• CeciliaA

    Flygförseningar, vad har man för rättigheter?

    Ifall man är med om en stor flygförsening när man reser med ett charterbolag har man då någon rätt till ersättning?

    Har inte köpt några extraförsäkringar från charterbolaget utan har den som är i hemförsäkringen plus ett från visakortet som man får när man betalar resan med visa. Är det bara därifrån man kan undersöka om man får ersättning i försäkringen eller har man några rättigheter rent juridiskt?

    Någon som har koll på sånt här?

    Mvh Cecilia

  • Svar på tråden Flygförseningar, vad har man för rättigheter?
  • PennyJenny

    Har för mig att när det är mer än 4 timmar försent har man rätt till ersättning och att det sedan är en trappa i ersättningsnivåerna. Alltså, efter 4 timmar är ersättningen ganska liten, efter 24 större typ. Och jag TROR att det är oavsett försäkringar och annat.

    Men de besta ersättningarna brukar vara på försäkringen. Och den du får via hemförsäkring och visakortet brukar vara likvärdig med resebolagens extra har jag för mig.

    Men kolla på flygbolagets/resebolagets hemsida, där ska det stå tror jag. Och samma med försäkringen, läs igenom vilkoren och ring och kolla med kundtjänster, det är bästa sättet.

  • Tooticki

    Vi blev 12 timmar försenade när vi flög hem från Grekland förra året. Appollo ersatte oss med 200 kr/pers. Vi hade betalat resan med VISA-kortet så jag ringde dem, det visade sig att de i sin tur använder Folksam som försäkringsbolag med vilka vi även har vår hemförsäkring, vi blev ersatta med 2000 kr sammanlagt från dem.

  • CeciliaA

    Okej, ska kontakta vår hemförsäkring och visa, håll tummarna för oss :)

    Tack för era svar tjejer!

  • T3ZZ

    Ja va me om en försening på 12 timmar när ja å nåtta kompisar va i kroatien, vi fick tre eller fyra hundra kronor var. det var fritidsresor. Pengarna kom en månad efter resan å vi behövde injte göra ngt.

  • T3ZZ

    Vi hade ingen försäkring me bolaget. Dom skicka hem ett inbetalningskort. Ring å hör med reseföretaget.

  • Tooticki
    T3ZZ skrev 2008-10-17 09:53:00 följande:
    Vi hade ingen försäkring me bolaget. Dom skicka hem ett inbetalningskort. Ring å hör med reseföretaget.
    Du har automatiskt en försäkring genom ditt VISA-kort och i vissa fall även genom din hemförsäkring.
  • T3ZZ

    har mastercard. vet inget om hemförsäkringen eftersom ja bodde hemma hos föräldrarna då.

  • Tooticki
    T3ZZ skrev 2008-10-17 10:06:10 följande:
    har mastercard. vet inget om hemförsäkringen eftersom ja bodde hemma hos föräldrarna då.
    Mastercard funkar på samma sätt som VISA.
  • CeciliaA

    Fast de på Visa lär väl inte få veta något om min resa om jag inte anmäler förseningen? Verkar lite lustigt..

    Har iallafall kontaktat både länsförsäkringar och Visa nu och resebolaget då förstås.

  • silvera

    Vi har varit försenade på massor med resor, och man ska få pengar till mat, (oftast är det kuponger till mat, och telefon.
    Man ska vända sig till flygbolagets information, där de är skyldiga att ha en broschyr över hur man går tillväga, och vilka rättigheter man har som passagerare.

    Ett vanligt belopp är 250euro i nya resor, eller så brukar man kunna ta ut 150euro kontant. (ialla fall gäller summorna SAS och KLM)
    Eftersom min man jobbar utomlands, blir det många förseningar, och vi har kvitterat ut ett antal "gratisresor", så vi är ganska nöjda.
    Detta gäller inom EU i alla fall, men jag kan inte svara på hur det är utanför EU.

    www.eu-upplysningen.se/Amnesomraden/Transporter/Luftfart/Flygpassagerares-rattigheter/

  • Tooticki
    CeciliaA skrev 2008-10-17 10:17:38 följande:
    Fast de på Visa lär väl inte få veta något om min resa om jag inte anmäler förseningen? Verkar lite lustigt..Har iallafall kontaktat både länsförsäkringar och Visa nu och resebolaget då förstås.
    När jag ringde dem så kollade de upp det själva.
  • Tooticki
    silvera skrev 2008-10-17 10:33:26 följande:
    Vi har varit försenade på massor med resor, och man ska få pengar till mat, (oftast är det kuponger till mat, och telefon.Man ska vända sig till flygbolagets information, där de är skyldiga att ha en broschyr över hur man går tillväga, och vilka rättigheter man har som passagerare.Ett vanligt belopp är 250euro i nya resor, eller så brukar man kunna ta ut 150euro kontant. (ialla fall gäller summorna SAS och KLM)Eftersom min man jobbar utomlands, blir det många förseningar, och vi har kvitterat ut ett antal "gratisresor", så vi är ganska nöjda.Detta gäller inom EU i alla fall, men jag kan inte svara på hur det är utanför EU.www.eu-upplysningen.se/Amnesomraden/Transport.../
    Det gäller för reguljärflyg, inte charterresor.
  • Deja

    Om du reser charter så ska du få ett Förseningsintyg av arrangören, som du kan lämna till ditt försäkringsbolag.

  • CeciliaA

    Ja det har jag fått så det får vi nog skicka in sen, ska ringa och kolla med dem, inte hunnit göra det ännu.

  • CeciliaA

    Nu har jag tagit mig tid att ringa försäkringsbolag och både visa och hemförsäkringen täcker förseningen så jag är väldigt nöjd och glad nu!

    Återstår bara att bråka med ett tjurigt charterbolag....

Svar på tråden Flygförseningar, vad har man för rättigheter?