• lynnochelof

Han tar mitt efternamn?

Jag och min blivande har pratat om det, och hittills ha vi varit överrens om att det är roligare att ta mitt efternamn (det är ganska vanligt, men han har ett -son-namn, så det känns ändå roligare). Inte vill vi heller ha dubbelnamn, dock verkar omgivningen se det som märkligt.

Inte lever vi väl fortfarande kvar i ett samhälle där kvinnorna förväntas anpassa sig? Jag hoppas på att få med många på min sida nu då dessa forum brukar domineras av kvinnor =)

Det som fick mig att fundera mest var min mormor som helt appropå ingenting slängde ut sig att jag borde spara mitt flicknamn som mellannamn åtminstånde.

• Svar på tråden Han tar mitt efternamn?
  • Saggezza

Jag vill bara påpeka att jag och min sambo inte är sura eller osams över detta, det är bara en sak vi inte är överens om. Det är två helt olika saker!

• Mandalie

Jag och min sambo har diskuterat våra efternamn lite (bröllop ligger låångt fram i tiden. Han gillar inte mitt, tycker att det är riktigt fult. Jag är inte heller överförtjust i det, men jag gillar det ändå mer och mer... Vi är bara 22 stycken som har det medan han delar sitt -ssonnamn med 130 000 andra. Jag gillar hans -ssonnamn, men det känns tråkigt. Min mammas -ssonnamn skulle jag hellre ha, något min pappa inte skulle uppskatta men det bryr jag mig inte om. Helst av allt skulle jag vilja ha hans mammas mellannamn, mindre än fyra personer som heter det(enligt SCB), men det kommer från ett tidigare äktenskap, så det känns inte heller aktuellt.

Vi får väl hoppas på att hans pappa byter namn (något han funderat på) till något roligare innan vi gifter oss ;)

• Hoppfull2008

Jag och min blivande är inte överens i denna fråga heller. Båda vill att den andra ska ta vårt eget. Hans är vanligt, dock inte -sson, och mitt är ganska ovanligt och fint. Jag har under hela vårt 5-åriga förhållande framhållit att jag skulle vilja att han tar mitt namn om vi gifter oss, och han har sagt att efternamn inte är viktigt för honom. Men nu så har han alltså ändrat sig. Båda vill att vi ska ha samma efternamn, så att behålla våra egna är inte aktuellt. Då skulle vi få samma diskussion när vi ska namnge eventuella framtida barn.... Känns tråkigt för vi har ingen läsning på problemet. Men men..

• mab26

Vi hade det precis likadant, höll nästan på att separera pga av den diskussionen... Är du säker på att du ska ta hans som sista och ditt som mellannamn? Man kan ju bara ha ett efternamn.. Jag ska göra så att mitt ligger sist och hans som mellannamn för då kan kommande barnen heta båda namnen sen. Och jag kommer säkert ALDRIG att presentera mig med min mans tråkiga namn. He he he! Men det vet ju inte han!

Saggezza skrev 2008-10-09 17:31:29 följande:
    Det här är för mig och min m2b det enda vi inte kan komma överens om. Den stora elefanten som hånnar oss när vi pratar om bröllopet! Båda vill gärna dela efternamn men ingen av oss är egentligen vilig att ta den andres... Ingen av oss har ett -son namn, mitt efternamn delar jag med mina föräldrar och storebrorsan och katten förstås =) och jag har gått igenom ett h-e i mina skolår tack vare mitt namn så jag har ett starkt band till de. Min m2b efternamn är inte heller helt ovanligt, typ 110 personer i Sverige som heter det men det är inte speciellt vackert och får mig att tänka på något helt annat. Mitt förnamn passar dessutom inte ihop med det efternamnet, jag ser det, min familj ser det (uppenbarligen) och definitivt våra vänner kan se det... men inte han... konstigt va!? *suck* Iom att han helt enkelt inte ens blinkar med ögonen längre i den här frågan och vi vill dela namn så har jag fått kompremissa och "gått" med på att jag kommer att ta hans men behålla mitt i mellannamn, saken är den att min mamma gjorde det då hon gifta sig med min far -74 och heter fortfarande så men under mina 24 år så har jag ALDRIG sett henne använda sitt -ström namn, jag är rädd att det kommer bli detsamma för mig... Skönt att få skriva av sig! Sorry att det blev en novell istället för ett inlägg... råd är alltid bra så snälla om ni har något dela med er! (P s. min sambo är jävligt envis, även om han aldrig skulle erkänna att han är värre än mig, men han BRUKAR inte vara omöjlig... D s)
  • Saggezza

mab26: Nej jag är ju inte säker på något då det gäller efternamnen... Alltså det är väl egentligen också att jag inte vill avskärma mig ifrån min familj genom att helt ge upp det namnet jag har redan.

Jag fattar inte varför det här är den enda punkt som han ska lägga in en åsikt i överhuvudtaget... Kunde han inte ha lagt in en åsikt och färgtema eller gästlista... skulle vara enklare så!

• Madam Mim
    Saggezza skrev 2008-10-10 15:55:23 följande:
    mab26: Nej jag är ju inte säker på något då det gäller efternamnen... Alltså det är väl egentligen också att jag inte vill avskärma mig ifrån min familj genom att helt ge upp det namnet jag har redan. Jag fattar inte varför det här är den enda punkt som han ska lägga in en åsikt i överhuvudtaget... Kunde han inte ha lagt in en åsikt och färgtema eller gästlista... skulle vara enklare så!
    Jag har samma problem som dig. Vi kan helt enkelt inte enas. Nu lutar det mot att vi behåller våra egna men det är inte den optimala lösningen då vi båda vill att vi ska ha ett gemensamt. Suck.. Skönt att höra att man inte är ensam i detta namnträsk.
  • LirreMagic

Vi kommer antingen att ta brudgummens namn eller hans mammas flicknamn, båda namnen är ovanliga släktnamn som vi vill ska leva vidare så det är ingen tvekan om saken. Hade däremot mitt namn varit "mer speciellt" än hans hade vi nog tagit det.

• Saggezza

Madam mim: Jag totalvägrar att inte ha samma namn så på något sätt måste vi räta ut det här. Hade varit lättare om han haft ett -son namn eller om jag hade haft det, tyvärr har ju då ingen av oss ett vanligt efternamn! Det är lite sniket!!! =S

• didis

Man MÅSTE inte byta namn till vigseln om det är ett stort trätoämne. Behåll era namn tillsvidare och se om det känns bättre efter några månader och ordna namnbytet då.

Kankse kommer ni då fram till vilket namn som blir bäst eller också kommer ni på att det där med namn inte var så viktigt och behåller era egna.

Låt det ta den tid det tar och förhasta er inte om frågan är viktig för er bara för att det skall vara klart till vigseln.

• EllaMa

min sambo vill ha kvar sitt efternamn..för att de är han. Hans kompisar kallar honom de och hans familj blev sura för vår son fick mitt...ja tycker inte om mitt särsilt mycke men jag börjar stamma när ja säger hans för ja har så svårt för sl-ljud. vet inte hur vi ska göra. ja vill starta nytt men då säger han igen att hans efternamn är han...va ska ja göra? blir ledsen..vi har börjat prata om det flera ggr och han vill inte avsluta de..han säger bara att de fixar sig...

• didis

Varför blir du lessen för att han vill ha kvar sitt namn? Jag förstår honom fuller väl, jag vill inte heller byta bort mitt (och inte maken sitt så vi har var sitt och barnen båda).

Det är väl inte hela välden om ni har varsitt namn? Ni har valt varandra och skall leva tillsammans i kanske 60 år till, var glad över att ha hittat en man att älska som älskar dig! Se det som så - att han inte heter som du i efternamn är en liten sak i sammanhanget.

EllaMa skrev 2008-10-14 12:03:22 följande:
    min sambo vill ha kvar sitt efternamn..för att de är han. Hans kompisar kallar honom de och hans familj blev sura för vår son fick mitt...ja tycker inte om mitt särsilt mycke men jag börjar stamma när ja säger hans för ja har så svårt för sl-ljud. vet inte hur vi ska göra. ja vill starta nytt men då säger han igen att hans efternamn är han...va ska ja göra? blir ledsen..vi har börjat prata om det flera ggr och han vill inte avsluta de..han säger bara att de fixar sig...
  • Hammerman

... förstår ni nu varför jag tycker att det isländska systemet är rätt så coolt ändå?

• fröken sjunfors

Hammerman1: nu gjorde du mig nyfiken. vad är det för särskilt med det isländska systemet? =)

• Hammerman

fröken sjunfors skrev 2008-10-14 19:47:04 följande:

Hammerman1: nu gjorde du mig nyfiken. vad är det för särskilt med det isländska systemet? =)
    Där betyder efternamnet inget speciellt. Efternamnen är patronyma (ja, matronyma i vissa fall, ni behöver inte skrika), vilket innebär att om din pappa heter Sigurd så heter du Sigurdsson eller Sigurdsdotter i efternamn. Dina barn får ditt namn i efternamn etc.

Isländska telefonkataloger är för övrigt sorterade efter förnamn.
  • Hammerman

Och ja, man byter inte efternamn när man gifter sig heller. Isländska par har alltså aldrig den här uppslitande diskussionen (men deras ekonomi gungar betänkligt ändå).

• Aleta
    Hammerman1 skrev 2008-10-14 19:50:04 följande:
    fröken sjunfors skrev 2008-10-14 19:47:04 följande:Där betyder efternamnet inget speciellt. Efternamnen är patronyma (ja, matronyma i vissa fall, ni behöver inte skrika), vilket innebär att om din pappa heter Sigurd så heter du Sigurdsson eller Sigurdsdotter i efternamn. Dina barn får ditt namn i efternamn etc. Isländska telefonkataloger är för övrigt sorterade efter förnamn.
    Jag känner en isländsk tjej och alla i familjen har olika efternamn. Det bara blir så och de är lika glada för det. (Utom när ett av barnen hamnade på akuten och de ringde till mamman som blev så stressad så hon inte mindes vad just han hette i efternamn...)
  • Aleta
    Hammerman1 skrev 2008-10-14 19:50:44 följande:
    Och ja, man byter inte efternamn när man gifter sig heller. Isländska par har alltså aldrig den här uppslitande diskussionen (men deras ekonomi gungar betänkligt ändå).
    Är det inte så att om man flyttar till Island så måste man byta efternamn så att det blir enligt deras system också? Tycker att jag har hört det någonstans.
  • Hammerman

Aleta skrev 2008-10-14 19:54:41 följande:

Är det inte så att om man flyttar till Island så måste man byta efternamn så att det blir enligt deras system också? Tycker att jag har hört det någonstans.
    Va, det var det knäppaste jag hört?

Isåfall skulle jag heta Perolovsson och det skulle faktiskt vara riktigt charmigt.
  • Aleta
    Hammerman1 skrev 2008-10-14 19:56:11 följande:
    Aleta skrev 2008-10-14 19:54:41 följande:
    Va, det var det knäppaste jag hört? Isåfall skulle jag heta Perolovsson och det skulle faktiskt vara riktigt charmigt.
    Det kanske bara är en myt?
    Perolovsson var ju riktigt originellt!
  • Hammerman

Ja, jo, fast jag tror inte att dubbelnamn någonsin blivit en hit på Island. Nu förstår jag varför.

Svar på tråden Han tar mitt efternamn?