• Oktober08

PANIK! Vigselförättare "får" inte läsa mer än de ska! Vad ska vi göra nu?!

Efter MYCKET om och men har jag fått tag på personen som ska viga mig och min sambo borgerligt. Hon har mycket att göra och jag har försökt nå henne ett bra tag. Vi vill göra vår vigsel lite längre än de få minuter den håller på. Idag fick jag tag på henne och får veta att detta inte går! Hon "får" inte säga mer än det hon ska, som de måste säga för att vår vigsel ska gälla. Vill vi ha något annat med, så får någon av våra gäster säga det. VA?? Vi har fått veta att en borgerlig vigsel ska gå att få i princip som man vill och så säger hon det här. Vad ska vi göra nu? Vi gifter oss nästa lördag, inte ens två veckor kvar!

Jag blev jätteledsen. Ska vi behöva ha en två minuters vigsel nu, bara för det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-06 14:59
    Jag hörde av mig till kyrkan i en ren chansning, och det fanns tid! Vi "valde bort" det innan eftersom det kändes lite stort för bara 19 personer. Men jag vill ju inte heller bara ha en akt på 2 minuter... så det ska nog lösa sig!

• Svar på tråden PANIK! Vigselförättare "får" inte läsa mer än de ska! Vad ska vi göra nu?!
  • Fenixx

jag har också hört att vissa borgliga inte gör mer än det grundliga eller så har vissa så många dem ska viga samma dag att dem inte hinner. är upp till dem om dem vill ställa upp på mer utöver det vanliga tyvärr.

men har ni annars ingen annan av era nära och kära som kan läsa något för er?

• Oktober08

Jo, men det är inte riktigt samma sak. Vi vill ju att våra gäster ska vara just gäster. Och vi sa, när vi bokade vigseln, att vi ville ha den lite längre. Det borde finnas någon som kan ta lite längre? Plus att vi bokade redan i våras, långt i förväg alltså...

• Aleta

Oj vad trist!
    Vår vigselförrättare hade läst på och förberett ett eget litet tal + att han läste en dikt som vi hade bett om. Han kom i och för sig hem till oss och höll vigseln i vår trädgård.

Ska ni gifta er där hon jobbar? Det låter ju lite som att hon inte får ha långa vigslar på jobbet, fast om en gäst läser något så tar det ju lika lång tid för henne.
    HUr som helst så är det ju väldigt vanligt att någon släkting eller vän läser ett bibewlord eller en dikt under en kyrklig vigsel, så det är nog ingen som tycker att det är konstigt under en borgerlig vigsel.

• ogiftnickenyfiken

Men jag har hört många som har en "lång" borgelig vigsel som de utformat själva.

Vi kommer vigas i Göteborgs Rådhus men där säger de inget annat. Men det var för att vi inte får ta mer än en tid, så det finns inte utrymme för mer.

Men vart ska ni gifta er?

Låter ju tråkigt när ni planerat det hela

Hoppas det löser sig...

• Oktober08

Ja, det är jättetråkigt. :( Jag ska höra om det inte går att fixa någon annan, eller om det är lika för alla VF.

Vi ska ha vigseln i lokalen som festen sen är i. När jag bokade tid och även efteråt, har jag sagt ifrån att jag vill ha längre vigselakt, på ca 10 minuter, med ett program som vi själva planerat med sång osv. Nu går inte det längre!

• ogiftnickenyfiken

Men jag tycker det är konstigt att de inte kan lösa det då ni ska vara i en sån lokal.
    Det är väl en sak om det står en massa folk på tur efter er.
    Men att avstätta 10 minuter till en vigsel är väl inte för mkt begärt???

Och det hade ju varit skillnad om ni ville haft kanske en på 30 minuter eller mer.

Hmmmmm va skumt.

Det måste de ju bara lösa...

Eller det handlar kanske inte om tiden i sig utan hur mkt VF ska säga?

• S O F

Våran vigsel var på 30 min, våran underbara förättare tog sig tid på att utforma den just som vi ville. Vi hade även med inslag från vänner som läste dikter men över lag så läste han mycket mera än de " 2 min". Som jag förstår det, så måste de lagligen säga exakt vad som står i den texten, men kan sedan välja om de vill lägga mera tid på att läsa ytterligare och ge er en mer personlig vigsel. Synd att ni verkar ha hittat en förättare som inte kan ställa upp på detta.

Som jag ser det kan ni försöka hitta en ny, be era vänner läsa eller tom. ta in ytterligare en person som kan stå för att läsa dikter och utforma mera av vigseln, så gör förättaren enbart det lagliga. Hoppas ni löser det. Tipsar om att kolla förättare i andra kommuner, så hittade vi våran :)

• Oktober08

Jag har varit i kontakt med hon som bokar vigselförättar åt en nu. Det är bara tydligen så att man kan inte få vigselcermonin som man vill. De avsätter de minuter som ska gå till cermonin sen är det slut. Vill man att någon ska läsa något så kan man göra det efter att hon vigt oss. Men då blir ju allt konstigt... Vi får se hur det blir. Vi får planera om allt. :(

• ogiftnickenyfiken

Usch vad jag lider med er

Men kan ni inte hitta ngn annan som kan viga er då?
    Måste väl finnas ngn som kan göra det utan att göra som de säger???
    Gör som S O F säger, ring till ngn i grannkommunen eller nåt.

• DCL

Oktober 08:
    Får jag fråga i vilken komun ni ska gifta er? Vi har också tänkt ut en vigsel på 15-20 min (med solosånger) för en borgerlig vigsel... Bu blir man ju orolig...

Svar på tråden PANIK! Vigselförättare "får" inte läsa mer än de ska! Vad ska vi göra nu?!