Krabi & Koh Lanta - Thailand
Är det någon som varit på Krabi & Koh Lanta?? Vi ska dit i jan 2009... Vad var bra/mindre bra??
Är det någon som varit på Krabi & Koh Lanta?? Vi ska dit i jan 2009... Vad var bra/mindre bra??
Nu var det ju ganska många år sen jag var där, runt 8 år, då vi backpackade oss runt i södra Thailand.
Au Nang i Krabi var en av favoriterna, mysigt och väldigt vackert. Perfekt att ta en longtail-båttur runt öarna. Här finns lite bilder från Au Nang området: www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp
Ko Lanta var vår största besvikelse, enda anledningen till att vi stannade där så länge som 5-6 dagar var att både jag och min kompis blev sjuka där. Stranden vi bodde vid var stenig/klippig (det stack upp svarta klippor/stenar överallt, det gällde att kolla var man satt fötterna. Där man bodde där var man, svårt att ta sig någon annan stans. Byn var väldigt underutvecklad (kan ju ha ändrat sig).
Vi var där runt oktober så visst kan det se annorlunda ut i Januari, dessutom var det ju som sagt många år sen så mycket har säkert ändras.
Ok, har sökt lite på Koh Lanta och det står att det finns ett 20-tal fina sandstränder.. så man får hoppas att det har ändrats. Tack för din info!
Finns det någon annan som varit där på sistonde?
Krabi, Ao Nang har jag varit i men bara i tre dagar då vi åkte runt men jag tyckte där var fint, lugnt och mysigt och lätt att hitta utflykter till andra orter....
Koh-Lanta var underbart tycker jag!! Var dr för 5 år sedan.
Så skönt att höra, Krokodill!!! Något speciellt som du rekomenderar att göra?
Koh Lanta är underbart!
Och åker du dit ska du passa på att åka till Koj Jum med.. Det är en liten ö som ligger mellan krabi och Koh Lanta.. riktigt riktigt mysig.. om man vill ha lugn och ro :)
Ao nang i Krabi är bara skit.. det är som Mallorca.. Inte ens fint.. men inne i staden Krabi ligger ett hotell/restaurang som heter Hotel Europa.. Danskar som äger det.. God mat om man är lite trött på thailändskt :)
C H Lucia 2008 skrev 2008-09-29 19:20:40 följande:
Du ska åka längst ner, i söder, på Koh Lanta.. där är finast strand :) .. inga klippor.
LCDS, tack för dina svar. Ja, vi får se om man tröttnar på maten.. men då vet vi vart vi ska gå!
Ao Nang i Krabi var vår favorit! Vi var i thailand 5 veckor för ett år sedan.. Och i Ao Nang stannade vi nästan en vecka! Jättemysigt att strosa gatan ner på kvällen med massor av småaffärer..
Men vår favvo är absolut att ta båten ut till någon av öarna.. Där man ofta inte kan göra något alls förutom att sola och må gott! Ta med fika/lunch om ni åker till de mindre öarna, det finns ganska dåligt med okej mat på dem!!
Är sååå avundsjuk på er!
Och angående Ko Lanta så gillade vi ärligt talat det inte.. Vi hörde knappt något annat språk än svenska (knappt thai ens) och vi lyckades inte hitta något hotell vi ville vara på och gillade inte de stränderna vi såg.. Stannade bara över natten och åkte tillbaka till ao nang där vi stannade tills hemfärden!
Men jag tror absolut att det beror på vad man förväntar sig, vad man vill osvosv.. Jag är i vilket fall säker på att ni kommer få det underbart.. Thailand är HÄRLIGT!!
Hihi.. Vilka olika upplevelser och känslor man har för samma ställen...
Ja, verkligen. Fast det är väl det som är tjusningen med det hela. Ja, jag är övertygad att vi kommer att få det bra. Älskar, precis som du skriver att stosa längs gatorna och kika in i lite affärer!! Längtar dit nu när man tittar ut genom fönstret och det är så himla mörkt!!
Koh Lanta är utan tvekan mitt favoritställe!!!!!Helt underbart är där!!!
Krabi var jag däremot inte så förtjust i, inte alls så fin strand som jag trodde, och mkt dyrare med mat och boende än på andra ställen.
Stranden i Ao Nang är förresten som andra sagt inget att hänga i julgranen, men dock om ni tar båt ut...
Brud aug09 skrev 2008-09-30 19:42:44 följande:
Hej!
I mars-april åkte vi på en kombinationsresa på 2 v till Krabi och Koh Lanta. Vi hade båda två varit i Thailand förut, senast var jag i Kao Lak 2002. Har även varit i Västindien några gånger. Vi hade en jätteskön semester, det var varmt, vi fick 2 veckor tillsammans och man har råd att leva bra! En stor behållningen var de otroligt fina hotellen vi bodde på samt att vi på båda ställena hittade några riktigt bra och lugna restauranger. Krabi är väldigt exploaterat nu och så även de öar som man tar båtarna över till. Det var proppat med svenskar och vi reagerade på att det var så skräpigt överallt. I Ao Nang är det väldigt mkt försäljning av märkeskopior. Även här pratar alla svenska... Vi bodde på Ayhoodhay Resort, 15 minuters gångväg från huvudgatorna. Här var det dock väldigt lugnt och här hittade vid några riktigt bra restauranger.
Hade länge velat åka till Koh Lanta, men det var inte riktigt som jag hade förväntat mig. Väldigt fattigt, ganska så skräpigt och stränderna var inte så vackra som de kan vara i Thailand.
Men allting är ju relativt! Det jag tycker är vackert och bra kan ju någon annan tycka är sådär och tvärtom. Jag har en kompis som var till Krabi och Phuket i november på bröllopsresa. De tyckte både Krabi och Phuket var super! De älskar att handla billigt och de kunde de ju nu och det var första gången de reste långt så de uppskattade stränderna och värmen. Jag hoppas att ni får en underbar bröllopsresa och att ni ska känna er nöjda!
Hänger på denna tråden lite... Någon som varit i Phuket och ett ställe som heter Kammala? Kommentarer tack!
Har bara varit i Phuket sammanlagt två dagar och jag tror att vi var i Patong. Fruktansvärt! Bara europeiska män med thailändska prostituerade överallt, kändes så obekvämt, men andra ställen i Phuket är kanske bättre...
Vi var till Phuket en kort sväng, och valde det som skulle vara den lugnaste byn.. Minns inte namnet.. Även detta ett ställe som vi bara stannade 1 natt på.. Vi trivdes inte alls. Trånga gator och smutsigt och dant.. Stranden var fullproppad (en typsik strand-strand) och restaurangen var dyr! Fick betala extra avgifter utan att vi visste om det från början.. En av de dyraste måltiderna under hela resan.. Och det var inte ens gott..
Har bara possitivt att säga om Phuket, älskar den "ön". Kommer att åka till Krabi över nyår. Ska bli väldigt spännande eftersom man hör så mycket gott om det.
annalovquist
Ang Kamala har jag aldrig varit där, men jag vet att det är många barnfamlijer som gärna tar sig dit. Karon är ju inte att rekommendera om du har små barn, då även Kata är helt perfekt.
Kho Lanta är härligt, lugnare puls, inte så mkt försäljare!
Var där 2001 så mkt har nog förändrats.....men det finns många bungalower utmed stränderna som är helt ok o ganska billiga.
Bodde på Andaman Lanta Resort via charterbolag....ligger på Klong Dao Beach som ligger ca 1km från största byn, Saladan, på Koh Lanta.
Stranden var fin o välstädad....mötte bara 2 försäljare under mina 3 veckor där!
Vattensikten är kanske inte super......3-5 meter
Det finns många fina sandstränder på Kho Lanta.....
Om du kikar på denna länken....
www.agoda.com/asia/thailand/koh_lanta_krabi/maps/klong_dao_beach_pra_ae_beach.html
så är de nordvästliga stränderna av sand.....ju längre söderut du åker desto klippigare.
Kho Lanta är super om ni vill ta det lugn o slappa!