Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Delad föräldraledighet?!

Jag tycker fortfarande att det är märkligt att männen inte vill vara hemma. Det verkar som en del ser det som ett straff mer än som en ekonomisk belastning.

Förövrigt är det färre skilsmässor i familjer där båda delat föräldraledigheten.

• Sebastiána

En del av ojämställdheten när det gäller löner beror just på att kvinnan är den som stannar hemma med barnen. Om du vill bidra till att din dotter eller systedotter eller andra flickor så småningom växer upp och får jämställda löner kan du låta din man få stanna hemma halva tiden.

MissieA skrev 2008-09-25 16:12:38 följande:
    Men varför sponsrar staten ojämställdhet när det gäller löner då? Så det kan vi acceptera men inte viktigare saker som gäller våra barn?
  • Sebastiána

En delad föräldraförsäkring skulle minska de ogrundade löneskillnaderna menar jag.

• Sebastiána

Nehej, och det är därför 80% av all föräldraledighet tas ut av kvinnan?

Jag undrar varför männen inte stider mer i den här frågan. Jag vet att det finns många män som vill vara hemma men som blir överkörda av sin fru/sambo.

Nu blir det tack och lov delad vårdnad i de flesta fall vid en skilsmässa, men tidigare gick barnen automatiskt till kvinnan och maännen surade över att de inte fick träffa barnen så ofta de ville.

Nu har de chansen. Ta den! De pappor jag känner som varit hemma säger att det är det mest fantastiska de varit med om. Varför missunna de det?

Ekonomiska skäl är för det mesta bara svepskäl som tidigare sagts. Även när det inte finns stor skillnad tar kvinnan ut den mesta ledigheten.

Av tradition har det varit så att kvinnan förknippas med hem och barn, det är klart att det är de strukturerna som styr. Folk får väl göra som de vill. Om de vill passa in i det gamla givna könsrollerna så OK, men det ska inte sponsras av staten.

JBB skrev 2008-09-25 16:35:47 följande:
    Det finns familjer där mamman inte vill stanna hemma, det finns familjer där pappan inte vill stanna hemma och det finns ytterligare en familj där båda stannar hemma. Från barnens synpunkt tror jag inte att det spelar någon roll. Det är ju ändå föräldrarna och inte barnen som bestämmer vem som ska stanna hemma. Barnen trivs så länge dom har trygghet. Det spelar ingen roll om det bara är mamman som tar hand om dom på dagarna, om det är pappan, eller om det är pappan ibland och mamman ibland.
  • Sebastiána

Lite funderingar:

Är det så att 80% av alla pappor inte vill vara hemma med sina barn?

Är 80% av alla pappor verkligen så oundvikliga på sina arbetsplatser?

Är det så att 80% av alla familjer skulle hamna i ekonomisk ruin om pappan var hemma på grund av att han tjänar så mycket bättre?

Är det så att kvinnor har sämre lön än män eftersom arbetsgivarna inte satsar på folk som i flera års tid är borta från arbetsplatesen? (hemma med barn 1 i 1 år sedan VAB var och varannan dag under förkylningstider, efter det nytt barn och hemma med det 1 år efter det åter en massa VAB)

På min arbetsplats var en tjej hemma i flera år på grund av föräldraledighet (var borta i 5 år) sedan undrar många kvinnor varför de har lägre lön än män.

Folk får göra som de vill, men de kan ju försöka komma ihåg att deras val även påverkar andra.

• Sebastiána

'oersättlig' ska det vara, inte oundviklig

• Sebastiána

Varje gång man pratat om ökad jämställdhet/förbättringar för kvinnor på arbetsmarknaden har politikerna utökat föräldraledigheten lite. Men ju längre man är föräldraledig desto mindre attraktiv är man på arbetsmarknaden.

Tyvärr smittar detta av sig även på kvinnor som inte har barn. Man kanske går miste om en tjänst därför att arbetsgivaren inte vill anställa någon som är borta 1- 1 1/2 år och sedan var och varannan dag under förkylningstider. Istället väljer de en manlig sökande. De kvinnor som är föräldralediga så lång tid halkar efter i löneutvecklingen. Detta påverkar ju naturligtvis också löneutvecklingen för de andra kvinnorna med samma yrke/på samma arbetsplats.

Jag undrar hur barnen i andra länder klarar sig. De måste ha hur många sjukdomar som helst och vara superallergiska. I USA är man bara rätt till 12 veckors obetald frånvaro. Det ni!!!

Vi har det så bra i Sverige att vi blivit bortskämda. Många kvinnor världen över hade varit överlyckliga över att få 6 månaders mammaledighet!

• Sebastiána

...och de som pratar om att ekonomin är ett hinder för deras man/sambo att vara hemma har fortfarande inte svarat på hur de skulle klara sig om han plötsligt blev arbetslös eller sjuk/råkade ut för en bilolycka. När man får barn har man i alla fall 9 månader på sig att ställa om ekonomin.

Och avil, ja visst finns det både män och kvinnor som inte trivs med hemmatillvaro (känner en sådan kvinna som var hemma 5 månader - så mycket skit det snackades bakom hennes rygg!). Det är lite konstigt/synd bara att det till största delen är män som inte trivs med att vara hemma.

• Sebastiána

Trots att det kunde varit bättre är det ändå bra om man jämför: Svenska män jämställdast i Europa: "78 procent av de svenska männen stämde in i påståendet ?En man kan uppfostra ett barn lika bra som en kvinna? ? det är en av de högsta siffrorna i Europa."

Klart att män är lika bra på att uppfostra barn som kvinnor. Därför tycker jag också att det är bra att det automatiskt blir delad vårdnad vid separation (om inte särskilda skäl föreligger).

Om man skulle tänka på barnet ur ekonomisk synvinkel borde visserligen pappa ha hela vårdnaden eftersom han ju tjänar mest pengar...eller?

• Sebastiána

Över 12 000 europeiska män i åldrarna 25?39 år har deltagit i studien som gjorts av Discovery. Där kan man vidare kan man läsa:

"Många killar vill idag vara mer engagerade i faderskapet än sina pappor. Och männen är frustrerade över att samhället inte ger dem fler möjligheter att vara närvarande som föräldrar. Där intar Sverige en särställning."

Fast vaddå "inte ger dem fler möjligheter att vara närvarande som föräldrar"? De kan ju vara föräldralediga i 6 månader!

• Sebastiána

Det är helt rätt att det som står på pappret inte alltid visar verkligheten. En vänninna till mig har en son som nu är 1 1/2 år. Jag frågade henne om pappan skulle vara hemma och visst skulle han det. Han var nog hemma 5 månader... Men barnet passades då av hennes mamma eftersom han passade på att renovera huset. Det var därför han tagit ledigt! Det är ju också många pappor som känner extra stort behov av att komma nära sina barn just under fotbolls VM och OS... [ironi]

• Sebastiána

I en undersökning som ungdomstidningen Kamratposten gjort var en fråga till barnen vem barnen helst talar med när de är ledsna.

Endast 5,4 procent svarade ?pappa? ? och placerade fäderna på en femte plats.

Svenska pappor är föräldralediga i mindre utrsträckning än mammorna, jobbar oftare heltid och tar ut färre vård av sjukt barn-dagar. Det kan förklara den dystra placeringen.

Tiden ensam med barnet i vardagen är viktig när barnets förtroende ska byggas upp, enligt barn- och förläldrapsykologen Malin Alfvén.

? Det räcker inte att vara föräldraledig några veckor på sommaren, när mamman också är med. Jag märker jättestor skillnad i barns förtroende för sina pappor när de varit föräldralediga längre, säger Malin Alfvén

---------------------------------------------------------------

Jag kan inte annat än hålla med. Nu har säkert svenska barn mycket närmare kontakt med pappan än i de flesta andra länder och säkert har barn i en del andra länder bättre kontakt med äldre släktingar än svenska barn har.

Svar på tråden Delad föräldraledighet?!