• vakttjejen

Be gästerna betala istället för pressent!?

Vi funderar på att be folk ge oss en slant tför maten istälelt för paket. Tycker ni att detta är ohyffsat? Ni som gjort så, hur mycket har ni tagit i betalt per person????

• Svar på tråden Be gästerna betala istället för pressent!?
  • Silla69

ohyffsat??
    Ja det tycker jag.

Istället för presenter!! Alltså räknar ni med att ni ska få presenter kan jag tycka, bjuder ni inte för att ni vill att dom ska dela dagen med er?

Nu ställde du frågan och jag svarade på den som jag tycker.

;)

• erika26
    Silla69 skrev 2008-10-26 22:27:07 följande:
    ohyffsat??Ja det tycker jag.Istället för presenter!! Alltså räknar ni med att ni ska få presenter kan jag tycka, bjuder ni inte för att ni vill att dom ska dela dagen med er?Nu ställde du frågan och jag svarade på den som jag tycker.;)
    [/citat]
    erika26 skrev 2008-10-26 01:22:02 följande:
    [citat]
    Det är just det som är poängen. Vart vill man helst ha gäster på sitt bröllopparty eller på andra fester? Jag säger på mitt bröllopspatry. Man får göra som vi har gjort, spara!
  • Silla69

Håller med!

erika26 skrev 2008-10-26 22:52:43 följande:
  • Mlle M

Jag haller med att det ar oforskamt att "bjuda" pa brollop och samtidigt ta betalt. Det ar sniket och snalt att forvanta sig att gasterna skall betala for att komma och dela er dag. Som gast pa ett brollop har man oftast andra kostnader; klader, eventuell resa, frisor, varfor presenten brukar utgora ett mindre betydande belopp.....

• Nalle Puh 40

Vi bjuder alla våra gäster på allt men ska nog önska oss presentkort istället för presenter men det är upp till var och en om de vill ge oss det, en present eller inget alls...

• fröken sjunfors

Men, vad är det för skillnad att skriva OM ni vill ge oss presenter etc så ge oss det och det, eller skriva att OM ni hade tänkt ge oss någonting, så sätt gärna in en slant till bröllopsresa eller vad det nu kan vara. Att man valfritt får välja om man vill sätta in och hur mycket? Det handlar ju inte om att man förväntar sig få någonting, men om (tror de flesta räknar med att köpa någonting till brudparet) så kan man göra en glad på det sättet istället? Eller räknar ni med att inte få någonting? Är bara lite nyfiken

• Marie88

Vi har sagt (när gästerna har frågat) om vad vi vill ha, då har vi sagt att en resecheck vore jättebra, då vi inte vet vad vi behöver i prylar just...

• Henriks älskling

Håller med. Tycker det är fint att folk gifter sig och vet att det kan kosta en del med mat och så, även om man håller en tight budget.
    Jag hade inte haft något emot att betala en kuvertavgift. Gör dessutom processen med att välja present så mycket enklare.
    Håller absolut inte med om att det är oförskämt med att be om pengar istället för present. Särskilt inte om man bjuder folk man känner och som bryr sig om en.

MarianneL skrev 2008-10-26 02:06:28 följande:
    Jag skulle lika gärna ge present som betala kuvertpris.Som gäst till ett bröllop kännar jag ändå inte att det är jag som ska bjussas på något, utan att jag gärna vill ge npgot till paret som ska starta ett nytt liv.Göra det så enkelt för dom som möjligt alltså. Om det betyder att jag då betalar för kuvertpris istället för en present, no problem! Bara jag får vara med o glädjas åt dem.
  • Masha
    lillabruden skrev 2008-10-26 01:02:24 följande:
    det är synd om folk tycker det är oförskämt att man tar betalt för maten istället för present...om man tänker på hur dyrt det är att gifta sig och vad bröllopspresenter egentligen kostar så tycker jag det jämnar ut sig.Man har ju aldrig ett bröllop där man valfritt får lämna present eller ej..det är liksom givet att man gör om det inte är så att man betalar för maten istället el. brudparet bett om inga presenter alls.det finns ju dessutom vanliga fester som folk betalar för att gå på, så varför inte ett bröllop?men alla får tycka som dem vill! jag tycker bara att ordet 'oförskämt' är väldigt starkt i sammanhanget..

Visst men det är inte dyrare att gifta sig än vad man väljer själv att det får kosta. Sen vad en bröllopspresent kostar kan ju vara väldigt individuellt. En del handlar för tusentals kronor och vissa handlar för runt hundralappen. Det finns ingen standardmodell för kostnaden. Väljer man att ha ett dyrt bröllop är det ju inte gästerna som skall stå för kostnaden. Sen finns det säkert vissa gäster som hellre lägger en slant i kuvertavgift än springer runt och letar presenter. Då är ju den modellen bra för dem. Det låter ibland, menar nu rent allmänt och inte just i denna tråden, som att man skall "köpa in sig" på bröllop och fester. Inte kul, tycker jag i alla fall, har hellre då en billigare fest och bjuder på kostnaden.
  • tassen

Jag har varit på bröllop där det har vart kuvertavgift o den var lägre än vad jag köpte present till bröllopen jag var på innan. Nu e d såklart valfritt hur mycket man köper present för... Jag har även varit på bröllop där de bad om resebidrag ist för present.

Svar på tråden Be gästerna betala istället för pressent!?