• lynnochelof

Han tar mitt efternamn?

Jag och min blivande har pratat om det, och hittills ha vi varit överrens om att det är roligare att ta mitt efternamn (det är ganska vanligt, men han har ett -son-namn, så det känns ändå roligare). Inte vill vi heller ha dubbelnamn, dock verkar omgivningen se det som märkligt.

Inte lever vi väl fortfarande kvar i ett samhälle där kvinnorna förväntas anpassa sig? Jag hoppas på att få med många på min sida nu då dessa forum brukar domineras av kvinnor =)

Det som fick mig att fundera mest var min mormor som helt appropå ingenting slängde ut sig att jag borde spara mitt flicknamn som mellannamn åtminstånde.

• Svar på tråden Han tar mitt efternamn?
  • Vitt guld

Vi gör också som så att karln tar mitt efternamn.

• Emmas syster

min man tog mitt!

visserligen hade vi lika ovanliga/vanliga namn men han motiverade det med att han har många syskon som kan föra det namnet vidare (och redan syskonbarn med det namnet) och jag har bara en syster som inte vill ha barn...

• AnnaochHenrik

Min man tog mitt namn, och vi har inte stött på några reaktioner kring det, snarare var det många som frågade innan vilket av namnen det skulle bli... Så jag tror att det blir vanligare och vanligare att man helt enkelt väljer det namn man tycker är finast!

• 090208

Varfor maste man byta namn??? Ge mig en enda anledning som kan overtyga mig!

Jag vet att jag bara komma fa lasa argument som jag last 100 ggr forut...

• Emmas syster
    090208 skrev 2008-09-21 08:59:13 följande:
    Varfor maste man byta namn??? Ge mig en enda anledning som kan overtyga mig!Jag vet att jag bara komma fa lasa argument som jag last 100 ggr forut...
    man måste inte

vill man så gör man det - annars inte!
    det är ju inget livsavgörande beslut direkt
  • anne på grönkulla

Det måste man inte. Lagen ger sen 1982 möjlighet för gifta par att ta endera partens efternamn som gemensamt eller att behålla varsitt. Inom ramen för det får man välja helt själv.

Varfor maste man byta namn??? Ge mig en enda anledning som kan overtyga mig!Jag vet att jag bara komma fa lasa argument som jag last 100 ggr forut...
  • AnnaochHenrik
    Det är klart att man inte måste. För oss var det viktigt att heta samma namn, eftersom vi tyckte att vi känns mer som en "riktig familj" då. Det ger en samhörighetskänsla helt enkelt. Dessutom vill båda ha samma namn som lillknodden i magen, och nu när vi heter samma namn blir det ju så automatiskt. Vi blir "Familjen X" istället för "Familjen X-Y"
  • 090208

Samhorighetskanslan... Ja, har hort den forut.
    Man ar ju inte mindre familj for att man inte heter samma sak.

• Stjärnblomma

Vi behöll våra respektive namn, även om jag tog hans som mellannamn för att jag gillar idén att markera samhörighet med namnet (ett ärvt familjenamn markerar också samhörighet, men med tidigare generationer, så det beror väl lite på vilket band som känns starkast). Fast att jag skulle byta efternamn helt var aldrig ens på tal.

Det verkar mer och mer vanligt att man tar det namn man gillar. Inte bara bland ungdomar. När min mamma gifte sig "på äldre dar" tog hennes man hennes namn. De var då 65 och 75 år.

Svar på tråden Han tar mitt efternamn?