• Annelie81

    skicka inbjudningskort redan...

    Har fått hem våra inbjudningskort. Men är det för tidigt att skicka dem? Vi gifter oss den 30/5-09. Vi kommer inte att vara på vår ort, så det krävs av gästerna att resa en bit. Vad tycker ni, är det för tidigt eller är det bara bra, så de kan boka in i tid eller glömmer de bort det istället....ha ha ha

  • Svar på tråden skicka inbjudningskort redan...
  • J D

    Nej, skicka save the dates istället! Jag skulle aldrig kunna OSA på ett datum som ligger så långt fram i tiden. Vad som helst kan ju hända- utlandsjobb, obekväm graviditet, osämja. Vi kommer skicka save the dates 7 mån innan ca tror jag.

  • Maj2009

    Vi gifter oss 090509 och kommer skicka ut inbjudningarna i början på januari med osa i slutet av mars. Vi gifter oss på hemorten och de flesta gästerna är från samma stad så det borde nog räcka med tid.

  • lillP

    vi skickade ut save the date-kort ca 10mån innan och inbjudningarna gick ut lite drygt 3mån innan. Osa är dock inte förrän 2mån innan, känns dock på gränsen till tidigt osa. Anledningen till att vi gör så är att bröllopet är i mellandagarna. I december är det fullt upp för alla ändå, både för restaurangen, oss och gästerna.

  • socker86

    Vi harde 6 månader på oss från att vi bestämde oss till dagen D. Vi skickade ut inbjudningarna 3 månader innan, då hade gästerna 1,5 månader på sig att höra av sig.

    Dels tyckte vi att det var bra för att folk som ville komma kunde eventuellt ta ledigt från jobbet eller dylikt.

    Dels slapp vi vänta så länge på att folk skulle höra av sig.

    Dels behövde vi svar ganska tidigt för att se vilken budget det skulle bli på maten och sedan välja vilken typ av mat det skulle bli.

    Skicka 6 månader innan vigseln ser jag inget problem i, men att osa senast 2-3 månader innan tycker jag bara är en ekonomisk trygghet att kunna ser vad och hur mycket pengar man kommer göra sig av med.

    Lycka till!

  • passionsblomman

    Det där "save the date" var ett nytt begrepp för mig.
    är det någon slags "puff" att folk ska liksom halvboka det datumet? Har det något svenskt ord som motsvarighet och är det någon etikettsgrej jag helt har missat?

    Upplys mig!!!

  • MulleNuh

    Precis.. Så dom vet att då bör dom inte vara bokade och att dom ska på bröllop. Men så mycket mer vet dom kanske inte än.


    passionsblomman skrev 2008-10-05 13:21:18 följande:
    Det där "save the date" var ett nytt begrepp för mig.är det någon slags "puff" att folk ska liksom halvboka det datumet? Har det något svenskt ord som motsvarighet och är det någon etikettsgrej jag helt har missat?Upplys mig!!!
  • fidar
    Annelie81 skrev 2008-09-30 13:53:02 följande:
    Har fått hem våra inbjudningskort. Men är det för tidigt att skicka dem? Vi gifter oss den 30/5-09. Vi kommer inte att vara på vår ort, så det krävs av gästerna att resa en bit. Vad tycker ni, är det för tidigt eller är det bara bra, så de kan boka in i tid eller glömmer de bort det istället....ha ha ha
    vi gifter oss den 6/6 och det är inte så långt ifrån er, vi tänkte också skicka ut våra runt jul eftersom folk måste hitta boende ect... :)
  • fidar
    lillP skrev 2008-10-04 18:57:35 följande:
    vi skickade ut save the date-kort ca 10mån innan och inbjudningarna gick ut lite drygt 3mån innan. Osa är dock inte förrän 2mån innan, känns dock på gränsen till tidigt osa. Anledningen till att vi gör så är att bröllopet är i mellandagarna. I december är det fullt upp för alla ändå, både för restaurangen, oss och gästerna.
    hur gjorde ni dem? vad skrev ni osv?
  • FruLjungberg

    ska gifta oss 2 maj. vi skickar ut dem i början på januari efter vi flyttat så posten funkar ordentlgit och de kopplat in allt som behövs

  • MulleNuh

    Ja nu är det ändrat här. Vi hade tänkt skicka inbjudningarna efter jul/nyår nånting, men min sambo vill PROMT skicka ut dom NU! Ja ja så får det bli.

  • Annelie81

    ja, vi kommer nog att skicka våra snart med. Det blev sambon som fick bestämma....till slut...

  • Blivande fruB

    Om vi prickar vårt första bröllopsdatum 16/5 -09 så kommer vi nog att skicka inbjudningarna strax innan jul då vi har ett flertal gäster från städer en bra bit bort. Dels för att man skall kunna planera in ledighet och sen för att boka boende osv. OSA kommer dock att ligga betydligt längre fram, det datumet har vi inte bestämt ännu.

  • Saralainen

    Vi ska oxå gifta oss den 30 maj 2009 och jag kommer skicka ut inbjudningekorten inom några veckor.
    Jag kommer sätta ett OSA datum typ i februari/mars...men jag vill skicka ut nu...sen behöver man ju inte svara förens någon vecka innan utsatt OSA med tanke på att man inte vet hur det ser ut då.
    Men jag vill vara ute i god tid även om många tycker det e för tidigt. Gör som du själv vill och tycker.

  • Ms Daisy

    "sen behöver man ju inte svara förens någon vecka innan utsatt OSA med tanke på att man inte vet hur det ser ut då."

    varför måste man svara någon vecka INNAN osa? Om det står "OSA senast 13/3" så betyder det ju att man kan svara den 13/3 om man vill.

    Tänk på en sak bara: skickar man ut inbjudningarna väldigt långt i förväg riskerar man att folk glömmer bort att svara.

Svar på tråden skicka inbjudningskort redan...