Min partner ljuger, vad kan jag göra så han slutar?
Jag vet PRECIS vad du menar. Jag har det EXAKT likadant själv.
Jag tror INTE att det här är mytomani! En mytoman ljuger för att ljuga och hittar på helt vilt. Det låter som att din pojkvän ljuger för att komma undan obehag. Det vill säga han känner sig dum som porrsurfar, han ljuger för att dölja beteenden som han inte tycker om med sig själv. Min nyblivna make gör precis likadant och det är jättejobbigt.
Vissa tycker att det är mitt fel, "han ljuger väl för att du ställer så höga krav så han måste för att komma undan, för att du får honom att må dåligt". Men det är faktiskt inte så. Jag är helt övertygad att din och min partner (och det är min make också) för att han har dålig självkänsla och inte tycker om sig själv. Egentligen är det inte dig han ljuger för, det är sig själv. Och så ljuger han säkert för att han tror att han inte skulle duga åt dig om han talade sanning om vem han var. Och kanske är det som för min make, att han ljuger för att han i sin uppfostran inte fått höra hur viktigt det är med ärlighet. Han är uppvuxen i ett hem där det viktigaste var att det skulle vara bekvämt, jobbiga sanningar hörde inte hemma där.
Det kan finnas så många skäl. Fråga ett är om han verkligen VILL kunna vara ärlig mot dig. Det finns ju de som faktiskt inte tycker att ärlighet är så noga. I så fall måste du ställa dig frågan om du är villig att leva med det. Men om din pojkvän vill bättra sig så får du ställa dig frågan om du orkar vänta under tiden. För att ändra invanda mönster från barnsben tar otroligt lång tid. Och att lära sig tycka om sig själv så man kan stå för vad man gör och inte behöver ljuga i rädsla att inte duga, det tar också otroligt lång tid. Och antagligen skulle ni må bra av att gå och prata med någon i så fall, så ni kan få hjälp med det.
Jag förstår de som säger att de aldrig skulle orka. Men jag är nygift och lycklig, trots att det slinker igenom lögner i vår vardag som ibland gör mig superledsen. Vi jobbar på det och kämpar och tänker inte ge upp. Frågan är vad han vill och vad du vill och hur mycket det är värt? Lycka till och kram och hör av dig om du behöver prata!