Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Blommor - säsong augusti

Jag slår ett rejält slag för den fantastiska DAHLIAN när du beskriver de färgerna. Det finns en sort som har allatre ovan nämnda färger i en och samma blomma.

Den är ljuvlig och jag tror den heter ngt m Princess Diana. Finns ngn som heter Indian Summer också om jag inte minns alldeles fel så här på kvällskvisten. Kan kolla det närmre om du vill.
    Jag gjorde en bukett m stjärnflocka, Sweet Avalanche-rosor och nämnda Dahlior till en tjej som fortfarande hävdar att "det spelar ingen roll hur mnga buketter du gör mer i livet, för du har redan gjortden finaste" Det är ju roligt när folk blir nöjda.. Hon ville förövrigt också ha pioner från början...

Allt vackert i världen stavas inte Pioner, även om den blomman blivit helt omåttligt populär de senaste åren.

• passionsblomman
    koholma skrev 2008-10-22 19:05:21 följande:
    passionsblomman: Dahlian är ju jättefin! Jag ska också gifta mig i augusti och har haft planer på gerbera, men nu är jag inte säker längre. Kan du ge några för- och nackdelar för de båda? Min plan är att bara ha en supersimpel bukett med en sorts blommor i och tygband runt stjälkarna, som en liten kvast...
    Kombinera dem!!! Det blir hur snyggt som helst m Dahlior so huvudblomma, och så några st germini som kommer in som kontrast och lite blickfång. de kopletterar varandra i form på ett srtålande sätt!! Båda finnas ju i alla möjliga färger och ligger likvärdigt ungefär i pris. Du får en mycket prisvärd bukett med de blommorna!
  • passionsblomman
    MarianneL skrev 2008-10-22 20:18:13 följande:
    Tack så jättemycket passionsblomma.Dahlian var jättefin.Jag vet absolut ingenting om blommor, vad de heter mm. så jag blir så glad när jag får hjälp trots mina ynkliga förklaringar.
    Det är väl inget som helst konstigt med dina förklaringar?!
    Du skulle bara veta hur det KAN vara...

koholma: Jag skulle tippa på ca 500-700 beroende på hur stora Dahlior du väljer, alltså hur många det går åt.Sätt undan 800 så har du så du vet att det räcker. Du lär väl ska ha ett coursage till maken också? Allt under 1000 är jättebilligt i brudbinderi-världen. Tips: köp lite extra Dahlior till borden! Det är fint att helt enkelt bara skära av stjälken och lägga blombollarna lite sporadiskt "strödda" över bordet.
  • passionsblomman
    MarianneL skrev 2008-10-22 20:38:06 följande:
    okej nu hittade jag en jättebra sida med massor med bilder osv. Den kan jag ju dela med mig av:www.sunflowerfarmonline.com/varieties.phpoch där hittade jag blommor som jag tycker var jättefina:Carnations (white, light pink)Hydrangea (Jumbo Pink)LisianthusKan man få dem i augusti?
    Men Herregud kvinna! Tack i tusenvis och massor för den länken!!! Jag blir helt galen av att försöka förklara hur blommorna ser ut ibland... Nu kan ni ju se en hel del sorter och få en fingervisning. Kom ihåg att bild är elltid bild bara, de flesta är finare i verkligheten...

Carnations är nejlika, en mycket underskattad blomma i sverige. Den är både vacker, hållbar och prisvärd.
    Hydrangea är Hortensia och Lisianthus är Prärieklocka på Svenska. Alla blommorna finns i Augusti:

Tack igen för länken! Den ska bums ut i alla blomtrådar...
  • passionsblomman
    koholma skrev 2008-10-22 22:13:09 följande:
    passionsblomman: Tack för all info! Innan jag fick nys om dahlian var planen att knipsa av gerberer (säger man så i plural?) och sätta i cocktailglas och ha det som enkla blomsterarrangemang... Man kanske kan kombinera det med de utspridda dahliorna?
    Definitivt! En strålande idé och effektfullt i all enkelhet.
    Välj en av dem som huvudblomma, dvs flest av den, typ 1/3 av den ena och 2/3 av den andra i mängd så får du ett bra resultat med lite spänning i.
  • passionsblomman

Freesia finns och är inte en dyr blomma. Doftar underbart!
    Narcisser är vårviter. GÅR att beställa från slutet av januari men har högsäsong i mars -april,
    Ranunkler börjar gå att beställa nu, kommer mer och mer framåt jul, men är som finast och ligger bäst i pris januari-maj. Vissa finns även under sommaren, men inte alla färger.
    Ranunkler finns i många olika kvalitéer och varierar därmed i pris rätt mycket. Finns från 15-20 kr upp till 45-50 och tom mer. Förbeställda till brud riskerar alltid att dra iväg en del i pris. Gäller alla blommor.

• passionsblomman

Tro mig, - du är på den säkra sidan!

Roligt att du upptäcker lite nya blommor längs vägen...
    ...jag älskar också Pioner och alla deandra mest populära just nu, MEN -det finns så oerhört mycket vackert som man också kan använda!!!

Ser fram emot att få se och höra om vad det blev tillslut!

MarianneL skrev 2008-11-12 01:14:24 följande:
    haha.bäst att vara på säkra sidan vet du hehe.Ja efter att få höra att pioner inte var så lät att få tag på i augusti, letade jag runt ett tag och nu är jag jätteförtjust i nejlikor. Så jag hoppas floristen kan hitta några fina nyanser.
  • passionsblomman

Jajjamänsan! och i flera olika toner av lila/rosalila också!

Nynaeve skrev 2008-11-18 11:14:03 följande:
    Vilken perfekt tråd! Jag ska också gifta mig i augusti (den 22:a) och det var skönt att höra att prärieklockor brukar finnas då. Jag älskar prärieklocka! Hur är det med "limonium"? På min tid kallade vi det "blått gräs", och det är en fantastisk utfyllnad, särskilt till gult/orange/rött att använda istället för brudslöja. Finns det i augusti?
  • passionsblomman

Bild 6 :krysanthemum

Bild 7 : kalla

När du pekar på bilderna står det en massa namn, de flesta är namn på rosorna i de olika buketterna, som Heaven-rosa Vendela-creme/champagne tex. Stephanotis däremot, är Doftranka på Svenska. Den är vit och småblommig och tacksam i buketter med "häng"

Alla blommorna finns i Augusti. Spara de här bilderna för floristen att få förståelse för den färgbild du är ute efter-som är mycket smakfull vill jag tillägga! Fint med många milda färger ihop med lite mustigt brunaktiga i sensommar7höst.

• passionsblomman

Limegrönt... tja, det finns Chrysanthemum, Rosor, Anthurium, Nejlikor,Viburnum, Daggkåpa, Buplerum, Hypericum, Amaranthusför att bara nämna några...Hortensia är en annan. Egentligen kan man använda vilken blomma som helst, men vad som är viktigt är hur man presenterar den och med vilka andra material. Det går att göra en väldigt romantisk bukett av rosor tex, men ihop med rätt "sällskap" kan samma ros användas för en tuff känsla. det viktigaste är därför att veta lite vad för känsla och stil man vill ha.

Ska man ha ett exotiskt bröllop på en sandstrand i Thailand, eller stå i ett skogsbryn vid en svensk insjö? ärman ljuv och romantisk eller tuff rockbrud?
    Sådant är värdefullt för floristen att veta-iallafall jobbar jag mer så än att bruden ska behöva veta exakt vilka blommor hon vill ha.

• passionsblomman

Kikade på alla buketterna i ditt galleri, de är ju ganska klassiska, och har en romantisk stil tycker jag. Den som skiljer sig är väl den med strån som handtag, har du valt någon av dessa eller är de för inspiration?

bride 2be skrev 2008-12-29 14:09:45 följande:

okej TACK för råden/tipsen!
  • passionsblomman

Oj, det var många! Jag fattar vad det är du är ute efter, och det kommer garanterat floristen du går till också att göra. Du verkar öppen för idéer och förslag också, och det är bra, för det gör att du antagligen får ut mer av floristens personliga kreativitet.

• passionsblomman

Ja gör det! Lycka till!

bride 2be skrev 2009-01-02 20:19:41 följande:

Tusen tack, ska ta med mig datorn med alla bilder till floristen då =) förlåt MarianneL att jag norpade din tråd!
  • passionsblomman
    wildbride08 skrev 2009-01-08 14:14:45 följande:
    Hej,,jag ska oxå gifta mig i aug. Den 8:de. Jag är ocå osäker på blommorna.Jag har hittat min klänning..Perfekt :) jag skulle vilja ha pioner,rosor .hjärtan på tråd och ranunkel.Typ lite boll fast yvigare..Inte perfekt rund. Vårt färg tema är rosa & lime..E såå fint ihip. Vad tror ni andra?? Lite tips tack.
    jag håller med om att det är jättefint hop.
    Tyvärr är augusti inte bra säsong för Pioner, och det kan bli riktigt hopplösta tt få tag i det. Även ranunkel är fel säsong, men kan ev gå.

Jag vill tipsa dig om att Dahlior kan vara ett vackert alternativ till Pionerna och ge en likanande känsla.
  • passionsblomman

Dahliior doftar inte alls om man inte "mosar" dem. De har en kryddig doft när man skär i dem menar jag, och det ska du ju inte!

En hel del lila blommor har bladverk i grå-silvriga toner. Hjärtan på tråd är en grågrön växt som är jättefin i brudbinderier. Det är också fint med Echiveria i kompakta, knubbiga buketter. Lammöraon-"stachys" är underbart som "grönt" om man ska ha dina färger 010809. Sedan har du Martorn och Bolltistel som går i blågråskimrande nyanser.

Vad gäller blommor så kommer i stort sett alla från utlandet! Det är inte så mycket som odlas här, utan merparten av de blommor som säljs i butikerna har åkt från jordens alla hörn till Holland, där de säljs på de stora blomsterauktionerna, innan de transporteras hit. När man pratar säsong, talar man alltså om vad som är i säsong globalt. Säsongen i det egna landet, alltså när saker och ting blommar i rabatterna ställer till det en del, för när tulpanerna blommar i våra trädgårdar tex, är snittsäsongen redan över. Det rör till begreppen lite och gör att man ibland förväntar sig att j´få tag i vissa blommor som inte alls finns. Ta syrener tex, de blommar ju i maj-juni i naturen, men det är ju inte där de plockas av branschens grossister. De har högsäson NU som snittblomma.
    Däremot kan man ju ha syrener i buketten på våren ocm man plockat dem själv...

Så, Ranunkel då, kan ev gå att specialbeställa, men det är stor risk att det inte finns. Alldeles säker tä rde dyrare än normalt om de går att få tag i , så då får man ta ställning till hur viktiga de är.

• passionsblomman

Dahliior doftar inte alls om man inte "mosar" dem. De har en kryddig doft när man skär i dem menar jag, och det ska du ju inte!

En hel del lila blommor har bladverk i grå-silvriga toner. Hjärtan på tråd är en grågrön växt som är jättefin i brudbinderier. Det är också fint med Echiveria i kompakta, knubbiga buketter. Lammöraon-"stachys" är underbart som "grönt" om man ska ha dina färger 010809. Sedan har du Martorn och Bolltistel som går i blågråskimrande nyanser.

Vad gäller blommor så kommer i stort sett alla från utlandet! Det är inte så mycket som odlas här, utan merparten av de blommor som säljs i butikerna har åkt från jordens alla hörn till Holland, där de säljs på de stora blomsterauktionerna, innan de transporteras hit. När man pratar säsong, talar man alltså om vad som är i säsong globalt. Säsongen i det egna landet, alltså när saker och ting blommar i rabatterna ställer till det en del, för när tulpanerna blommar i våra trädgårdar tex, är snittsäsongen redan över. Det rör till begreppen lite och gör att man ibland förväntar sig att j´få tag i vissa blommor som inte alls finns. Ta syrener tex, de blommar ju i maj-juni i naturen, men det är ju inte där de plockas av branschens grossister. De har högsäson NU som snittblomma.
    Däremot kan man ju ha syrener i buketten på våren ocm man plockat dem själv...

Så, Ranunkel då, kan ev gå att specialbeställa, men det är stor risk att det inte finns. Alldeles säker tä rde dyrare än normalt om de går att få tag i , så då får man ta ställning till hur viktiga de är.

Svar på tråden Blommor - säsong augusti