• Vi2iJuli

Vi som inte blev friade till...

Hahaha, flickdrömmen är ju frieri vid solnedgången å gubben ner på knä... det romantiska av det romantiskaste! :)

Hur det e g e n t l i g e n blev?
    Ja, det var väl jag som tyckte det var en bra idè å han hakade liksom bara på.

• Vi2iJuli
    feministbrud skrev 2008-10-15 13:59:46 följande:
    Menar du att jag har fel i mitt påstående om att kvinnor i vissa länder inte får välja vem de vill gifta sig med? Jag kan ge dig källor på det om du önskar.Jag tycker att det är respektlöst att be någon annan om lov att få gifta sig med mig, men där är vi uppenbarligen olika.
    Det är för att VISA RESPEKT som pojkarna ber flickornas fäder om handen.

Nu har min far passerat, så nu ska gubben fråga min mamma.
    Han gör det för att det är en del av hans kultur och nått han är uppvuxen med "att så gör man".
  • Vi2iJuli
    feministbrud skrev 2008-10-15 16:35:23 följande:
    Det är möjligt att man gör så i andra kulturer, med för egen del tycker jag att det är respektlöst mot mig, oavsett varifrån min man än skulle komma ifrån.
    Tur att vi alla är olika då!

Nu är det ju inte så att det är min mamma som bestämmer huruvida vi FÅR gifta oss eller inte, hon kommer ju inte säga nej. Hon vet om att vi planerar bröllop men det är en sak HAN vill göra å som Megi säger, det ÄR gulligt så han får mer än gärna göra så. :)
  • Vi2iJuli

Nancy Drew skrev 2008-10-15 16:40:45 följande:

Vem är det man visar respekt för genom att tillfråga föräldern? (Detta är en uppriktigt menad fråga.)
    Ens blivande svärföräldrar.
    Man vill väl vara på god fot med dom?
    Dom ska ju ändå vara där resten av ens äktenskap....
  • Vi2iJuli
    feministbrud skrev 2008-10-15 16:51:37 följande:
    Är frågan ömsesidig? Frågar kvinnan även mannens föräldrar om lov? Eller behövs inte den respekten visas?
    Det är inte en del av deras kultur.
    Så nej, kvinnan frågar ej mannen.

Förlåt, men vad är det ni stör er på?
    Om folk väljer att ha mannen sin som frågar sina föräldrar, är det nått slags kvinnoförtryck då eller?
  • Vi2iJuli
    090208 skrev 2008-10-15 18:11:44 följande:
    PRECIS det jag tankte skriva sjalv!Vi2iJuli: Sa det ar inte en del av din mans kultur att kvinnan fraga hans foraldrar? Men kan inte det vara en del av DIN kultur?? Du har ju vaxt upp i stolta jamstalldhets-Sverige (eller nja, vi har iaf kommit langre har an manga andra lander...).
    Jo, klart det kan vara så, men VARFÖR ska jag göra det?

Sorry TS, OT igen.
  • Vi2iJuli

Mullenuh och Megi:

Tack, tack! :)
    Jaa, jag fattar inte.. vill man göra en sak så fattar jag inte varför folk ska ifrågasätta VARFÖR man ska göra det och man MÅSTE kunna förklara varför.
    Det räcker tydligen inte med att man bara vill. :)

Svar på tråden Vi som inte blev friade till...