Min partner ljuger, vad kan jag göra så han slutar?
Det är en svår situation. För mig beror det helt och hållet, på vad han ljuger om, och hur viktiga dessa saker är för mig.
Min fästman kan inte ljuga för mig, han försöker undanhålla saker ibland...som vad tekniksaker han köper kostar t ex. :) Låtsas inte höra mig när jag frågar vad hans sprillans dator med Windows Vista kostar nu när vi sparar till bröllop.
Dock tar jag detta med stor ro då jag innan var i ett förhållande där killen ljög om saker för att medvetet såra mig (jag har träffat mitt ex och det är henne jag är kär i egentligen) eller för att skydda sitt eget alkoholberoende. Det skadade förhållandet så djupt att det inte var någon idé till slut. Min misstro satt lika långt in i märgen som hand förmåga att ljuga.
Jag håller med andra röster här inne om att det låter som att han inte riktigt kan kontrollera sig själv, att det kommer nästan undermedvetet och jag skulle också fundera på terapi för att ta reda på om det finns någon bakgrund till det. Eller så känner du kanske redan till vad det kan bero på.