• pandis81

Varför bör inte tärnor vara gifta??

Jag läste på en sida att tärnor inte bör vara gifta. Varför inte det???
    Det förstår inte jag, får inte en brud välja vilken tärna man vill?? Ska man då ha i åtanke om hon är gift eller ej.
    Jag har inte läst det här någonstans att det gäller bestman/marsalkar. Bara tärnor??

Kan någon förklara det här för mig??

• Svar på tråden Varför bör inte tärnor vara gifta??
  • MulleNuh

jaaa så var det ja!! Nä ingen slöja för mig heller!

mab26 skrev 2008-10-17 12:56:51 följande:
    Det är den vita slöjan som visar brudens oskuld. Ingen slöja för mig!
  • Lövings

Ja det va det jag ville komma fram till. Tack=)

Maria2009 skrev 2008-10-17 12:57:40 följande:
    men det spelar väl verkligen ingen som helst roll?! det finns så många förlegade traditioner som har med bröllop att göra, skit i dem och skapa egna istället!
  • Ore

Traditionen säger att man inte ska gå nerför altargången med en man man/kvinna man inte är gift med. Och eftersom traditionen i Sverige är att brudparet går in, följda av tärnor och marskalker tillsammans, så skulle ju alltså en gift tärna/marskalk få gå med någon annan man/kvinna. Såvida inte tärnan och marskalken är gifta med varandra.

Men jag vet inte hur allvarligt man tagit på detta historiskt sett... Kanske mest är något lokalt skrock?

• Lövings

O herremin tid. det är något inte jag kommer att följa ialf=)

• MulleNuh

Ore skrev så fint att brudkronan symboliserar oskulden.

• pandis81

jag kan säga så här.
    Jag skiter i alla skrock berättelser eller alla fördomar som förekommer på det här forumet om att man inte ska ha gitf tärna, eller inte överlämnas av sin far.

Det spelar inte mig någon roll. Jag skapar min egen dag efter hur jag vill ha den.
    Min ena tärna är gift och jag kommer att ha henne ändå och jag kommer att gå med min pappa nedför altargången.

för mig spelar det ingen roll om hon är gift eller ej. Jag har dom som betyder mest för mig runt mig hela dagen kan det bli mer fantastiskt.??? nä inte ett dugg.

• Ore

Någonstans läste jag att ville man ha en tärna som var gift så blev hon istället "hedersdam", och skulle stå framme i kyrkan och vänta på brudparet, istället för att gå med i altargången.

Men det är ju, till skillnad från t.ex. brudöverlämning, inget som kyrkan har några åsikter om idag... Det är nog fritt fram att ha gifta tärnor och marskalker om man vill...

• pandis81

ska era tärnor gå före eller efter er??

Det är så olika som man ser en del går in före och står där framme när bruden går upp antingen ensam eller med mannen/sin pappa.
    ??
    Att m2b står framme med sina bestman och att tärnorna går framför bruden för att sedan bruden ska komma
    har ni tänkt något på det??

• Ore

Tärnan och marskalken gick in efter oss, och höll koll på mitt släp. Brudnäbben gick före oss.

• skål

Jag tycker att ett bröllop givetvis ska vara enligt konstens alla regler men är det ändå inte upp till brudparet att bestämma hur de vill att deras dag skall vara? Tycker det är jättekul att kolla runt här på forumet och få tips och ideer men det vore nog rätt lätt att dras med i hysterin tror jag.Varför kan man inte acceptera att alla inte vill ha det likadant. Nej, jag tycker som någon innan här skrev att man skapar sig egna traditioner.

Svar på tråden Varför bör inte tärnor vara gifta??