Det är lustigt att kvinnor kan välja. De kan säga "men jag VILL vara hemma!". Men mannen då? Är det rätt att bara köra över honom?
Att kvinnor ofta är den som har lägre beror bland annat på att det just är kvinnorna som tar ut största delen av föräldraledigheten. Varför ska arbetsgivaren satsa på kvinnan? Hon kommer ju ändå att vara borta en stor del av tiden. Detta drabbar tyvärr även kvinnor som inte har barn - de kan ju plötsligt få för sig att skaffa, eller också kan man inte få mer på grund av att alla barnlediga kvinnor redan säkt lönenivån på arbetsplatsen.
De få åren när barnen är små kommer aldrig tillbaka. Varför missunna mannen det? Varför inte planera ekonomin så att man klarar att mannen är hemma? Det betalar sig i längden.
mme Monique skrev 2008-09-25 15:32:30 följande:
Jag har tre barn och skulle aldrig vilja dela 50/50 med min sambo. Jag VILL vara hemma med barnen. För övrigt så är det totalt jäkla omöjligt att han skulle kunna ta 50% av ledigheten, han är lantbrukare och egen sådan,, Då är det inte det lättaste att plötsligt vara pappaledig.