• majsan72

Bidrag från föräldrar/svärföräldrar

Hej!
    Både min sambos föräldrar och mina föräldrar har gett hintar om att de vill bidra ekoonomiskt till vår bröllop men nu börjar det dra i hop sig lite och vi vill börja bestämma hur många vi ska bjuda osv. Vet inte riktigt hur vi ska lägga fram att vi gärna vill ha ekonomiskt stöd, utan att behöva tigga? Med vår nuvarande ekonomi kan vi bjuda vår släkt och inte våra vänner (vilket vi skulle kunna göra med lite extra ekonomiskt stöd). Tacksam för kommentarer fr er andra!

• Svar på tråden Bidrag från föräldrar/svärföräldrar
  • 27juni2009

Vi tyckte att de var en jobbig bit oxå, vet kompisar där föräldrarna (hennes) sa att de ville hjälpa till o när de drog ihp sig fick de alltså rakt ut fråga hur mycket bidrag de skulle få så att de kunde planera utefter det. Samtidigt ville de ju ge hans föräldarar chansen att välja själv om de ville bidra, dock ville de inte bidra.
    Vi har de lite likande eftersom när vi berättade för mina föräldrar om vilken lokal vi bokat så sa de att vi kunde bli 2 om den saken. När vi sen var tvungna att fast ställa bokningen av lokalen sa jag till mina föräldar att vi fick betsämma oss. Då bokade de min drömlokal Så de står outtalat för lokal, mat o dryck min m2b ska fråga sin mamma om hon på något sätt vill bidra, men min m2b´s pappa e inte lönt att fråga.
    Men de där med att fråga rakt ut om vilken summa man kan tänkas få är jobbig om du frågar mig. Lycka till

• Nancy Drew

Vi har delvis samma bekymmer. Hans föräldrar vill hjälpa till, men har hittills inte kommit med en summa. Mina föräldrar vill hjälpa till, men kan inte. (Fast jag vet att de kommer hjälpa till allt de kan, med praktiska saker och sådant.) Vi planerar utifrån det vi kan spara ihop själva, allt annat får vara bonus...

• didis

Jag tycker ni skall fråga rakt ut faktiskt - "där bidraget till bröllopet ni pratade om, hur hade ni tänkt runt det?"

Annars är risken att ni inte får några pengar förrän efteråt och då kankse inte så mycket som ni trodde.

Räkna dock med att den som bidrar till en fest också ofta tycker sig ha rätt att ha synpunkter på tex vilka som skall bjudas ("jag betalar faktiskt 10.000 och då vill jag att moster Berta blir bjuden"). Och ärligt talat tycker jag de har rätt till det.

• Henriks älskling
    didis skrev 2008-10-05 17:04:43 följande:
    Räkna dock med att den som bidrar till en fest också ofta tycker sig ha rätt att ha synpunkter på tex vilka som skall bjudas ("jag betalar faktiskt 10.000 och då vill jag att moster Berta blir bjuden"). Och ärligt talat tycker jag de har rätt till det.
    Jag håller inte med ovanstående. Bidrar man är det en gåva och jag har svårt att förstå att man kan förvänta sig något i gengäld om man ger en gåva. Fast sen kanske inte alla är funtade som jag...
  • Henriks älskling

Måste bara få tillägga att jag tycker det är väldigt fult att lägga sig i en annans bröllop. Vet att det händer ofta, men jag förstår inte hur man har mage att lägga sig i något som är 2 människors fina dag. Folk ska vara glada att de är bjudna. Jag skulle aldrig ta emot ett bidrag/en gåva av någon som vill lägga sig i vår dag. Då skulle jag hellre köra utan fest.
    Fast det kanske inte är riktigt detta tråden handlar om. Sorry. ;)

• didis

Henriks älskling skrev 2008-10-05 17:08:53 följande:

Jag håller inte med ovanstående. Bidrar man är det en gåva och jag har svårt att förstå att man kan förvänta sig något i gengäld om man ger en gåva. Fast sen kanske inte alla är funtade som jag...
    Bidrar någon med en pengagåva sådär utan anledning håller jag med men om föräldrarna uttalat betalar en del av bröllopet tycker jag det är rimligt att de är med och får ha synpunkter och visst inflytande.

Givetvis beror det också på hur stor del av festen de betalar, om det är 10% eller 100% gör viss skillnad i inflytande.
  • Henriks älskling

Hmmm.. jag håller fortfarande inte med. ;) Men we can agree to disagree. :)

• didis

Henriks älskling skrev 2008-10-05 21:52:26 följande:

Men we can agree to disagree. :)
  • majsan72

Tack för synpunkter och råd! Alltid bra! Vi planerar nog att avvakta en vecka till för att sedan ta upp saken med mina föräldrar och höra hur de vill göra. Min mamma har tidigare sagt att de kunde stå för maten men de ville att min sambos föräldrar också var med på ett hörn (vilket vi inte vet hur det blir......)
    Skulle ex. min mamma vilja att min faster skulle bli bjuden så tror jag nog att jag skulle bjuda henne för att vi fått ekonomiskt stöd (men tror inte mamma ens skulle fråga ngt sådant). När det gäller upplägg av fest mm så är det ju faktiskt jag och min blivande man som bestämmer eftersom det är vår dag och vi vill ju ha den på vårt sätt.

• Henriks älskling

Bra. :)
    Lycka till!

• gusdanima

mina föräldrar är de mest rättvisa man kan tänka sig. Så i princip direkt när vi berättade att vi skulle gifta oss sa de hur mycket de hade gett mina syskon och att vi skulle få samma summa (inkl inflation - pappa=ekonom) =).
    Min killes föräldrar fick vi fråga rakt ut hur mycket de ville ge efter att de hade hintat att de skulle betala en del också. Eftersom vi är studenter båda två så var det ganska viktigt att veta för att kunna planera vilket slags bröllop vi skulle kunna ha. Och det gick jätte bra, förutom att min killes pappa ville veta vad allt skulle kosta, egentligen för att se om det skulle räcka ifall de gav lika mycket som mina föräldrar eller om de skulle hjälpa till med mer... (men jag tyckte iof att det var lite jobbigt när han började ifrågasätta vad vi skulle lägga på min vigselring, vilket jag ändå inte hade tänkt att låta deras pngar gå till...)

Det e alltid jobbigt att fråga rätt ut, men jag tror ändå att om man lägger fram det på rätt sätt så färstår de nog att ni måste veta!
    Lycka till!

• Lady78

Klart ni ska fråga, särskilt om det avgör hur många ni kan bjuda. Om de har hintat själva att de vill bidra är det ju inte att tigga, bara att ni behöver veta för att kunna planera. Min sambos föräldrar har själva sagt hur mycket de tänker bidra med och jag kommer att fråga mina snart. Om man säger som det är att man behöver veta för att kunna göra en budget tror jag inte att någon tar illa upp. Håller tummarna för att ni får bidrag och kan bjuda vännerna också!

• Ewy

Oj, vilken känsligt ämne. Jag skulle nog försöka med lite antydningar och diskret fråga om det där bidraget dom hade tänkt, hur dom hade tänkt med det typ? Lycka till!

• Robina67

Mina föräldrar stod för hela matkalaset (vi var bara 24 st dock!) och sen min brudklänning. Sen har de hjälpt till med skjuts och lite småhjälp runt omkring vigseln.
    Min svärmor har oxå gett oss en summa som bidrag
    Och det tackar vi för, för hur det än är så kostar det en hel del, det märker man under vägens gång

Svar på tråden Bidrag från föräldrar/svärföräldrar