• anja1661

    bjuda eller ej?

    jag funderar över om vi ska bjuda ett kompispar till oss....
    de var gifta me har nu rätt nyligen separerat. de kan inte vara i samma lokal tillsammans plus att de båda har nya kärlekar. men detta håller dem så hemligt som möjligt. sen att den ena försöker skaffa barn och den andra planerar samboförhållande e en annan sak...

    till saken hör att jag vill typ egentligen inte bjuda nån av dem och vi var inte bjudna på deras bröllop. men sambon vill bjuda killen...men då måste man väl bjuda tjejen också plus deras nya? och det är ingen bra ide!!!

    vi känner att vi kommit mitt emellan deras konflikt och vi orkar inte engagera oss i den då vi anser att de båda beteer sig som småbarn.

    hur göra??

    bjuder vi killen så måste jag bjuda tjejen och deras nya...men sambon vill ha kompisen där...

  • Svar på tråden bjuda eller ej?
  • agtiwi

    Bjud båda men var öppna och säg som det är till dom, dvs att båda är bjudna. Då är det upp till dom om dom kommer eller inte. Så skulle jag gjort!

  • LadyLuck

    Bjud båda sen är det upp till dom hur dom vill göra. Det är ju ER stora dag. Ni ska inte bara ta något tjaffs. Genom att bjuda båda försöker ni vara shyssta

  • anja1661

    men jag vill ju inte ha dem där...?
    och man e väl så illa tvungen att bjuda deras nya då??
    plus att de inte har visat oss att de vill umgås med oss alla 4 tillsammans...med deras nya alltså? känns trist att behöva bjuda dem om de inte verkar vilja vara med oss...

    tänker jag fel om vi struntar i att bjuda dem??

  • Silla69

    Om du inte vill ha dom där, men din blivnade vill ha killen där, då tycker jag att han ska bjudas men att du bara skiter i tjejen.
    Men sen när hon frågar så får du vara så ärlig och säga att du inte ville ha henne där och egentligen inte ville ha killen i heller men din blivande ville ha honom så därför blev han bjuden.

  • mab26

    Bjud båda och säg till tjejen att killen garanterat kommer att komma - om de inte tål att vara i samma lokal så kommer hon inte att komma. Killen måste du väl nästan dras med om din blivande vill ha honom där...

    Vi har haft liknande problem vid fester och liknande och den som är "minst vän" med oss brukar dra sig ur med hänsyn till alla andra. Kan faktiskt blir spänt för andra runtomkring också!

  • LadyLuck

    Om du inte vill ha dom där så bjud dom INTE! Det är din dag!! Det är jätteviktift att du kan känna dig avslappand o glad på din dag!! :)

  • anja1661

    hur e det med hans nya tjej då? måste man bjuda henne??

    till saken hör att det var jag och tjejen som var vänner först. sen träffades min m2b och hennes ex man och blev vänner genom oss....så hon är ju mest vän med oss från början..

    ja hur gör jag nu med killens nya tjej?? jag har aldrig träffat henne och jag är heller inte intresserad av det.
    läser så mycket här på bt att man måste bjuda partners vare sig man vill eller ej...

  • Joeline
    anja1661 skrev 2008-10-10 16:27:14 följande:
    hur e det med hans nya tjej då? måste man bjuda henne??till saken hör att det var jag och tjejen som var vänner först. sen träffades min m2b och hennes ex man och blev vänner genom oss....så hon är ju mest vän med oss från början..ja hur gör jag nu med killens nya tjej?? jag har aldrig träffat henne och jag är heller inte intresserad av det.läser så mycket här på bt att man måste bjuda partners vare sig man vill eller ej...
    Nej, det finns inga måsten när det gäller att bjuda. De flesta är överens om att man bjuder etablerade par, dvs par som är sambo, gifta, förlovade etc. Man måste inte bjuda med någons nya dejt. Vi har inte bjudit allas nya kärlekar, speciellt inte där inte vännen i fråga själv berättat att han/hon har träffat någon, utan att man mer hört det på omvägar. Det är ert bröllop, ni gör som ni vill!!
  • Magglo

    Jag hade bara bjudit den kille som din M2B ville ha med. För varje gäst vi planerar att bjuda tänker vi om vi vill ge den personen 1000kr ( dvs vår kuvertavgift). För oss blev det ganska enkelt då. Ett bröllop är ofta en ganska dyr historia och det är inte en fest man behöver bjuda in vem som helst till.

  • MulleNuh

    Varför måste ni bjuda tjejen??

  • Emmas syster

    har de separerat så behöver ni bara bjuda den ena!!!

  • anja1661

    jo de har separerat men vi e ju kompisar med de båda. plus att de båda har nya kärlekar nu...hmm...ja vi får se. ska prata med sambon om hur viktigt det är för honom att hans kompis kommer...han flickvän får iallafall inte komma!! hoppas det inte är så viktigt för honom....vill ju helst slippa dem alla där.

  • Emmas syster

    har de inte officiella förhållanden så behöver man inte bjuda den nya kärleken (och om den FD inte får veta om den nya så är det inte officiellt)

    även om båda är kompisar men den ena är den som är närmast (den andra kommit på köpet från början eller helt enkelt bara inte lika nära vän) så bjud bara den

Svar på tråden bjuda eller ej?