• Aleta

Han tar mitt efternamn?

Bland mina kompisar så är det ganska vanligt att mannen tar sin frus efternamn. De verkar gå helt på vilket som är finast. Ingen funderar över det. Vi har behållit våra gamla namn och har inte brytt oss om mellannamn. Vi vet att vi är gifta ändå.

• Aleta
    Hammerman1 skrev 2008-10-14 19:50:04 följande:
    fröken sjunfors skrev 2008-10-14 19:47:04 följande:Där betyder efternamnet inget speciellt. Efternamnen är patronyma (ja, matronyma i vissa fall, ni behöver inte skrika), vilket innebär att om din pappa heter Sigurd så heter du Sigurdsson eller Sigurdsdotter i efternamn. Dina barn får ditt namn i efternamn etc. Isländska telefonkataloger är för övrigt sorterade efter förnamn.
    Jag känner en isländsk tjej och alla i familjen har olika efternamn. Det bara blir så och de är lika glada för det. (Utom när ett av barnen hamnade på akuten och de ringde till mamman som blev så stressad så hon inte mindes vad just han hette i efternamn...)
  • Aleta
    Hammerman1 skrev 2008-10-14 19:50:44 följande:
    Och ja, man byter inte efternamn när man gifter sig heller. Isländska par har alltså aldrig den här uppslitande diskussionen (men deras ekonomi gungar betänkligt ändå).
    Är det inte så att om man flyttar till Island så måste man byta efternamn så att det blir enligt deras system också? Tycker att jag har hört det någonstans.
  • Aleta
    Hammerman1 skrev 2008-10-14 19:56:11 följande:
    Aleta skrev 2008-10-14 19:54:41 följande:
    Va, det var det knäppaste jag hört? Isåfall skulle jag heta Perolovsson och det skulle faktiskt vara riktigt charmigt.
    Det kanske bara är en myt?
    Perolovsson var ju riktigt originellt!
Svar på tråden Han tar mitt efternamn?