• MarianneL

Blommor - säsong augusti

Jag ska gifta mig den 2 augusti, och nu sitter jag o klurar på vilka blommor man ska ha i buketten. Vad är det säsong för,och vad är billigt?
    Rosor går väl att få tag på året om, men hur är det med pioner, gardenia, hydrangea (tror det stavas så, eller det är kanske engelska?)

• Svar på tråden Blommor - säsong augusti
  • Pumpkin

Pioner kan bli tufft, även om det KAN gå - om du har tur med väder och florist. De flesta skulle nog säga att det är ganska kört dock, för de flesta pioner blommar ut senast i början av juli.

• Pumpkin

Hydrangea (eller hortensia som är mer vanligt att säga) och gardenia kan man nog få tag på dock, vad jag vet blommar de lite då och då under året.

• MarianneL

Tack så mycket.
    Vad synd, pioner är ju så fina. Finns det något liknande att få tagpå i augusti? Jag ska ha väldigt ljusa pasteller. (ljus ljus rosa,creme)

• MarianneL

finns det fler "mjuka" blommor som gar i ljus ljusa pasteller (gul, creme, gammelrosa)?

• passionsblomman

Jag slår ett rejält slag för den fantastiska DAHLIAN när du beskriver de färgerna. Det finns en sort som har allatre ovan nämnda färger i en och samma blomma.

Den är ljuvlig och jag tror den heter ngt m Princess Diana. Finns ngn som heter Indian Summer också om jag inte minns alldeles fel så här på kvällskvisten. Kan kolla det närmre om du vill.
    Jag gjorde en bukett m stjärnflocka, Sweet Avalanche-rosor och nämnda Dahlior till en tjej som fortfarande hävdar att "det spelar ingen roll hur mnga buketter du gör mer i livet, för du har redan gjortden finaste" Det är ju roligt när folk blir nöjda.. Hon ville förövrigt också ha pioner från början...

Allt vackert i världen stavas inte Pioner, även om den blomman blivit helt omåttligt populär de senaste åren.

• koholma

passionsblomman: Dahlian är ju jättefin! Jag ska också gifta mig i augusti och har haft planer på gerbera, men nu är jag inte säker längre. Kan du ge några för- och nackdelar för de båda? Min plan är att bara ha en supersimpel bukett med en sorts blommor i och tygband runt stjälkarna, som en liten kvast...

• passionsblomman
    koholma skrev 2008-10-22 19:05:21 följande:
    passionsblomman: Dahlian är ju jättefin! Jag ska också gifta mig i augusti och har haft planer på gerbera, men nu är jag inte säker längre. Kan du ge några för- och nackdelar för de båda? Min plan är att bara ha en supersimpel bukett med en sorts blommor i och tygband runt stjälkarna, som en liten kvast...
    Kombinera dem!!! Det blir hur snyggt som helst m Dahlior so huvudblomma, och så några st germini som kommer in som kontrast och lite blickfång. de kopletterar varandra i form på ett srtålande sätt!! Båda finnas ju i alla möjliga färger och ligger likvärdigt ungefär i pris. Du får en mycket prisvärd bukett med de blommorna!
  • koholma

Haha, man får stava precis hur man vill! Vad kan en sån bukett gå loss på på ett ungefär?

• MarianneL

Tack så jättemycket passionsblomma.
    Dahlian var jättefin.
    Jag vet absolut ingenting om blommor, vad de heter mm. så jag blir så glad när jag får hjälp trots mina ynkliga förklaringar.

Svar på tråden Blommor - säsong augusti