• CeciliaA

Har du varit på Sicilien, Sardinien eller Korsika?

Hur var det? Skulle jättegärna vilja veta mer om de här tre öarna och vad de har att erbjuda.

För er som varit på fler än en ö, vilken passar för den som vill ha:

*Vacker grön natur

* Mycket god mat och gott vin

* Inte allt för lång transfer med båt osv.

* I alla fall lite shopping

* Medelstor stad, alltså inte för litet och ödsligt. Det ska vara lite liv och en del att titta på.

* Det får gärna vara turistigt, vill inte att det ska kännas som vardag på semestern.

* Promenadvänligt/Vandra

Hoppas på många fina reseberättelser!

Mvh Cecilia

• Svar på tråden Har du varit på Sicilien, Sardinien eller Korsika?
  • Cackis

mab26 skrev 2008-10-17 11:58:06 följande:

Vad knasigt att höra så fina ord om Sardinien! Det låter knäppt men Sardinien är det värsta stället jag varit på! Ha ha! ... Har hört mycket positiva ord om Korsika.
    Kanske inte det värsta stället - men vi blev också väldigt besvikna på Sardinien. Opersonligt, dyrt och maten var riktigt trist. Sambon reste däremot vidare sen till Korsika och blev helt förälskad. Tyckte Bonifacio var jättevackert och romantiskt.
  • Ms Beauty

Har varit på Sardinien, har själv italienskt påbrå. Har haft många tankar på att åka till Sicilien men efter att vi var till Kalabrien så kommer jag inte besöka de södra delarna av Italien igen det var ett stort misstag. Förutom resan till Sardinien det var jättefint där och folket var trevligt.

• Lapinette

Ms Beauty - trist att du tycker att besöket i de södra delarna av Italien var ett misstag då Sicilien är så vackert och har så god mat.

• Ms Beauty
    Lapinette skrev 2008-10-17 14:35:50 följande:
    Ms Beauty - trist att du tycker att besöket i de södra delarna av Italien var ett misstag då Sicilien är så vackert och har så god mat.
    Knappast godare mat än vad som finns i norr *asg* och folket är helt annorlunda också. Det är som två helt olika folkslag tyvärr.
  • Lapinette

Ms Beauty - vet om den "rasism" som finns i Italien. Har själv vänner som bor i norra och fd pojkvän i södra. Trist! Men gällande maten pratar även min vänner som bor i norra Italien sig varmt om mat, frukt och sötsakerna från Sicilien.

Tänker inte "tävla" om vilken del av Italien (har varit både i norr och söder... många gånger) som är bäst utan kan bara inte låta bli att säga att det är trist att du känner/tycker så utan att ens ha varit där.

• Ms Beauty
    Lapinette skrev 2008-10-17 14:51:53 följande:
    Ms Beauty - vet om den "rasism" som finns i Italien. Har själv vänner som bor i norra och fd pojkvän i södra. Trist! Men gällande maten pratar även min vänner som bor i norra Italien sig varmt om mat, frukt och sötsakerna från Sicilien. Tänker inte "tävla" om vilken del av Italien (har varit både i norr och söder... många gånger) som är bäst utan kan bara inte låta bli att säga att det är trist att du känner/tycker så utan att ens ha varit där.
    Jag har inte varit på Sicilien men min farfars fru kommer därifrån så visst har jag smakat den maten och de sötsakerna även nere i Kalabrien så hade de de där speciella grejerna från söder så jag förstår faktiskt inte hur någon kan ut uttala sig om att jag inte skulle ha smakat på deras mat!
  • Myrmor

Båda har i alla fall det italienska temperamentet ser jag..

• Lapinette

...eller det japanska lugnet och envisheten .

Som sagt, vill inte tjafsa vilken del av Italien som har bäst mat och bäst folk utan tycker att tråden ska återgå till sitt ämne.

Siclien, Sardinien eller Korsika?

• Deja

Calvi på Korsika passar bra in på dina önskemål!

Den enda punkten som är lite tveksam är "inte allt för lång transer". Det är ca en timma på ganska kurviga vägar men det fungerar bra om man sitter långt fram i bussen.

På Korsika blir ni inte besvikna! God mat, fina bad, fin vandring, romantiska miljöer.............

• CeciliaA

Ja det har du helt rätt i Lapinette, stjäl inte min tråd till att tjafsa nu, har fått massor med fina tips och vill ha ännu fler

Svar på tråden Har du varit på Sicilien, Sardinien eller Korsika?