• lynnochelof

Han tar mitt efternamn?

Jag och min blivande har pratat om det, och hittills ha vi varit överrens om att det är roligare att ta mitt efternamn (det är ganska vanligt, men han har ett -son-namn, så det känns ändå roligare). Inte vill vi heller ha dubbelnamn, dock verkar omgivningen se det som märkligt.

Inte lever vi väl fortfarande kvar i ett samhälle där kvinnorna förväntas anpassa sig? Jag hoppas på att få med många på min sida nu då dessa forum brukar domineras av kvinnor =)

Det som fick mig att fundera mest var min mormor som helt appropå ingenting slängde ut sig att jag borde spara mitt flicknamn som mellannamn åtminstånde.

• Svar på tråden Han tar mitt efternamn?
  • Kjell Präst

Jag tog min frus efternamn vid vigseln. Inte helt populärt i min familj, desto mer i hennes

• Vitt guld
    090208 skrev 2008-09-21 08:59:13 följande:
    Varfor maste man byta namn??? Ge mig en enda anledning som kan overtyga mig!Jag vet att jag bara komma fa lasa argument som jag last 100 ggr forut...
    Vi vill ha samma efternamn för större samhörighet. Det känns mysigt att få heta samma sak, hela familjen. Och det blir snyggare dörrskylt och på brevlådan.
  • Vitt guld
    090208 skrev 2008-09-21 09:18:56 följande:
    Samhorighetskanslan... Ja, har hort den forut.Man ar ju inte mindre familj for att man inte heter samma sak.
    Så känner du. Andra känner större samhörighet med samma efternamn. VI är alla olika, och tur är väl det.
  • anne på grönkulla

Nä, jag tycker inte heller det och har därför inte bytt. Men om folk känner så och därför vill byta går ju det precis lika bra.

090208 skrev 2008-09-21 09:18:56 följande:
    Samhorighetskanslan... Ja, har hort den forut.Man ar ju inte mindre familj for att man inte heter samma sak.
  • anirac1

Min man tog mitt efternamn och det var inga positiva kommentarer från hans familj
    ( han hade en -son namn )

Kjell Präst skrev 2008-09-21 09:22:39 följande:

Jag tog min frus efternamn vid vigseln. Inte helt populärt i min familj, desto mer i hennes
  • VivviM

Min m2b kommer också att ta mitt namn då han har ett -son namn och jag har ett något ovanligare. Dessutom heter våra barn som jag. Det var helt hans förslag och jättekul tycker jag. Vi har inte sagt det till någon än, får se hur folk reagerar sen

• Alla goda ting är tre

Sambons föräldrar verkar besvikna på att vi funderar på att inte ta hans namn... Tråkigt att det ska behöva vara så. :(

• Vill nu

Kommer att byta till sambons namn då jag aldrig tyckt att mitt larsson varit särskilt roligt... Däremot, om han hade haft ett -son namn, och jag ett roligare hade det säkert blivt det! Tycker man ska ta det namn man tycker bäst om!

• lönnsjö

Min sambo kommer också att ta mitt efternamn.

Svar på tråden Han tar mitt efternamn?