• CeciliaA

Har du varit på Sicilien, Sardinien eller Korsika?

Hur var det? Skulle jättegärna vilja veta mer om de här tre öarna och vad de har att erbjuda.

För er som varit på fler än en ö, vilken passar för den som vill ha:

*Vacker grön natur

* Mycket god mat och gott vin

* Inte allt för lång transfer med båt osv.

* I alla fall lite shopping

* Medelstor stad, alltså inte för litet och ödsligt. Det ska vara lite liv och en del att titta på.

* Det får gärna vara turistigt, vill inte att det ska kännas som vardag på semestern.

* Promenadvänligt/Vandra

Hoppas på många fina reseberättelser!

Mvh Cecilia

• Svar på tråden Har du varit på Sicilien, Sardinien eller Korsika?
  • Myrmor

Åh puffar, vill oxå veta!

• Flisa80

Jag var på Sardinien förr-förra sommaren och det var där som jag och min fästman förlovade oss. Jag älskade Sardinien, den vackraste plats jag har varit på. Ett halvår innan vi reste var det en artikel i vi i villa som beskrev Sardinien som en av världens vackraste kuster...

Vi var i Alghero, en mysig stad på sydvästra delen av ön. Från vår strand var utsikten underbar med bergen i fjärran...

Gooood mat (särskilt pizzan som är to die for...)

Har inte tid att skriva mer just nu, men fråga om det är något du vill veta. :)

• Joeline

Jag kan varmt rekommendera Cefalú på norra Sicilien. (Billigt flyg till Trapani med Ryanair, alternativt till Palermo. Sen tåg eller buss ett par timmar till Cefalú. Mkt billigt att åka tåg och enkelt system, dvs att hitta rätt osv).

Vi var där nyligen och det är verkligen en stad för honeymoon!! Så grymt romantiskt. Hela stan ligger längst med vattnet, med jättefina stränder, en hamn och mkt små mysiga restauranger och "vinerior". Lätt att göra utflykter till övriga delar på Sicilien och se exempelvis Etna och Palermo. Rekommenderar dock att bo en längre tid i de de större städerna (som Palermo och Catania), helt enkelt bara för att det inte är lika mysigt där. Hör gärna av dig om du vill ha tips på boende och annat!

• Joeline

hm, det ska stå rekommenderar INTE att bo länge i de större städerna, eftersom ex. Cefalú är mkt mysigare

• Ickaflicka

Vi förlovade oss på Korsika, och allt som Flisa80 säger om Sardinien stämmer även för Korsika! God mat och fantastisk natur, rekommenderar verkligen att köra runt ön! Jag kan särskilt rekommendera städer som Calvi, Saint Florent och Bonifacio. Det finns mycket att se och göra, och många små romantiska ställen som passar för en bröllopsresa! På södra och östra kusten finns några av europas finaste stränder, och Bonifacio bjuder på jetset-känsla med lyxbåtar och fiskrestauranger längs hamnen! Om du flyger med Langley så är det direktflyg från Stockholm, ingen båttransfer alls. Om du kör bil så finns flera olika färjor att välja på, från frankrike eller italien. På korsika odlas mycket och gott vin, och maten är en blandning av det franska och italienska köket, kan det bli bättre? Shopping finns det gott om, och naturen är underskön med gröna berg som stupar rakt ned i havet... Jag har inte varit på Sardinien, men om ni ska vara borta i två veckor, så varför inte besöka båda öarna? Färjan emellan tar inte lång tid! Ställ gärna fler frågor om du fortfarande inte har bestämt dig!

• mab26

Vad knasigt att höra så fina ord om Sardinien!

Det låter knäppt men Sardinien är det värsta stället jag varit på! Ha ha! Vi hade väldig otur med vädret så det regnade hela veckan - men det kan ju hända. Det som var tråkigt var att vi tänkte att eftersom det inte blev sol och bad så skulle vi i alla fall äta god mat. Total katastrof! Beställde lasagne till lunch inne i stan på ett mysigt ställe och fick en sån där som man kör i micron. En kväll fick min M2B be om en ny rätt för han inte kunde får i sig sin mat - oätlig. Vi måste haft en sån fruktansvärd otur! Nu efteråt skrattar vi åt det men vi var ganska bittra då... Har hört mycket positiva ord om Korsika. Man kan åka båt mellan Korsika och Sardinien över dagen. (dock inte när vi var där för det var storm!)

• LaSvala

Vi hade honeymoon på Sicilien, Giardini-Naxos och hade det hur bra som helst! Vi bodde på Villa Nettuno som jag dedessvärre inte kan rekommendera pga sängarna - vi fick sova i en bäddbar soffa och en tältsäng, men utöver det var det jättebra. Hotellet låg alldeles intill stranden i den nyare delen av stan som var lugnare. Vi hade en enorm takterass och utsikt över som havet åt ena hållet, åt de andra Taormina och Etnas glödande lavaströmmar. Jag läst att många inte gillar Giardini-Naxos eftersom det är så turistigt, vi höll oss mest i de nyare delarna och var jättenöjda.

Buss upp till Taormina ett par kvällar och åt svingott. Sen hade vi hyrbil några dagar och for på upptäcksresor till öns sydspets, badade på lavaklippor, hittade ett jättefint naturreservat osv. Det coolaste stället hittade vi norrut, tror det hette Capo de melazzo. Det var en halvö och när man gick utför en liten stig och vindlande trappor, hittade man som en liten lagun med kristallklart vatten. Helt klart värd promenaden.

Vi gillade Sicilien jättemycket, men jag rekommenderar att ha bil några dagar.

• Lapinette

Vill åka till både Sardinien och Korsika men har varit massor på Sicilien. Den ön ligger mig varmt om hjärtat och jag kan rekommendera att åka runt/bila för att se lite olika ställen samt Cefalù Joeline rekommenderar ovan.

• 080830

Vi var på Sardinien på bröllopsresa nu i september. Vi åkte med Fritidsresor och bodde i Alghero och tyckte väl att det var så där.
    Staden är inte speciellt stor men det var många mysiga gränder. Shopping fanns det inte mycket av mest krimskrams tyckte jag.
    Stranden som hörde till vårt hotell var ok. Vi tog även en promenad till Maria Pia stranden (jag tror den hette så...) där var också väldigt fint men de allmänna stränderna som låg närmre stan var smutsiga och skräpiga.
    Jag vet att om man hyr bil så går det att åka iväg och hitta väldigt fina stränder, tyvärr så hann vi aldrig med det.
    Maten tyckte jag var så där och vinet lika så men pizzan var god.
    Vi tog även en dagstur till Bonifacio på Korsika och om jag hade fått välja i efterhand så hade jag nog varit på Korsika i en vecka och tagit en dagstur till Sardinien ;).
    På Korsika åt vi underbar mat och drack gott vin och det fanns mycket att se i "byn". Jag tyckte nästan att naturen var vackrare på Korsika även om det var ganska likt.
    På Korsika ska det finnas många vandringsleder också om du gillar det. Någon tipsade om Langley som flyger direkt till Korsika, kolla på deras hemsida så kan du få mycket info om ön.

Oj vad långt det blev...hoppas du fick lite info i alla fall.

• skille

Jeg kan bare si: det ma oppleves. Var pa seiltur pa sardinai i 2 uker. Jeg elsket det, har ogsa vaert i korsika og det er ogsa kjempe fint der

Svar på tråden Har du varit på Sicilien, Sardinien eller Korsika?