Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

Vi som inte blev friade till...

MulleNuh skrev 2008-10-15 08:32:59 följande:
    Men min m2b blev lite sur när jag berättade för min familj för han VILLE ju be min pappa om tillåtelse att gifta sig med mig! Och det var ju gulligt!
    Gulligt? Tycker du det är gulligt när din blivande man vill BE OM LOV från DIN FAR att han ska gifta sig med dig? Bestämmer du inte det själv? Min far hade gått i taket vid en sådan urbota fånig fråga 2008!!

Jag blev inte heller friad till, för jag friade själv. Jag hann först!
  • feministbrud

Vad roligt att man är förutsägbar

MulleNuh skrev 2008-10-15 09:12:55 följande:
    asg!!!! Vet du VAD?! När jag skrev det så VISSTE jag att DU skulle komma in och skriva något så urbota larvigt som du nyss skrev.
  • feministbrud

Det ogulliga i det tycker jag är att föräldrar som inte har med saken att göra blandas in i beslutet. Vad har din pappa att göra med vem du gifter dig med? I vissa länder bestämmer pappan helt och hållet och bruden får inte välja sin brudgum själv. Lite konstigt att man vill ta den tradionen till 2008 års Sverige.

Megi skrev 2008-10-15 13:15:26 följande:
    Ja det är gulligt att ens pojkvän vill be om LOV!!!! vad är det för fel me det???
  • feministbrud

Jag vill bara påpeka om någon hade missuppfattat att jag inte tycker att det är kvinnoförtryck om mannen friar till kvinnan!

• feministbrud

Menar du att jag har fel i mitt påstående om att kvinnor i vissa länder inte får välja vem de vill gifta sig med? Jag kan ge dig källor på det om du önskar.

Jag tycker att det är respektlöst att be någon annan om lov att få gifta sig med mig, men där är vi uppenbarligen olika.

Megi skrev 2008-10-15 13:55:16 följande:
    Mannen väljer att göra det av respekt. Färäldrarna bestämmer inte om man får eller inte får. det är ett sätt att berätta att man vill gift sig me deras dotter... Innan du yttrar dej om vissa länders traditioner så tycker jag att du borde läsa om dem och ha kunksap om det du pratar om. Inte för att verka otrevlig men man måste ha sann fakta innan man kan kommentera ngt.
  • feministbrud

Det är möjligt att man gör så i andra kulturer, med för egen del tycker jag att det är respektlöst mot mig, oavsett varifrån min man än skulle komma ifrån.

Vi2iJuli skrev 2008-10-15 16:32:59 följande:
    Det är för att VISA RESPEKT som pojkarna ber flickornas fäder om handen.Nu har min far passerat, så nu ska gubben fråga min mamma.Han gör det för att det är en del av hans kultur och nått han är uppvuxen med "att så gör man".
  • feministbrud

Är frågan ömsesidig? Frågar kvinnan även mannens föräldrar om lov? Eller behövs inte den respekten visas?

Vi2iJuli skrev 2008-10-15 16:43:23 följande:
    Nancy Drew skrev 2008-10-15 16:40:45 följande:
    Ens blivande svärföräldrar.Man vill väl vara på god fot med dom?Dom ska ju ändå vara där resten av ens äktenskap....
  • feministbrud
    Vi2iJuli skrev 2008-10-15 18:13:10 följande:
    Jo, klart det kan vara så, men VARFÖR ska jag göra det?Sorry TS, OT igen.
    Ja, varför skulle du göra det? Din man bestämmer väl själv vem han ska gifta sig med...

Och det är väl inte du som ska vilja? Det är väl han, eller är det du som ber honom fråga din pappa?
  • feministbrud
    Vi2iJuli skrev 2008-10-15 21:34:50 följande:
    Snälla rara människa, kan du inte bara acceptera att alla inte går omkring med feministmärken tatuerade på huden och hår i armhålorna!?Det är INTE kvinnoförtryck om man själv inte anser det vara det!Vi VILL göra så här, på det gammeldagssättet så whats the f*cking problem!!?
    Det är ett problem, men du får läsa i den andra tråden för jag orkar inte förklara det en gång till.

Jag har inga tatueringar eller hår under armarna. Om det nu skulle ha någon betydelse.
Svar på tråden Vi som inte blev friade till...