• lynnochelof

Han tar mitt efternamn?

Jag och min blivande har pratat om det, och hittills ha vi varit överrens om att det är roligare att ta mitt efternamn (det är ganska vanligt, men han har ett -son-namn, så det känns ändå roligare). Inte vill vi heller ha dubbelnamn, dock verkar omgivningen se det som märkligt.

Inte lever vi väl fortfarande kvar i ett samhälle där kvinnorna förväntas anpassa sig? Jag hoppas på att få med många på min sida nu då dessa forum brukar domineras av kvinnor =)

Det som fick mig att fundera mest var min mormor som helt appropå ingenting slängde ut sig att jag borde spara mitt flicknamn som mellannamn åtminstånde.

• Svar på tråden Han tar mitt efternamn?
  • ElinPierre

Mig har du totalt på min sida!
    Pierre tar mitt efternamn. Kanske,kanske kommer han att ha sitt nuvarande som mellannamn sen, men det har han inte bestämt sig för än.

• Fenixx

jag tycker ändå dem flesta idag väljer det efternamn som känns bäst passande eller mer ovanligt. är inte så hårt att ta mannens tycker jag!
    vet flera som tagit tjejens efternamn.

själv ska jag ta min M2B´s efternamn, men beror på att det är så ovanligt. skoj att ha och våra barn har det med.
    vi hade kunnat ha dubbel efternamn då vi bägge har korta efternamn. inga sson här.

• Emmacita

Vi tar mitt efternamn från och med 20/12! :o) Dock är min blivande svärfar rätt så upprörd över detta, men det får han ju leva med helt enkelt... Vår dotter heter redan som jag dessutom och hennes namn skulle inte passa med mannens efternamn då det blir tre vokaler på raken i så fall...

• fröken sjunfors

Min blivande tar troligtvis mitt efternamn. Vi är båda halvfinnar, men kan väldigt väldigt lite, och jag känner inte att ett finskt efternamn tilltalar mig. Själv har jag ett taget ovanligt namn som jag då hellre vill föra vidare! Men han får bestämma själv, dock har jag sagt vart jag står i det hela

• anja1661

vi har pratat om att ta mitt efternamn. jag har ju hetat det i 26år och kan ju inte bara byta!! jo jag vet att han har hetat sitt namn i 28år men det e ju en HELT annan sak ellerhur?
    skämt o sido så älskar jag mitt efternamn och min m2b namn e det bara hans pappa som har och vi går inte ihop. vi rök samman för lite över 2år sedan och pratar inte med varandra sen dess....så det känns helt naturligt för mig att INTE byta.
    jag vill ju att sambon ska ta mitt namn och jag tror han kommer göra det.

• FrökenHoppsan

Helt okej att mannen byter till kvinnans efternamn tycker jag! Man ska gå på magkänslan o göra som det känns bäst!!
    Själv bytte JAG eternamn till min makes efternamn, en av orsakerna var att hans två döttrar har hans efternamn, å nu har vi alla samma efternamn, känns fint för mig! Sen så ville jag verkligen ta hans efternamn också, har aldrig ens tänkt något annat...

• Kela2

Jag har ett ovanligt efternamn och hoppas att jag kan få min blivande att vilja ta mitt efternamn när vi gifter oss, alternativt att vi hittar på ett helt nytt, är tyvärr inte jättesugen på hans. Fast det viktigaste tycker jag är att vi kommer att heta samma. Det finns ju de som faktiskt behåller sina egna båda två, men jag vill heta samma för att visa att vi hör ihop. Eventuellt kan jag ju behålla mitt efternamn som mellannamn om det inte blir vårt gemensamma efternamn.

• JPerlestam

Min blivande kommer att ta mitt efternamn! Bara min släkt som heter det och han heter Johansson så jag tänkte absolut inte byta! Svärföräldrarna blev sura först men har vant sig nu.

• Sirchen

Min M2b ska ta mitt efternamn, han heter Persson nu

• aikidoaasa

Jag tycker att man ska ta det som man trivs bäst med och som man gillar mest. I mitt fall kommer det att bli min sambos... om han någonsin frågar. Mitt är så vanligt medans hans finns det bara hans föräldrar, syster och han som har. Dessutom så tycker jag att det är fint.

Svar på tråden Han tar mitt efternamn?