• Navigo1

Helt sanslöst egentligen

När jag tänker efter så är det inte klokt egentligen hur mycket pengar vi kommer att lägga på en enda dag. När man kan göra så mycket annat för pengarna. Hur har ni resonerat? Är det en dröm som blir sann och värd att lägga pengar på, eller ska man bara gifta sig, strunta i fest, släkt och vänner och lägga pengarna på resa, hus, båt, bil, kläder, barnen, möbler osv, osv.

• Svar på tråden Helt sanslöst egentligen
  • Fröken  V

Vi går i samma tankar. Fest eller inte... Gift kan man ju bli ändå. För vår del har vi än så länge bara perliminärbokat och inte gått ut till släkt och vänner med att vi ska ha fest. Dock verkar de ta för givet att det ska bli fest. Funderar också på om det är värt att lägga pengarna på en enda dag och all den tid det tar att planera. Man får ju mest höra att det är värt det, men är det någon här som inte tycker så? Tänkte ni andra så här inför festen eller är bara det att man har dessa tankar ett teckan på att man bör avstå?

• Sellen

Nä, det är inte klokt!!

Räknade ut någon gång att om man lägger 70' på sitt bröllop och det varar i ungefär 12 timmar (vigsel + fest) så blir det en timkostnad på ca 5800:- eller en minutkostnad på närmare 100:-... Dock är det väl en procedur på kanske ett år för många då man kan njuta av att planera upp sin bröllopsdag.

Jag och min sambo pratar lite om bröllop men känner oss lite snåla när vi tänker sådär (trots att vi har pengarna och mer ändå). Vi är på gång att köpa hus och då finns ju alltid saker att spendera pengar på... Hm, bröllopsfest eller helkaklade badrum? Bröllopsfest eller nytt möblemang i vardagsrum och sovrum? Bröllopsfest eller...!?
    Man ska nog inte sätta det ena mot det andra tror jag!

Å ena sidan tänker vi att "vadå, det är ju bara en gång man kan få uppleva just en sån sak, klart man kan spendera pengarna på det". Fast vi gillar ju å andra sidan inte att stå i centrum... Alltså, vi har inte bestämt oss än hur mycket pengar vi ska lägga på bröllopet. Det enda vi vet är att vi vill vara gifta med varandra. Svårigheten för oss är nog precis det du frågar efter; vad som känns viktigast att lägga pengarna på. Hoppas någon annan kan hjälpa oss på traven!!

Fröken V: Precis de undringarna har jag också!

• anja1661

tanken har slagit mig oxå men jag kom fram till att jag bara tänker gifta mig en gång i livet o då vill jag minnas den dagen som en underbar lyxig dag med nära o kära. ett speciellt tillfälle som e ett minne för livet vill jag mer än gärna lägga pengar på!!
    vi åker på en bröllopsresa oxå så resan får vi ju. (köpa) och hus, bil o båt har vi inte. kläder vore ju kul och möbler vore ju kul men inget måste. barnen får det de behöver och lite därtill!

• J D

Det kommer säkerligen vara värt det men jag vet inte om jag skulle tycka att det var lika motiverat att lägga de pengarna vi lägger om jag inte visste att det inte kommer att vara någon stor summa i förhållande till vad vi kommer att tjäna i framtiden eftersom vi just ska börja våra karriärer då.

(Å andra sidan hade det ju inte varit fel med de pengarna i sparad kontantinsats till lgh/hus men det kan väl vänta ett halvår ca vilket är den extra tid det sedan kommer att ta att spara ihop bröllopssumman.)

• Fröken  V

För oss handlar det inte heller om att spara ihop pengar. Så egentligen vet vi inte vad det handlar om, bara allmän velighet. Ena dagen lutar det åt fest... nästa dag att vi reser iväg själva och gifter oss.
    Fördelarna med fest är att vi samlar vännerna som annars är utspridda över landet.
    Nackdelarna är att man kanske ändå är så stirrig den helgen att man inte har tid att umgås med dem. En nackdel är också all planering. För min del börjar jag redan ledsna på all tid jag lägger här på BT och då är det nästan 1 år kvar till den eventuella festen men jag kan inte hålla mig borta Jag vill inte ens tänka på hur det skulle bli att leta bröllopsklänning eftersom jag inte tycker att det är särskilt fina. Och tänk allt som kan gå fel... regn, man kan bli sjuk, saker som strular.

Ja... frågan återstår, är det värt det för en enda dag? Målet för oss är bara att bli gifta och det kan man ju bli ändå. Det finns ingen önskan att vara prinsessa för en dag och i centrum för alls uppmärksamhet (det är i och för sig inget vi har problem med men inte ett mål i sig).

• Saggezza

Vi har valt att inte lägga mycket pengar alls på ett bröllop dels för att vi endast har en inkomst just nu (jag pluggar och kommer vara klar till sommaren 2009) och dessutom för att ingen av oss är sådana som vill ha ett jättebröllop. Vi kommer att ha en vigselcermoni i kyrkan och sedan har vi buffé och fest. Vi räknar med att betala runt 15 000 kr, vilket tydligen räknas som ett budgetbudget bröllop här på BT haha.

Men vi är nöjda med det och vi lägger mest krut på att få en riktig dunderfest med familj och vänner.

• hondafreak

Vi ångrar inget ! Blev en toppenfest alla kommer prata om lång tid så folk blev nöjda oxå ! Lade 130´ungefär. Värt varenda spänn !!!! Fast vi hade pengarna på banken.

• didis

Jag håller med dig TS! Ibland tänker jag att vi skippar bröllopet och åker på skidsemester istället (barnen skulle bli glada!).

Vi lägger inga gigantiska summor på bröllopet, ca 30.000, och det är det värt men jag skulle aldrig tömma bankkontot för en bröllopsfest. Vi uppskattar vardagen för mycket för att vilja spara in på restaurangbesök, kläder etc till förmån för någon enstaka dag, bröllop eller ej.

Vi skippar just årets skidresa till Alperna och lägger det på bröllopsfesten istället, bröllopet kostar ungefär som vinterresan brukar kosta.

• zsandora

Alltså jag är ingen fin i kanten människa, å ja hatar att stå i centrum å ja gör inte alla dessa måsten med ett bröllop. Å från början ville ja inte gifta mig, för å va jobbigt att ha en såndär klänning.....

MEN ja la ner ca 68000 kr på våran dag. Å ångrar inte nåt!!! Skulle kunna göra om allt igen för samma summa, gästerna håller nog med för attan vad kul vi hade, å vad de va längesen jag å jonas va såååå nykära!

Dock la ja mkt pengar på att middagen å festen skulle bli lyckad! å De vart den, folk ville inte åka hem!

Men folk e ju olika

• Soon and very soon

ska lägga ca 30000 o hoppas att det är värt varenda öre, tycker inte det är så farligt, om man tar en vanlig födelsedags middag som går på 3000. fast jag vill ha en "dyr" fotograf, det är min största lyx....! maten tror jag är viktig med, resten bara kommer!

• ginst

Jag stod brud för mer än en månad sedan och jag skulle inte kunna drömma om att ha gjort det annorlunda! Efter ett års planerande och sparande så gifte vi oss inför härliga vänner och släkt och hade sedan en hejdundrade rolig fest. Det var värt varenda öre! Det finns inte något jag ångrar att vi la pengar på. Då ska ni veta att vi körde hela kitet med brudbukett, sminkning, frisör, fina naglar, manschettknappar, inhyrd kock+serveringspersonal, band, limousine...
    Men det är JAG och min man det, min och min mans önskan. Har alltid tdrömt om ett stort bröllop, så min dröm gick i total uppfyllelse. Det var helt underbart allt som min fina mamma ordnade och överraskade oss med. Vi är så rörda och tacksamma för allt fint våra vänner o släkt gjorde för oss den dagen och att de kom och ville dela denna underbara dag med oss. Så DU som drömt om ett stort, härligt bröllop -spara pengar och låt din dröm gå i uppfyllelse! Om ca en månad far vi till västindien och Aruba så vi har något riktigt mysigt och skönt att se fram emot. Så för oss är bröllopet ännu inte helt slut... Det har bara börjat!

Svar på tråden Helt sanslöst egentligen