• Oktober08

PANIK! Vigselförättare "får" inte läsa mer än de ska! Vad ska vi göra nu?!

Efter MYCKET om och men har jag fått tag på personen som ska viga mig och min sambo borgerligt. Hon har mycket att göra och jag har försökt nå henne ett bra tag. Vi vill göra vår vigsel lite längre än de få minuter den håller på. Idag fick jag tag på henne och får veta att detta inte går! Hon "får" inte säga mer än det hon ska, som de måste säga för att vår vigsel ska gälla. Vill vi ha något annat med, så får någon av våra gäster säga det. VA?? Vi har fått veta att en borgerlig vigsel ska gå att få i princip som man vill och så säger hon det här. Vad ska vi göra nu? Vi gifter oss nästa lördag, inte ens två veckor kvar!

Jag blev jätteledsen. Ska vi behöva ha en två minuters vigsel nu, bara för det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-06 14:59
    Jag hörde av mig till kyrkan i en ren chansning, och det fanns tid! Vi "valde bort" det innan eftersom det kändes lite stort för bara 19 personer. Men jag vill ju inte heller bara ha en akt på 2 minuter... så det ska nog lösa sig!

• Svar på tråden PANIK! Vigselförättare "får" inte läsa mer än de ska! Vad ska vi göra nu?!
  • Oktober08

Jag ringde och bokade redan i april nångång, så fort vi bestämt att vi skulle gifta oss. Då fick jag veta att det skulle gå bra att utforma vigseln som man ville och vår VF var inte ens inbokad då. Det bestämdes inte förrän för ett tag sen. Allt verkar konstigt och man tappar ju lusten... det här kan ju förstöra allt! Vi har planerat massor runt detta nu ju. :(

MEN, jag tog en chansning och hörde av mig till församlingen vi tillhör och det FINNS ledig tid den dagen då vi ska gifta oss! Det blir kyrklig vigsel istället! Anledningen till att vi valt bort det innan är att kyrklig har känts lite stort eftersom vi bara blir 19 personer. Men hellre det än en vigsel på 2 minuter. Så nu är jag glad igen! :)

• Oktober08
    avil skrev 2008-10-06 14:54:06 följande:
    om du bokade så tidigt så skulle du så klart ha kollat det redan för länge sen! Boka nån annan vigselförättare då...
    Men det har jag gjort, och då fick jag veta att det skulle gå bra! Vilket jag skrev innan.... det blev inte klart vilken VF vi skulle få förrän för ett tag sen.
  • Cantaton

Vad skönt! Toppen att det gick att lösa på det sättet!

Oktober08 skrev 2008-10-06 14:56:24 följande:
    Jag ringde och bokade redan i april nångång, så fort vi bestämt att vi skulle gifta oss. Då fick jag veta att det skulle gå bra att utforma vigseln som man ville och vår VF var inte ens inbokad då. Det bestämdes inte förrän för ett tag sen. Allt verkar konstigt och man tappar ju lusten... det här kan ju förstöra allt! Vi har planerat massor runt detta nu ju. :(MEN, jag tog en chansning och hörde av mig till församlingen vi tillhör och det FINNS ledig tid den dagen då vi ska gifta oss! Det blir kyrklig vigsel istället! Anledningen till att vi valt bort det innan är att kyrklig har känts lite stort eftersom vi bara blir 19 personer. Men hellre det än en vigsel på 2 minuter. Så nu är jag glad igen! :)
  • avil

men nu löste det sig ju så att ni vigs i kyrkan då istället!?
    Gör absolut inget att man är få

• Oktober08
    avil skrev 2008-10-06 15:00:11 följande:
    men nu löste det sig ju så att ni vigs i kyrkan då istället!?Gör absolut inget att man är få
    Ja, det har löst sig. Så skönt!! Nej, det är mest min sambo som har känt att det blir lite mycket med kyrkan. Men vi vill ju hellre det, än att allt är över på två minuter.
  • Oktober08
    Cantaton skrev 2008-10-06 14:59:51 följande:
    Vad skönt! Toppen att det gick att lösa på det sättet!
    Ja, jag trodde verkligen inte det. Det var en riktig chansning. Det gör absolut inget att det blir kyrkligt. Vi får bara planera om lite.... :)
  • ogiftnickenyfiken

Åh vad kul att höra att det löste sig iaf.
    Och att ni blir nöjda... för det verkar det ju som ni blir nu iaf... trots att det inte blev som ni tänkt från början

Lycka till med allt och hoppas att ni får en underbar dag

• trampetroll

Det stämmer inte, ett jäkla skitsnack för att hon inte verkar ha lust att möta era önskemål enligt mig, då det givetvis innebär mer arbete för henne. Mne hon får betalt för att vara vigselförättare och faktiskt ganska bra betalt så ni har rätt att ställa krav på henne!!! Om jag vore ni skulle jag försöka byta vigselförättare eftersom hon inte verkar bry sig ett skit om ert bröllop när hon ger er falska fakta. Om hon verkligen är en vigselförättare så vet hon att man kan utforma en vigselceremoni hur man vill så länge denna obligatoriska akt ingår ordagrant:

- Tager du -- (fullständigt namn med mellannamn måste det vara här)denna --- till dina äkta make?
    Tager du ---- denna ---- till din äkta hustru?
    Äktenskapet förklaras ingånget.

Hon måste säga vissa saker som detta men i övrigt kan ni utforma er vigsel precis som ni vill. Herregud vi gifter oss borgerlgt och vi gav vår vigselförrättare 5 papper på allt vi ville att han skúlle säga (vi har utformat vår vigsel precis som vi vill) och han sa bara att det var lugnt. Vår vigsel kommer att bli på cirka en halvtimme där allt är våra egna ord förutpom den obligatoriska akten då samt diktläsning oh tre sånger.

• trampetroll

Ojdå, orkade inte läsa hela tråden innan jag såg att det hade löst det för er. Jag tycker att det låter jättbra med en kyrkerlig vigsel istället och lycka till nu!!!

• Oktober08
    ogiftnickenyfiken skrev 2008-10-06 15:19:30 följande:
    Åh vad kul att höra att det löste sig iaf.Och att ni blir nöjda... för det verkar det ju som ni blir nu iaf... trots att det inte blev som ni tänkt från början Lycka till med allt och hoppas att ni får en underbar dag
    TACK! Jag trodde hela dagen skulle bli förstörd med bara två veckor kvar. Nu ska det nog lösa sig. :)
  • Oktober08
    trampetroll skrev 2008-10-06 15:34:34 följande:
    Ojdå, orkade inte läsa hela tråden innan jag såg att det hade löst det för er. Jag tycker att det låter jättbra med en kyrkerlig vigsel istället och lycka till nu!!!
    Nej, allt verkar väldigt konstigt, med tanke på att vi fått klartecken innan på att det skulle gå bra. Men, nu fixar det sig ändå! :)
  • Siris

Bra att det ordnade sig, måste bara tillägga att vår vigselförrättare sa MASSOR som inte är med i "standardmallen" så hur den vigselförättaren som ni pratat med har fått sin utbildning kan man undra...

• Jeez
    trampetroll skrev 2008-10-06 15:32:59 följande:
    Det stämmer inte, ett jäkla skitsnack för att hon inte verkar ha lust att möta era önskemål enligt mig, då det givetvis innebär mer arbete för henne. Mne hon får betalt för att vara vigselförättare och faktiskt ganska bra betalt så ni har rätt att ställa krav på henne!!! Om jag vore ni skulle jag försöka byta vigselförättare eftersom hon inte verkar bry sig ett skit om ert bröllop när hon ger er falska fakta. Om hon verkligen är en vigselförättare så vet hon att man kan utforma en vigselceremoni hur man vill så länge denna obligatoriska akt ingår ordagrant:- Tager du -- (fullständigt namn med mellannamn måste det vara här)denna --- till dina äkta make?Tager du ---- denna ---- till din äkta hustru?Äktenskapet förklaras ingånget.Hon måste säga vissa saker som detta men i övrigt kan ni utforma er vigsel precis som ni vill. Herregud vi gifter oss borgerlgt och vi gav vår vigselförrättare 5 papper på allt vi ville att han skúlle säga (vi har utformat vår vigsel precis som vi vill) och han sa bara att det var lugnt. Vår vigsel kommer att bli på cirka en halvtimme där allt är våra egna ord förutpom den obligatoriska akten då samt diktläsning oh tre sånger.
    En vigselförrättare får inte särskilt mycket i ersättning från kommunen för att ha en vigsel. Däremot kan en del vigselförrättare ta betalt av brudparet för att utvigda ceremonin.

Om de kan göra det eller inte beror på var man bokar och därmed vem. Om det är i rådhuset eller motsvarande så får man oftast en "slot" och de kan inte utvidga.

Skönt att det löste sig för er oktober08! En kyrklig vigsel betyder ju inte stort och pompöst per definition utan kan vara helt litet och gemytligt och pampigt i enkelhet ändå!
  • Bringsoniou

Hej.

Min mamma är vigselförrättare och hon får 130 kr per vigsel från länsstyrelsen. Utöver det kan hon ta betalt för faktiska kostnader såsom resekostnader.
    Att vara vigselförrättare är ett hedersuppdrag och det är brudparet som bestämmer hur de vill ha vigseln. Ställer vigselförrättaren inte upp på det bör personen kanske se över om den verkligen ska inneha det uppdraget.
    Ett tips kan vara att "rapportera" vigselförrättare som missköter sitt uppdrag till den personens parti så att den blir utbytt mot någon som tar uppdraget på allvar.

• JustMeAndMyLove

Vad konstigt.. Jag var på ett bröllop i Gällivare (stavar säkert fel) och där fick de välja mellan en kort eller lång cermoni. Dock inte ändra något i innehållet.

Det blev ett kort då bruden blev så nervös att hon höll på att svimma, hehe.

Dock mycket vackert ändå :)

Oktober08 skrev 2008-10-06 11:26:39 följande:
    Efter MYCKET om och men har jag fått tag på personen som ska viga mig och min sambo borgerligt. Hon har mycket att göra och jag har försökt nå henne ett bra tag. Vi vill göra vår vigsel lite längre än de få minuter den håller på. Idag fick jag tag på henne och får veta att detta inte går! Hon "får" inte säga mer än det hon ska, som de måste säga för att vår vigsel ska gälla. Vill vi ha något annat med, så får någon av våra gäster säga det. VA?? Vi har fått veta att en borgerlig vigsel ska gå att få i princip som man vill och så säger hon det här. Vad ska vi göra nu? Vi gifter oss nästa lördag, inte ens två veckor kvar!Jag blev jätteledsen. Ska vi behöva ha en två minuters vigsel nu, bara för det? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-06 14:59Jag hörde av mig till kyrkan i en ren chansning, och det fanns tid! Vi "valde bort" det innan eftersom det kändes lite stort för bara 19 personer. Men jag vill ju inte heller bara ha en akt på 2 minuter... så det ska nog lösa sig!
  • ogiftnickenyfiken
    Bringsoniou skrev 2008-11-16 02:29:05 följande:
    Hej.Min mamma är vigselförrättare och hon får 130 kr per vigsel från länsstyrelsen. Utöver det kan hon ta betalt för faktiska kostnader såsom resekostnader.Att vara vigselförrättare är ett hedersuppdrag och det är brudparet som bestämmer hur de vill ha vigseln. Ställer vigselförrättaren inte upp på det bör personen kanske se över om den verkligen ska inneha det uppdraget. Ett tips kan vara att "rapportera" vigselförrättare som missköter sitt uppdrag till den personens parti så att den blir utbytt mot någon som tar uppdraget på allvar.
    Men beror inte detta på vart man gifter sig.Vi kommer vigas i Göteborgs Rådhus och då finns det inte utrymme för ngn egen ihopsatt cermoni.
    Vigslar sker på lördagar där, från kl 15 (och jag tror det är ngn timme framåt).
    Däremot hade man ju kunnat ringa ngn utav de vf som finns och frågat ifall han/hon hade velat viga på annan plats. Då hade man nog kunnat sätta ihop den själv.
    Men som sagt, ska man göra det under den tiden och vigas av de vf som finns tillgänglig just den dagen, så får det nog bli en vanlig cermoni.

Men det kanske är olika mellan orterna...
  • Tx2

Dessutom tar göteborg en avgift på 500:- om man inte viger sig i rådhuset när jag kollade med dem. Plus reseersättning. Så vi valde en vf (som gärna gör mer än två minuters cermonin) från en grannkommun som inte tar ut någon reseersätting utan får en present som tack.
    Det är segt när alla kommuner hanterar det olika.

ogiftnickenyfiken skrev 2008-11-16 21:08:09 följande:
    Men beror inte detta på vart man gifter sig.Vi kommer vigas i Göteborgs Rådhus och då finns det inte utrymme för ngn egen ihopsatt cermoni.Vigslar sker på lördagar där, från kl 15 (och jag tror det är ngn timme framåt).Däremot hade man ju kunnat ringa ngn utav de vf som finns och frågat ifall han/hon hade velat viga på annan plats. Då hade man nog kunnat sätta ihop den själv.Men som sagt, ska man göra det under den tiden och vigas av de vf som finns tillgänglig just den dagen, så får det nog bli en vanlig cermoni.Men det kanske är olika mellan orterna...
  • ogiftnickenyfiken
    Tx2 skrev 2008-11-17 17:12:00 följande:
    Dessutom tar göteborg en avgift på 500:- om man inte viger sig i rådhuset när jag kollade med dem. Plus reseersättning. Så vi valde en vf (som gärna gör mer än två minuters cermonin) från en grannkommun som inte tar ut någon reseersätting utan får en present som tack. Det är segt när alla kommuner hanterar det olika.
    Ja det är tråkigt...
    Det hade varit enklare för alla om de gjort likadant.
    Men men... så är det...
  • Vigselförrättare1

väldigt trist att läsa. såklart vi som är vigselförrättare får läsa vad som helst och hur mycket som helst. är inte mycket vi "måste läsa". det är nog bara ren slapphet. jag har gjort många vigslar med dikter, tal, sång och musik, precis som i kyrkan. men en del gör nog inte mer än de behöver och många ställer heller inte upp på något utanför sina schemalagda vigslar utanför det vigselrum som kommunen har och där man genomför vigslar varje vecka

Svar på tråden PANIK! Vigselförättare "får" inte läsa mer än de ska! Vad ska vi göra nu?!