• chamor

OT - SÅÅÅÅ less.. Någon lyssnare med råd här?

Vad ska jag göra?

Ja... Har ångest över mitt jobb.. Trivs inte och har inte gjort det sedan dag ett. Jobbar på ett reservdelskontor för skogsmaskiner och har verkligen NOLL intresse för det jag gör så jag lär mig ingenting. Har inte heller någon teknisk bakgrund så jag har ingenting jag kan relatera till som hjälper mig. Är alltås totalt blåst. Har jobbar här i elva månader nu och får lite titt som tätt pikar från de andra att jag inte kan det jag gör. Är ju en mansdominerad bransch och man känner sig minst sagt utanför. Har liksom gett upp när jag inser att även när jag försöker lära mig så förstår jag ändå inte. Vi försöker spara pengar för att göra ett år utomlands nästa höst annars kanske vi kunde leva snålt på en lön men det finns liksom INGA andra jobb här. Möjligtvis Max i så fall.. Vill inte flytta och inte heller plugga med tanke på att vi vill flytta utomlands nästa höst.

Känns så orättvist för jag är en person som är väldigt energisk och initiativtagande. Har haft högsta betyg i allt genom skolan och hela mitt självförtroende är nu raserat dels för att jag känner att jag vekrligen inte kan ta in det jag borde lära mig här i kombination med mina arbetskamraters pikar ibland. Känner mig så passiv och jag är ju van att ha 1000 järn i elden. Dessutom så pendlar jag så jag går upp 5 varje morgon (gissa hur social man är på kvällen då..) och är inte hemma förrän halv sex på kvällen. Hinner inte med mina vänner och inte så mycket annat heller.. Känns som jobbet stjäl livsglädjen från mig och jag biter ihop för att jag vet att vi nästa år kanske kan slippa den här skiten. Men vadå det är ju nästan ETT helt år kvar i detta "helvete". Vet inte riktigt hur jag ska orka. Vissa dagar går det bättre andra sämre.. Men det är ALDRIG roligt att gå till jobbet. Räknar minuterna hela tiden. Dessutom så går företaget dåligt och om man inte redan innan känner sig som en belastning så gör man det ju nu. Nyligen fick en tredjedel gå hem men jag blev av någon anledning kvar. Kändes inte rättvist vare sig mot dem eller mig för jag ville gå hem. Antar att det bara är att bita ihop och spara för nästa år men vissa dagar känns det tungt.. Tack för att ni lyssnar

• Svar på tråden OT - SÅÅÅÅ less.. Någon lyssnare med råd här?
  • chamor
    Hvidbrud skrev 2008-10-07 11:47:26 följande:
    Lilla gumman då! Kan du inte starta eget?
    Åter igen problem om vi vill åka utomlands om mindre än ett år. Annars gärna
  • 20080301

Jag har inget råd at ge dig bara säga att du inte är ensam jag jobbar oxå men enbárt män jag får oxå pikar fast jag kan det jag gör. Och jag gör som du räknar varje minut.....
    Jättejobbigt är det.

• chamor
    20080301 skrev 2008-10-07 11:50:56 följande:
    Jag har inget råd at ge dig bara säga att du inte är ensam jag jobbar oxå men enbárt män jag får oxå pikar fast jag kan det jag gör. Och jag gör som du räknar varje minut.....Jättejobbigt är det.
    Vad jobbar du med?
  • avil

nä,gaska upp dig lite-finns fler som måste stiga upp 5 fast man inte pendlar! nu trycker du ner dig själv bara mer....
    Vad jobbade du med innan? varför började du där?

• totte38

jag känner med dig! Satt också på ett jobb jag vantrivdes med under ett årstid och det är INTE kul. I mitt fall resulterade det hela med att min motivation var så låg att jag inte gjorde jobbet lika bra somjag brukar (är också en högpresterare vanligtvis) vilket gav mig dåligt samvete och gjorde att jag mådde kasst!

Svårt dock förstår jag eftersom du inte har mycket jobb att söka och att du måste spara pengar.

Men en lite större stad längre bort, finns det inga jobb där? Jag skulle hellre pendla än att jobba kvar och må dåligt...Eller om du pluggar detta år och söker jobb och så tar ni resan ett år senare??

kram på dig...kämpa på tjejen!

• Madam Mim

Hej,

Jag känner igen mig jätte mycket. Jag jobbar på ett litet data företag och är ensam tjej sedan 2 år tillbaka. Jag fattar inte vad vi säljer och hänger inte med när dom snackar data under lunchen.
    Men, jag satt mig ner och skrev ner vad som var plus och vad som var minus och upptäckte att plus listan var längre! Killarna som jobbar här är jätte rara. Dom tar hänsyn till att jag är enda tjejen och ibland skämmer dom bort mig rejält. Dom förstår att jag har PMS och kan va lite vresig ibland. Ja sa till dom om data snacket och nu undviker dom det när jag är med. Att jag inte fattar vad vi säljer är ganska frustrerande men alla som jobbar här har stort tålamod med mig nu när jag har sagt till. Det jag försöker säga är om du vill ge det en chans, ge killarna en chans att först hur du känner. Jag kör med raka puckar hela tiden och det har visat sig att är en bra taktik.

Om du redan gjort som mig och det inte hjälper, tycker jag att du ska försöka byta jobb. Kan du inte skriva vart du bor så kanske någon här på BT har någon kontakt som hjälper?

• chamor
    avil skrev 2008-10-07 11:59:30 följande:
    nä,gaska upp dig lite-finns fler som måste stiga upp 5 fast man inte pendlar! nu trycker du ner dig själv bara mer....Vad jobbade du med innan? varför började du där?
    Självklart går många andra upp då utan att klaga men förhoppningsvis går man då till ett jobb man gillar. Och om man jobbar på orten är man väl förhoppningsvis hemma efter 8-9 timmar. Jag skulle däremot gärna pendla för ett jobb där jag trivdes men att pendla till ett jobb jag inte tycker om känns segt. Jag har jobbat lite i vården, som receptionist men mitt första heltids och fasta arbete. Vet ett jag är inne i en negativ spiral idag..
  • Sebastiána

TS. Jag vet precis hur det är. Jag jobbar också på ett mansdominerat teknikintensivt företag som tillverkar produkter som jag inte alls är intresserad av. Jag hade ändå tur som fick det här jobbet eftersom det inte är lätt att få jobb här i Norrland, men jag har frågat mig själv många gånger om man verkligen ska ta vad som helst och inte bry sig om ifall man trivs.

Jag vill så gärna göra något annat och innan det var klart att jag skulle få fast tjänst sökte jag en massa jobb och skickade spontanansökningar utan ett enda napp, ingen intervju, ingenting. Det är som du säger stenhård konkurrens på vissa orter.

Nu kan det hända att jag blir av med jobbet ändå på grund av nedskärningar och tvingas flytta tillbaka till Skåne. Ljuspunkten där är att i Skåne finns i alla fall mycket större jobbmöjligheter.

I längden kan man inte stanna på ett jobb där man inte trivs. Det sätter sig först i psyket och sedan i kroppen. Det påverkar relationerna runtomkring också.

Hur stort är företaget? Går det att söka andra, mer intressanta jobb internt? Finns leverantörer eller kunder till företaget som du har kontakt med och som verkar intressanta att jobba hos?

Egentligen ska man ju nuförtiden, men den nya tekniken, kunna bo mitt i skogen och jobba var som helst. Jag vet en som just bodde i en liten suga mitt i obygden, men som jobbade år Sony Ericson på distans.

• avil

varför började du där?? har frågat flera gånger...Vad gjorde att du slutade dina andra jobb,om du gjorde det o tog det där??

• chamor
    chamor skrev 2008-10-07 12:15:30 följande:
    Jag har jobbat lite i vården, som receptionist men mitt första heltids och fasta arbete. Vet ett jag är inne i en negativ spiral idag..
    Efter flera år med receptionisttjänsten valde jag flytta och att börja plugga fria språkkurser och när jag flyttade tillbaka var ju min tjänst tillsatt. I vården jobbade jag bara över sommaren.
Svar på tråden OT - SÅÅÅÅ less.. Någon lyssnare med råd här?