Nehej, och det är därför 80% av all föräldraledighet tas ut av kvinnan?
Jag undrar varför männen inte stider mer i den här frågan. Jag vet att det finns många män som vill vara hemma men som blir överkörda av sin fru/sambo.
Nu blir det tack och lov delad vårdnad i de flesta fall vid en skilsmässa, men tidigare gick barnen automatiskt till kvinnan och maännen surade över att de inte fick träffa barnen så ofta de ville.
Nu har de chansen. Ta den! De pappor jag känner som varit hemma säger att det är det mest fantastiska de varit med om. Varför missunna de det?
Ekonomiska skäl är för det mesta bara svepskäl som tidigare sagts. Även när det inte finns stor skillnad tar kvinnan ut den mesta ledigheten.
Av tradition har det varit så att kvinnan förknippas med hem och barn, det är klart att det är de strukturerna som styr. Folk får väl göra som de vill. Om de vill passa in i det gamla givna könsrollerna så OK, men det ska inte sponsras av staten.
JBB skrev 2008-09-25 16:35:47 följande:
Det finns familjer där mamman inte vill stanna hemma, det finns familjer där pappan inte vill stanna hemma och det finns ytterligare en familj där båda stannar hemma. Från barnens synpunkt tror jag inte att det spelar någon roll. Det är ju ändå föräldrarna och inte barnen som bestämmer vem som ska stanna hemma. Barnen trivs så länge dom har trygghet. Det spelar ingen roll om det bara är mamman som tar hand om dom på dagarna, om det är pappan, eller om det är pappan ibland och mamman ibland.