skål skrev 2008-10-17 13:32:55 följande:
Jag tycker att ett bröllop givetvis ska vara enligt konstens alla regler men är det ändå inte upp till brudparet att bestämma hur de vill att deras dag skall vara? Tycker det är jättekul att kolla runt här på forumet och få tips och ideer men det vore nog rätt lätt att dras med i hysterin tror jag.Varför kan man inte acceptera att alla inte vill ha det likadant. Nej, jag tycker som någon innan här skrev att man skapar sig egna traditioner.
I viss mån är det fint med eget. Men på ett annat sätt är det fint med välkända traditioner. Vad man dock inte kan göra är att ta en befintlig tradition, och ändra dess symbolik. Det kommer inte gästerna förstå, eftersom den gamla symboliken redan existerar.
Sedan kan man ju ha egna inslag också. Frågan är om kyrkan är rätt forum för att ha en massa "egna" grejer.
Jag tycker personligen inte att bröllop är tråkiga, även om de följer samma mönster, det är alltid ett nytt brudpar, och de i sig är unika, och det gör ceremonin unik också. Utan att man behöver komplicera saker så mycket. Små saker man minns är annars om brudparet är så rörda att de har svårt att uttala löftena, eller om de fumlar med ringen. Sådana små saker som tyder på äkta känsla, som inte har övats in i förväg.
En ceremoni med äkta känsla behöver inte en massa "unika" detaljer för att vara minnesvärd.