monkay skrev 2008-10-18 11:06:10 följande:
didis:Bevaras i några år?? Har varit på obduktion jag med, men aldrig hört talas om att liken skulle bevaras i några år pågrund av att de används för anatomistudier av oss studenter...Där jag pluggar så får vi se på obduktioner beroende på tillgång (usch låter illa) på lik. Har svårt att tro att anhöriga skulle gå med på att den döde inte begravs omgående efter sin obduktion på samma sätt som en avliden som inte obduceras.Jag kan såklart ha fel blev bara lite förvånad...
Jag var otydlig. De kroppar som bevaras är från de som själva, före döden, har donerat sina kroppar till vetenskapen och de kropparna kan bla användas för anatomistudier. Det är alltså personen själv, inte anhöriga eller personal som avgör om kroppen skall användas så. Eftersom det är ont om personer som donerar sina kroppar används de så länge som det går och förvaras därför i formalin (så var det ialla fall när jag gick grundutbildningen).
Någon tjyvhållning på lik hoppas jag inte sker på obduktionsavdelningarna, trots den stora efterfrågan på likvatten.