Inlägg från: ogiftnickenyfiken |Visa alla inlägg
  • ogiftnickenyfiken

PANIK! Vigselförättare "får" inte läsa mer än de ska! Vad ska vi göra nu?!

Men jag har hört många som har en "lång" borgelig vigsel som de utformat själva.

Vi kommer vigas i Göteborgs Rådhus men där säger de inget annat. Men det var för att vi inte får ta mer än en tid, så det finns inte utrymme för mer.

Men vart ska ni gifta er?

Låter ju tråkigt när ni planerat det hela

Hoppas det löser sig...

• ogiftnickenyfiken

Men jag tycker det är konstigt att de inte kan lösa det då ni ska vara i en sån lokal.
    Det är väl en sak om det står en massa folk på tur efter er.
    Men att avstätta 10 minuter till en vigsel är väl inte för mkt begärt???

Och det hade ju varit skillnad om ni ville haft kanske en på 30 minuter eller mer.

Hmmmmm va skumt.

Det måste de ju bara lösa...

Eller det handlar kanske inte om tiden i sig utan hur mkt VF ska säga?

• ogiftnickenyfiken

Usch vad jag lider med er

Men kan ni inte hitta ngn annan som kan viga er då?
    Måste väl finnas ngn som kan göra det utan att göra som de säger???
    Gör som S O F säger, ring till ngn i grannkommunen eller nåt.

• ogiftnickenyfiken

Men i Göteborgs Rådhus finns det ett antal VF. Tror de är ett 10-tal.
    Så de har vigsel var tionde vecka.
    Den veckor de inte har vigsel kan man ju boka dem för vigsel och då tror jag att de tar sig tiden att ha en längre cermoni.
    Men jag fattade inte om det gick via Rådhusets bokning eller om man själv skulle ringa dem.

Men ngn borde väl ha ett nr till en VF runt Halmstad eller...?

• ogiftnickenyfiken

Oktober08: Har Du gått via Länsstyrelsen i Hallands Län när Du bokat eller?

• ogiftnickenyfiken

Åh vad kul att höra att det löste sig iaf.
    Och att ni blir nöjda... för det verkar det ju som ni blir nu iaf... trots att det inte blev som ni tänkt från början

Lycka till med allt och hoppas att ni får en underbar dag

• ogiftnickenyfiken
    Bringsoniou skrev 2008-11-16 02:29:05 följande:
    Hej.Min mamma är vigselförrättare och hon får 130 kr per vigsel från länsstyrelsen. Utöver det kan hon ta betalt för faktiska kostnader såsom resekostnader.Att vara vigselförrättare är ett hedersuppdrag och det är brudparet som bestämmer hur de vill ha vigseln. Ställer vigselförrättaren inte upp på det bör personen kanske se över om den verkligen ska inneha det uppdraget. Ett tips kan vara att "rapportera" vigselförrättare som missköter sitt uppdrag till den personens parti så att den blir utbytt mot någon som tar uppdraget på allvar.
    Men beror inte detta på vart man gifter sig.Vi kommer vigas i Göteborgs Rådhus och då finns det inte utrymme för ngn egen ihopsatt cermoni.
    Vigslar sker på lördagar där, från kl 15 (och jag tror det är ngn timme framåt).
    Däremot hade man ju kunnat ringa ngn utav de vf som finns och frågat ifall han/hon hade velat viga på annan plats. Då hade man nog kunnat sätta ihop den själv.
    Men som sagt, ska man göra det under den tiden och vigas av de vf som finns tillgänglig just den dagen, så får det nog bli en vanlig cermoni.

Men det kanske är olika mellan orterna...
  • ogiftnickenyfiken
    Tx2 skrev 2008-11-17 17:12:00 följande:
    Dessutom tar göteborg en avgift på 500:- om man inte viger sig i rådhuset när jag kollade med dem. Plus reseersättning. Så vi valde en vf (som gärna gör mer än två minuters cermonin) från en grannkommun som inte tar ut någon reseersätting utan får en present som tack. Det är segt när alla kommuner hanterar det olika.
    Ja det är tråkigt...
    Det hade varit enklare för alla om de gjort likadant.
    Men men... så är det...
Svar på tråden PANIK! Vigselförättare "får" inte läsa mer än de ska! Vad ska vi göra nu?!