Min partner ljuger, vad kan jag göra så han slutar?
Min partner har en ovana, det är att han ljuger om stora och små saker.
Varje gång en större lögn uppdagas, vilket leder till gräl, så lovar han och svär att han inte ska ljuga mer, vilket han säkert menar just i den stunden, men han verkar inte kunna hålla kvar stundens känsla.
Det är ett annat problem han har, han lovar mycket men det är bara snack så att säga.
Ta det här exemplet. Jag har misstänkt hans porrsurfingovanor en längre tid, och jag gav honom flera chanser att själv säga som det var, vilket han inte gjorde. Med beviset bakom ryggen, konfrontation. Utan att ens blinka så säger han "jag ljuger inte, jag har ju lovat att jag aldrig skall ljuga för dig".
1 minut senare, med med beviset uppradat, utan smitväg, så säger han "ja, jag ljög, jag vet inte varför jag ljög.det bara flög in i mig..".
Jag bara inte förstår det här? Han ljuger rakt upp i mitt ansikte, att han inte ljuger. Hur kan man bara "råka" göra så?
Det är inte surfandet i sig som jag är sårad över, utan det är lögnen, Jag kan acceptera surfandet, men då ska det ske med öppna kort, jag vill inte att det smusslas bakom ryggen på mig.
I detta ämne kom han med ett eget förslag om hur vi skall hantera det, vilket jag accepterade.
Men nu är det "mycket snack lite verkstad" problemet som återkommer. Det var bara stundens löfte. Han "glömde bort det". Svek igen alltså.
Det är inte bara exemplet ovan. Ofta handlar det om saker som får honom att verka bättre än vad han är, täcka över hans brister, misstag. Påhittade sanningar och förvrängningar av verkligeheten så som han tror jag skulle uppskatta svaret han ger.
Varför ska han hålla på sådär? Ska man inte tycka om någon som de är? Ska jag vara tillsammans med en fantasifigur som han byggt upp?
Hans lögner och "undanhållning av sanningen", kanske ibland kan försvaras av nån kille-kompis som "men han kanske orkade inte förklara för dig". Men varför ska han då hålla på med saker han inte vill förklara? Kan han inte bara säga "jag gjorde si och så, men orkar inte förklara".
Hur ska jag få honom att fatta att hans lögner sårar och sviker, att jag inte tolererar detta? Jag har sagt det åtskilliga gånger, och varje gång lovas det. Nån gång måste det vara sista gång jag ska behöva stå ut med det. Antigen slutar han, eller så bryter vi.
Vad jag vill få ut är att: 1)han ska sluta ljuga 2)Han ska förstå att det sårar mig 3)Han måste hålla det han lovar
....och inte bara mena det stunden då han uttalar detta.
Han har säkert sin version på historien, men nu får ni höra mitt. Jag vore jättetacksam för råd, synpunkter, tips och stöd om hur jag ska hantera detta....(eller bara tröst..)