• elsi

Maj 2009 :-)

JAG PROVA IGEN
    Vad tycker ni om Allhelgonakyrkan i Stockholm? Är det vackert?? eller?

elsi skrev 2008-10-14 09:05:23 följande:
    Är det fint på Allhelgonakyrka i Stockholm? jag var där på en vinter bröllop en gång och det var mycket vackert... men bli det inte lite mörkt i maj???
  • elsi

Råd tack--

Ha just kollat på e-bay ffg (för första gången) oj oj oj !!
    Köper ni från usa eller england eller var???

• elsi

Vad är en typiskt bröllopstårta i sverige?

I England, traditionalt är det en mörkt frukt tårta. (fruit cake) med russin sultan brunfarin ibland körsbär, korinter mm. Sen ett lager marzipan och sen tjock socker glasyr och socker pasta dekorationer. Ibland riktiga blommor, samma som brudens bukett. Den hålla jätte länge och obland var det så att man sparade ett lager tills första barnet var född .. er ja ca 9 månader senare , men det är också så att man kunde skicka en bit till de som inte kunde närvara på bröllopet.

berätta hur är en typisk tårta i sverige.. och måste den kosta ca 40skr per bit? Hur dyra är dom och var ska man beställa ifrån i stockholm?

• elsi

Hej alla brides- to- be...
    Är det någon av er som är i stockholms innerstan? Jag behöver lite tips om catering och tårta för ca 80 pers. vi ha tänkte på ica maxi för tårtan. (sickla) men jag ta emot alla tips. Bröllopet bli kl 13.00 så vi känner att vi måste servera "lunch" efteråt. Från början skulle det vara typ afternoon tea...
    Jag är så orolig för pengarna...

• elsi

Ragnelutta, det har löste sig tack vara min fästman..
    Nu kommer vi att viga oss i en kryka. En som uppmuntra spiritualitet, antagligen med en präst från USA,

Så nu är kyrkan, prästen, fest/mottagningslokal och restaurangen bokat
    Inbjudningar är nästan klara för att pyssla ihop.
    Ha träffat min sömmerska för att fixa en "candyanthony" klänning,

Måste fixa Tårtan och Catering :-/

.. och jag bli mer kär för varje dag,

• elsi

Tycker jag också... väldigt engelsk också.. och det är vi...

Nocia skrev 2008-11-02 21:35:59 följande:
    elsi: Tyvärr, bor i Sundsvall. Men afternoon tea går väl bra fastän vigseln är kl 13? Säg att ni är klara i kyrkan runt 14, innan ni har tagit er till lokalen har det gått en stund. Visst funkar tea, nästan sent för lunch och för tidigt för middag! Nasoleh: Du måste välja i inställningarna att visa ditt galleri, annars kan vi inte se din klänning!
  • elsi

Anja jag brukar inte lägga mig i sånt men... kolla att ingen är allergisk mot skaldjur.. eller fixa några toast med paté eller bruschetta i fall att ..

• elsi

Ja Tx2 du har rätt. . jag bara tänkte att just skaldjur och jordnötter brukar orsaka en rätt kraftig reaktion och under min livstid (hittills!) är det de två saker man bruka kolla.

jordnötter som snacks eller snitter med skaldjur menar jag inte,,

Förresten,, båda menyn låtar härligt!! Jag skulle bara njuta av den själv! mmmmmm

• elsi

Brushetta med mozarella basilika och tomat, getost (chevre) med honung och valnötter. HA ha men kolla det med nötterna
    Paté med toast och mini inlagd zuchinni. Cornichon heter de tror jag.

Svar på tråden Maj 2009 :-)