• pandis81

Varför bör inte tärnor vara gifta??

Jag läste på en sida att tärnor inte bör vara gifta. Varför inte det???
    Det förstår inte jag, får inte en brud välja vilken tärna man vill?? Ska man då ha i åtanke om hon är gift eller ej.
    Jag har inte läst det här någonstans att det gäller bestman/marsalkar. Bara tärnor??

Kan någon förklara det här för mig??

• Svar på tråden Varför bör inte tärnor vara gifta??
  • MulleNuh

Min tärna ska nog få gå in före tillsammans med bestman.

• Tx2

Vi gör som ore. Det är nog den vanligaste varianten. Fokus på brudparet och sedan kommer resten och håller koll på ev släp. Ev kommer näbben att gå bakom med en av tärnorna, beror på hur tuff hon är.

• Ore
    skål skrev 2008-10-17 13:32:55 följande:
    Jag tycker att ett bröllop givetvis ska vara enligt konstens alla regler men är det ändå inte upp till brudparet att bestämma hur de vill att deras dag skall vara? Tycker det är jättekul att kolla runt här på forumet och få tips och ideer men det vore nog rätt lätt att dras med i hysterin tror jag.Varför kan man inte acceptera att alla inte vill ha det likadant. Nej, jag tycker som någon innan här skrev att man skapar sig egna traditioner.
    I viss mån är det fint med eget. Men på ett annat sätt är det fint med välkända traditioner. Vad man dock inte kan göra är att ta en befintlig tradition, och ändra dess symbolik. Det kommer inte gästerna förstå, eftersom den gamla symboliken redan existerar.

Sedan kan man ju ha egna inslag också. Frågan är om kyrkan är rätt forum för att ha en massa "egna" grejer.

Jag tycker personligen inte att bröllop är tråkiga, även om de följer samma mönster, det är alltid ett nytt brudpar, och de i sig är unika, och det gör ceremonin unik också. Utan att man behöver komplicera saker så mycket. Små saker man minns är annars om brudparet är så rörda att de har svårt att uttala löftena, eller om de fumlar med ringen. Sådana små saker som tyder på äkta känsla, som inte har övats in i förväg.

En ceremoni med äkta känsla behöver inte en massa "unika" detaljer för att vara minnesvärd.
  • MulleNuh

Men blir det inte mer fokus på bruden/paret om dom kommer in sist??

• Lövings

Vi har de lite svårt. 2 tärnor och 1 bestman.
    Har n några bra ideer på hur man gör då??

• Madam Mim

Här är ett par som ska sätta sina egna traditioner och göra som vi vill. Med respekt till kyrkan så skall därför vår vigsel ske utomhus. Min kille vill inte ha skor på sig, inte heller slips eller fluga. Vi hatar tårta så vi ska bjuda på ben and jerrys. Många av min vänner gillar inte Champagne så vi ska bjuda på en drink. Sen så ska vi inte sitta vid något honnörsbordet utan sitta bland våra bästa vänner. Funderas på att göra massa andra otradionella grejer. Som att ha en döskalle-brouch på min klänning. Jag är helt övertygad att vi blir gifta ändå. Förlåt TS att jag stal din tråd, men min poäng är att gör som ni vill.

• Tx2

Beroende på hur bred gången är kan marskalken gå med dem två tärnorna el så går han el en av tärnorna själv.

Lövings skrev 2008-10-17 13:50:33 följande:
    Vi har de lite svårt. 2 tärnor och 1 bestman.Har n några bra ideer på hur man gör då??
    Jag tror det blir mest fokus på brudparet om dem kommer först (bortsett från näbbar). Då är det brudparet som man ser först när dörrarna öppnas och inget som skymmer dem. Och dem andra ser man efter när brudparet passerat, plus att det är bra att ha hjälpredorna efter om man har släp.
  • MulleNuh

Jo fast då kommer ju ändå fokus försvinna när resten av följet kommer in!
    Om följet går in först så får dom ju sin lilla chans att skina. Och kanske brudparet kan komma in när följet nästan är framme?
    Då kan "publiken" titta länge på paret.

Tx2 skrev 2008-10-17 13:56:24 följande:
    Beroende på hur bred gången är kan marskalken gå med dem två tärnorna el så går han el en av tärnorna själv.
    Jag tror det blir mest fokus på brudparet om dem kommer först (bortsett från näbbar). Då är det brudparet som man ser först när dörrarna öppnas och inget som skymmer dem. Och dem andra ser man efter när brudparet passerat, plus att det är bra att ha hjälpredorna efter om man har släp.
  • pandis81

Det är helt okej..
    Jag håller helt med dig att man ska göra precis som man vill.
    men jag kommer kanske inte göra så mycket annorlunda som ni gör men jag tror att erat bröllop kommer bli väldigt vackert på erat sätt och jag är 100% säker på att ni blir gifta i alla fall.
    Tycker det är kul med bröllop som inte är som alla andra. Och jag håller inte heller hårt på tradionerna.
    Det jag har bestämt så här innan är att jag vill ha min pappa vid min sida när jag går in i kyrkan. Och därför så kommer han och jag att gå in tillsammans. Och så kommer min blivande och hans bestman att stå där framme. Så kommer mina tärnor att gå framför mig in.. tillsammans med våran brudnäbb(dotter)
    Madam Mim skrev 2008-10-17 13:51:21 följande:

Här är ett par som ska sätta sina egna traditioner och göra som vi vill. Med respekt till kyrkan så skall därför vår vigsel ske utomhus. Min kille vill inte ha skor på sig, inte heller slips eller fluga. Vi hatar tårta så vi ska bjuda på ben and jerrys. Många av min vänner gillar inte Champagne så vi ska bjuda på en drink. Sen så ska vi inte sitta vid något honnörsbordet utan sitta bland våra bästa vänner. Funderas på att göra massa andra otradionella grejer. Som att ha en döskalle-brouch på min klänning. Jag är helt övertygad att vi blir gifta ändå. Förlåt TS att jag stal din tråd, men min poäng är att gör som ni vill.
  • Madam Mim

Det låter super! Tror att ni också lyckas bli gifta trots detta arrangemang. Tror du man blir gift om man går en med en ko? Vi kommer att ha en kohage i närheten. Det borde lätta upp stämningen i alla fall.

Svar på tråden Varför bör inte tärnor vara gifta??