OT. Rädd för att komma tillbaka till jobbet!
Delar med mig av mina erfarenheter från när jag "kom tillbaka" mellan två föräldraledigheter:
Jag var föräldraledig i först 2 år (en och samma vikarie arbetade för mig under den tiden). Sedan var min man föräldraledig 6 månader och efter det skulle jag återigen vara föräldraledig 6 månader. Eftersom vikarien skulle få sluta när jag kom tillbaka för mitt "gästspel" i 6 månader och det troligtvis skulle komma en annan vikarie för mina sista 6 månaders föräldraledighet tyckte jag det kändes ojuste mot både arbetskamrater, barn och föräldrar (arbetade då som barnskötare) med dessa ständiga personalbyten. Jag tog därför upp saken till diskussion med min chef och han ordnade med ett vikariat på en annan förskola under de 6 månader jag skulle arbeta (det fanns ett gravvik. där under precis den tid jag skulle arbeta). På så vis fick tjejen som vikarierat för mig fortsätta ytterligare 1 år, och därefter var det lättare att hävda varför hon var tvungen att sluta när jag slutligen kom tillbaka. Arbetskamraterna såg det som självklart att jag kom tillbaka, även om jag då varit tjänstledig i 3 år, men föräldrarna reagerade naturligtvis och tyckte först det var konstigt att den tjej de lärt känna skulle behöva sluta för någon för dem helt okänd (jag ).
Förlåt långt och krångligt inlägg!