• pandis81

Varför bör inte tärnor vara gifta??

Jag läste på en sida att tärnor inte bör vara gifta. Varför inte det???
    Det förstår inte jag, får inte en brud välja vilken tärna man vill?? Ska man då ha i åtanke om hon är gift eller ej.
    Jag har inte läst det här någonstans att det gäller bestman/marsalkar. Bara tärnor??

Kan någon förklara det här för mig??

• Svar på tråden Varför bör inte tärnor vara gifta??
  • Lövings

Jag har hört att om Y varit bestman åt X så kan man inte X vara bestman på Y:s bröllop..
    Varför vet jag inte..

• pandis81

nehä och varför inte det.??
    Jag förstår inte riktigt alla dom här bestämmelserna som kommer upp hela tiden.

• Lövings

gamla trditioner och vett och etikett som blandas.
    Sen kan man undra VArför?

• mab26

Jag har också hört att tärnan inte får vara gift. Blir väldigt konstigt om alla ens vänner gifter sig innan. Då får man ta nån man inte känner då eller? Fast vem har något att invända egentligen? Det är ju inte så att vigselförrättaren eller gästerna säger: "Stopp där!"

• Lövings

nej precis. jag tycker man lyssnar på det som är viktigt för en själv och struntar i det andra.

Hur mycket är det inte som har förändrats?
    Varför har vi vit klänning egentligen, vi är väl inte oskulder, en del bär svart klänning-ajaj sorgefärg..

Ähhh, idag gör vi som vi vill=) Vi behöver inte lyssna på sånt..

• MulleNuh

Tror inte vit klänning betyder oskuld. Det är något annat som betyder det! Ghaa minns inte nu vad det var..

Lövings skrev 2008-10-17 12:19:09 följande:
    nej precis. jag tycker man lyssnar på det som är viktigt för en själv och struntar i det andra.Hur mycket är det inte som har förändrats?Varför har vi vit klänning egentligen, vi är väl inte oskulder, en del bär svart klänning-ajaj sorgefärg..Ähhh, idag gör vi som vi vill=) Vi behöver inte lyssna på sånt..
  • Lövings

Jasååå, har alltid hört på filmer osv om man bär vitt så är man oskuld- förr i tiden ialf..

• MulleNuh

ååå måste luska vad det var jag hörde! Hold on.

• mab26

Det är den vita slöjan som visar brudens oskuld. Ingen slöja för mig!

MulleNuh skrev 2008-10-17 12:54:30 följande:
    Tror inte vit klänning betyder oskuld. Det är något annat som betyder det! Ghaa minns inte nu vad det var..
  • Maria2009

men det spelar väl verkligen ingen som helst roll?! det finns så många förlegade traditioner som har med bröllop att göra, skit i dem och skapa egna istället!

Svar på tråden Varför bör inte tärnor vara gifta??