• Oktober08

PANIK! Vigselförättare "får" inte läsa mer än de ska! Vad ska vi göra nu?!

Efter MYCKET om och men har jag fått tag på personen som ska viga mig och min sambo borgerligt. Hon har mycket att göra och jag har försökt nå henne ett bra tag. Vi vill göra vår vigsel lite längre än de få minuter den håller på. Idag fick jag tag på henne och får veta att detta inte går! Hon "får" inte säga mer än det hon ska, som de måste säga för att vår vigsel ska gälla. Vill vi ha något annat med, så får någon av våra gäster säga det. VA?? Vi har fått veta att en borgerlig vigsel ska gå att få i princip som man vill och så säger hon det här. Vad ska vi göra nu? Vi gifter oss nästa lördag, inte ens två veckor kvar!

Jag blev jätteledsen. Ska vi behöva ha en två minuters vigsel nu, bara för det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-06 14:59
    Jag hörde av mig till kyrkan i en ren chansning, och det fanns tid! Vi "valde bort" det innan eftersom det kändes lite stort för bara 19 personer. Men jag vill ju inte heller bara ha en akt på 2 minuter... så det ska nog lösa sig!

• Svar på tråden PANIK! Vigselförättare "får" inte läsa mer än de ska! Vad ska vi göra nu?!
  • hgav

Jag tycker det låter konstigt. Om hon kommer ut till er lokal så måste det ju finnas extra tid tycker man. Vår borgerliga vigselförrättare har skrivit ihop en ganska lång cermoni förutom det som måste sägas. Han kommer läsa en dikt och vi kommer även ha 2 solosånger. Vi räknar med att det hela kommer ta ca 30 minuter.
    Kan ju förstå att det inte funkar om man gifter sig i råduset/kommunhuset...
    Vad säger de om att du faktiskt redan vid bokning påpekat att ni vill ha en längre cermomi?
    Lycka till! Hoppas ni ändå får till det lite som ni vill.

• Oktober08
    DCL skrev 2008-10-06 13:28:53 följande:
    Oktober 08: Får jag fråga i vilken komun ni ska gifta er? Vi har också tänkt ut en vigsel på 15-20 min (med solosånger) för en borgerlig vigsel... Bu blir man ju orolig...
    Vi bor i Halmstad.
  • Oktober08
    hgav skrev 2008-10-06 13:32:45 följande:
    Jag tycker det låter konstigt. Om hon kommer ut till er lokal så måste det ju finnas extra tid tycker man. Vår borgerliga vigselförrättare har skrivit ihop en ganska lång cermoni förutom det som måste sägas. Han kommer läsa en dikt och vi kommer även ha 2 solosånger. Vi räknar med att det hela kommer ta ca 30 minuter.Kan ju förstå att det inte funkar om man gifter sig i råduset/kommunhuset...Vad säger de om att du faktiskt redan vid bokning påpekat att ni vill ha en längre cermomi?Lycka till! Hoppas ni ändå får till det lite som ni vill.
    Nej, hon säger inget om att det var sagt så innan! Jag var klar och tydlig i det hela men det verkar annorlunda nu...
  • 2time

Vad tråkigt! Då blir det ju inte alls som ni tänkt er. Hoppas det löser sig!

• ogiftnickenyfiken

Men i Göteborgs Rådhus finns det ett antal VF. Tror de är ett 10-tal.
    Så de har vigsel var tionde vecka.
    Den veckor de inte har vigsel kan man ju boka dem för vigsel och då tror jag att de tar sig tiden att ha en längre cermoni.
    Men jag fattade inte om det gick via Rådhusets bokning eller om man själv skulle ringa dem.

Men ngn borde väl ha ett nr till en VF runt Halmstad eller...?

• ogiftnickenyfiken

Oktober08: Har Du gått via Länsstyrelsen i Hallands Län när Du bokat eller?

• anne på grönkulla

Får får de säkert, men de får säkert ingen ersättning (i förberedelser och genomförande) för mer än det lilla juridiska. Men det skulle de såklart ha varit tydliga med från början.

• Aleta

Vi ringde runt till olika vigselförrättare och frågade var och en (hade svårt att hitta någon som kunde). Och vi kollade i kommunerna runt omkring vår egen.

• avil

om du bokade så tidigt så skulle du så klart ha kollat det redan för länge sen! Boka nån annan vigselförättare då...

Svar på tråden PANIK! Vigselförättare "får" inte läsa mer än de ska! Vad ska vi göra nu?!