• Paeonia

    vi bjuder föräldrar och barn!!!!!!

    Tycker folk får göra som de vill, det beror väl lite på vad för slags fest man tänkt sig. Man kanske inte planerar en massa alkohol, hög musik etc.

    Våra barn var medbjudna till min kusins bröllop. Sonen var då väldigt liten så vi valde att fixa barnvakt åt honom så vi skulle kunna sitta ner och äta men dottern var med och det var inga problem. Det var buffé och iofs många tal osv men de äldre barnen tog hand om de yngre och lekte hela kvällen ute. Alltså inget spring och sånt bara trevligt.

    Ska tillägga att brudparet insisterade på att vi skulle ta med våra barn fast de inte hade några egna än för de ville inte ha det så strikt

    Vi själva hade ju mingel efteråt utomhus så får vår del var alla barn medbjudna. Vi har så många syskonbarn så det skulle kännas konstigt om de inte fick vara med då vi umgås flitigt.

    Totalt var det 25 barn med och även fast den minsta bara var ca 15 månader var det knäpptyst under vigseln. Fast ärligt talat tror jag inte jag hört om någon av dom knorrat

  • Paeonia

    Det är konstigt att det fungerat alldeles utmärkt på den typen av bröllop jag berättat om i inlägg 64

    Det skulle inte passa alla typer av bröllop jag varit på, de som verkligen varit brakfester med mycket alkohol och dans till 04.00 men så är ju långt ifrån alla bröllop.....


    Silverscream skrev 2008-10-25 18:02:39 följande:
    hoppar in här jag med. patti87 - jag håller med Lucia05 om att barn inte hör hemma på bröllop. Och det har INTE enbart med alkoholen att göra, även fast jag även anser att barn och alkohol inte ska vara i samma rum.Men de stör även just för att de orkar inte med en låååång middag med många tal. De blir fort trötta och börjar istället springa omkring och göra som de själva känner för. De dras inte för att göra ungefär vad som helst för att dra uppmärksamhet till sig.Ett barn orkar inte vara uppe och vara lugn under ett helt bröllop.Det är den erfarenhet jag har med barn och bröllop, därför kommer de inte vara välkomna den dagen jag och sambon gifter oss.
  • Paeonia

    Nej nej nej det var inte alls så det var. Inga blev bjudna för att vara 'barnvakt'. Det här är kusiner som umgås flera dagar i veckan. Deras åldrar var då från 4 år till 9år och de leker nästan varje dag tillsammans.De var alla där för att närvara på bröllopet. Bröllopet hölls i en äldre skolbygnad som nu fungerar som bygdegård på landet. Barnen hade jättekul på skolgården hela sommarkvällen Och min kusin som var brud sa till speciellt om att vi skulle ta med barnen då de tycker om dom och dom var rädda för ett stelt bröllop Skulle vi nekat dom det då?

    Vad jag ville ha sagt var att det finns ju massor med olika typer av bröllop och jag förstår att barn inte alltid passar in på alla. Vi har också ordnat barnvakt de gånger då iofs barnen varit bjudna men vi känt att det kommer bli den typ av fest som våra barn inte kommer ha kul på.

    Inga barn varken på min kusins eller vårat mingelbröllop i somras var heller tvugna att sitta stilla mer än vad det tog att äta upp sin mat. Har man den typen av långmiddag har ju inga ungar särskilt roligt


    Silverscream skrev 2008-10-25 18:24:34 följande:
    Paeonia - klart att det kan fungera på vissa bröllop. Men för mig känns det även väldigt, väldigt fel att bjuda äldre barn för att vara "barnvakt".Vårt bröllop kommer bli alkoholfritt, men trots detta kommer vi inte bjuda några barn. Helt enkelt för att jag tycker det är fel med "barnvakter" på bröllop (då kunde de lika gärna vara barnvakt hemma, bröllop är inget dagis) och jag vill inte riskera bli arg p.g.a. barn som inte orkar sitta still och vara lugn länge utan börjar springa omkring.Men som tur är tycker vi alla olika.
  • Paeonia

    JAAAA Det finns nog lika många upplägg på bröllop som det finns brudpar Och på somliga bröllop går det alldeles utmärkt med kombinationen barn på andra typer av bröllop passar det sämre.

    Och vi gick ju liiite mot brudparet vilja då vi ändå skaffade barnvakt åt 6 månaders sonen som ju inte haft särskilt kul på bröllopet . Vi fick äta gott och njuta av kusinens dag samtidigt som dottern hade buskul på skolgården med sina äldre kusiner


    Silverscream skrev 2008-10-25 18:41:23 följande:
    Paeonia - ahh, missuppfattade där. Och självklart skulle ni inte nekat, det vore ju dumt eftersom ni ändå ville ha dem med. Det är väl kanske enklast att bara säga som i många andra trådar här på BT:"var och en gör som de vill, det är deras dag och det är viktigast"
  • Paeonia

    Ja precis

    Jag tror att när folk tänker bröllop blir det låååång middag, mååånga tal, spex, alkohol och dans till sent på natten i en fin lokal där man är livrädd att ungarna ska ha sönder något. Klart att man tänker nej, nej, nej till barn i sånt läge

    Men så ser ju långt ifrån alla bröllopsmiddagar och lokaler ut!

    Så man får nog inte vara för enkelspårig helt enkelt

  • Paeonia

    Fast alla bröllopsupplägg innefattar ju inte tre timmar lång middag

    Vill nu skrev 2008-10-25 19:44:32 följande:


    Tycker faktiskt inte heller att barn har på bröllopsfesten att göra. Och den största anledningen är INTE alkoholen, ävnen om jag tycker det är en smula opassande att ha barn med där det finns risk för fylla. Däremot vet jag INGET barn (under typ 12 år) som uppskattar en 3 timmar lång middag med massor av tal och grejer. Det blir helt enkelt mycker roligare för dem att vara hemma med en barnvakt, och roligare för föräldrarna att slippa hålla reda på dem, samtidigt som de ska vara gäster också!Däremot är barnen jättevälkomna i kyrkan, men jag hoppas ju att föräldrarna har vett att ta ut dem om de blir alldeles för vilda!
  • Paeonia

    Måste bara komentera att vi aldrig åkt hem 19:00 för ungarnas skull

    Minns när dottern var 2 år och hennes farfar fyllde 50. Stort kalas med mat och dans.

    Till slut ville VI hem klockan var halv ett på natten. Hon var arg som ett bi. -MERA KALAS!!!!Skrek hon hela vägen hem i bilen.

    Hon var naturligvis jättetrött men insåg inte det själv utan hon hade hållt igång hela kvällen, haha. Hon hade störtkul så att säga

    Tycker fortfarande att folk får göra som de vill men ibland blir det lite väl enkelspårigt tycker jag. Så fort ordet bröllop nämns så blir det automatiskt barnfritt liksom.....

    Precis som passionsblomma skriver vill ju TS prata med andra som inte heller har barnfritt.

  • Paeonia

    Vi har också med ungarna överallt på alla fester (naturligtvis inte på de fester då värdparet bett om barnfritt, skulle aldrig komma på tanken).

    Vi är många syskon och däremed många syskonbarn
    Vi umgås flitigt och åker på semestrar ihop, det blir en brokig skara på 20 personer. Nu är de allra yngsta bara 2 månader och de äldsta i 15 års åldern, men gud vad de kommer minnas allt skoj de upplevt tillsammans

    Alla kräftskivor och midsommaraftnar hos morfar, nyårsafton hos moster, skidresorna till Sälen, haha vilka minnen Hoppas även de minns vårat bröllop på samma sätt

    Så jag känner igen mig i både passionsblommas och allehandas berättelser Vi vuxna har trevligt tillsammans, äter gott och sitter och bara umgås och ungarna har minst lika roligt dom fast de inte sitter vid bordet längre än det tar att äta upp maten

    På samma sätt har vi vant barnen vid såna saker, inget gnäll och tjat eller sura miner.

    Till TS ni kommer få ett jättefint och lyckat bröllop det är jag helt övertygad om

Svar på tråden vi bjuder föräldrar och barn!!!!!!