• vakttjejen

Be gästerna betala istället för pressent!?

Vi funderar på att be folk ge oss en slant tför maten istälelt för paket. Tycker ni att detta är ohyffsat? Ni som gjort så, hur mycket har ni tagit i betalt per person????

• Svar på tråden Be gästerna betala istället för pressent!?
  • pavar

Vi kommer stå för hela festen, men om någon frågar oss vad vi vill ha i brölopspresent kommer vi säga att ett resebidrag skulle vara väldigt bra att få. Eller så kommer vi skriva nått om det på inbjudan- vi har inte bestämt oss.....så ge gärna råd...=)

• fröken sjunfors

Jag tycker det inte är oförskämt att be om bidrag istället för presenter. IFALL man säger att om man öht tänkt att ge något, så kan man ge ett bidrag istället. Varför få saker man kanske redan har, sätta press på gäster vad de ska köpa.. Formulerar man det rätt så tror jag ingen bryr sig ifall man hjälper till med lite pengar för festen eller för bröllopsresan.

• erika26

Jag tycker att det viktigaste är att de kommer. Sen om man får presenter eller inte spelar ingen roll.

• SaraPayam
    erika26 skrev 2008-10-25 11:00:38 följande:
    Jag tycker att det viktigaste är att de kommer. Sen om man får presenter eller inte spelar ingen roll.
    Instämmer :) Vad spelar egentligen presenterna för roll, det är ju ändå inte därför man gifter sig, eller hur ;)
  • vakttjejen

Anja 1661; jättefina tips!! Tackar

• dfk

som voilen skrev, att gästerna får lämna ett frivilligt bidrag istället för presenten är väl en bra idé?
    Man behöver inte ha en undre eller övre gräns, eller sätta en bestämd summa för att gästerna ska få komma.
    Låt dom bestämma bidraget själva, så känner sig ingen besvärad av en summa.

• lillabruden

det är synd om folk tycker det är oförskämt att man tar betalt för maten istället för present...om man tänker på hur dyrt det är att gifta sig och vad bröllopspresenter egentligen kostar så tycker jag det jämnar ut sig.
    Man har ju aldrig ett bröllop där man valfritt får lämna present eller ej..det är liksom givet att man gör om det inte är så att man betalar för maten istället el. brudparet bett om inga presenter alls.

det finns ju dessutom vanliga fester som folk betalar för att gå på, så varför inte ett bröllop?

men alla får tycka som dem vill! jag tycker bara att ordet 'oförskämt' är väldigt starkt i sammanhanget..

• erika26
    lillabruden skrev 2008-10-26 01:02:24 följande:
    det är synd om folk tycker det är oförskämt att man tar betalt för maten istället för present...om man tänker på hur dyrt det är att gifta sig och vad bröllopspresenter egentligen kostar så tycker jag det jämnar ut sig.Man har ju aldrig ett bröllop där man valfritt får lämna present eller ej..det är liksom givet att man gör om det inte är så att man betalar för maten istället el. brudparet bett om inga presenter alls.det finns ju dessutom vanliga fester som folk betalar för att gå på, så varför inte ett bröllop?men alla får tycka som dem vill! jag tycker bara att ordet 'oförskämt' är väldigt starkt i sammanhanget..
    Det är just det som är poängen. Vart vill man helst ha gäster på sitt bröllopparty eller på andra fester? Jag säger på mitt bröllopspatry. Man får göra som vi har gjort, spara!
  • MarianneL

Jag skulle lika gärna ge present som betala kuvertpris.
    Som gäst till ett bröllop kännar jag ändå inte att det är jag som ska bjussas på något, utan att jag gärna vill ge npgot till paret som ska starta ett nytt liv.
    Göra det så enkelt för dom som möjligt alltså. Om det betyder att jag då betalar för kuvertpris istället för en present, no problem! Bara jag får vara med o glädjas åt dem.

• lillabruden

Det är ju det det handlar om, när man ger. Då vill man ge det som mottagaren vill ha.

Fint sagt!

MarianneL skrev 2008-10-26 02:06:28 följande:
    Jag skulle lika gärna ge present som betala kuvertpris.Som gäst till ett bröllop kännar jag ändå inte att det är jag som ska bjussas på något, utan att jag gärna vill ge npgot till paret som ska starta ett nytt liv.Göra det så enkelt för dom som möjligt alltså. Om det betyder att jag då betalar för kuvertpris istället för en present, no problem! Bara jag får vara med o glädjas åt dem.
Svar på tråden Be gästerna betala istället för pressent!?