heller helt ovanligt, typ 110 personer i Sverige som heter det men det är inte speciellt vackert och får mig att tänka på något helt annat. Mitt förnamn passar dessutom inte ihop med det efternamnet, jag ser det, min familj ser det (uppenbarligen) och definitivt våra vänner kan se det... men inte han... konstigt va!? *suck*

Iom att han helt enkelt inte ens blinkar med ögonen längre i den här frågan och vi vill dela namn så har jag fått kompremissa och "gått" med på att jag kommer att ta hans men behålla mitt i mellannamn, saken är den att min mamma gjorde det då hon gifta sig med min far -74 och heter fortfarande så men under mina 24 år så har jag ALDRIG sett henne använda sitt -ström namn, jag är rädd att det kommer bli detsamma för mig...

Skönt att få skriva av sig! Sorry att det blev en novell istället för ett inlägg... råd är alltid bra så snälla om ni har något dela med er!

(P s. min sambo är jävligt envis, även om han aldrig skulle erkänna att han är värre än mig, men han BRUKAR inte vara omöjlig... D s)

• Saggezza

Jag vill bara påpeka att jag och min sambo inte är sura eller osams över detta, det är bara en sak vi inte är överens om. Det är två helt olika saker!

• Saggezza

mab26: Nej jag är ju inte säker på något då det gäller efternamnen... Alltså det är väl egentligen också att jag inte vill avskärma mig ifrån min familj genom att helt ge upp det namnet jag har redan.

Jag fattar inte varför det här är den enda punkt som han ska lägga in en åsikt i överhuvudtaget... Kunde han inte ha lagt in en åsikt och färgtema eller gästlista... skulle vara enklare så!

• Saggezza

Madam mim: Jag totalvägrar att inte ha samma namn så på något sätt måste vi räta ut det här. Hade varit lättare om han haft ett -son namn eller om jag hade haft det, tyvärr har ju då ingen av oss ett vanligt efternamn! Det är lite sniket!!! =S

Svar på tråden Han tar mitt efternamn?