Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Ca pris för blommor???

Om du går till en florist för att få en beställning på brudbukett genomförd från rådgivning till att buketten lämnas över till dig, är det normala att en del av priset i totalen är arbetskostnad. Det här låter som en typ av bukett som vare sig kommer att ta lång tid att beställa ekller genomföra, så jag har svårt att tro att någon större arbetskostnad läggs på i ett sådant fall. Säg kanske 200 kr eller så, plus blompriset.
    Säg att en sådan bukett borde hamna mellan 500-700 så tror jag du har marginalerna väl på din sida. Är det en kompis som ska hjälpa dig?

Blommorna i ditt"hörn" Kan ju vara rosor tex. Eller en jättefin Ornithogalum Arabicum som är uppbyggd av flera små stjärnliknande blommor i en "ring" och som alla har en liten mörkgrön prick i mitten. Den är helt bedårande. Kolla om du kan hitta den på google!

• passionsblomman

jaha! det är så små du vill ha! Då skulle jag ta en Ornithogalum och plocka isär och sedan fästa tre av de små stjärnorna som du vill ha dem .Det är inet problem för floristen.
    den blombudget du nämner är inte alls fel eller ovanlig. Det är ett vanligt pris för buketter som inte är stuckna i oasihandtag.

Men blommorna du ska ha är rätt stora, så det går inte åt så himla många ( där får du ju måtta lite med floristen så det blir lagom)Även om hon skulle vilja ha en timmes jobb (vilket väl egentligen kan vara rimligt att ta ut, för det blir det hursomhelst) så kan du knappast hamna över tusenlappen ändå.

Kallor som är dyra, eller rosor som behövs ca 25 st blir ju annorlunda.

Skogstjärnan ska du nog inte satsa på, men den jag föreslår kan nog ge den känslan...

• passionsblomman

Problemet med tulpan som coursage är att den inte är så"klämvänlig" som en ros. Jag tror tyvärr att riske är nästan 100% att den blir mosad vid första eller andra kramen.

Hellre en vit ros istället, eller någon lite "platt" blomma som tex en orkidéklocka, som inte sticker ut så mycket.

Vad gäller förbeställning kan det nog ändå vara vettigast att göra det, sådu slipper oraoa dig att du får nöja dig men rosa eller gula istället. Be en som känns pålitlig att ta hem 20 vita tulpaner till torsdagen. Det kan du be om torsdagen innan lämpligtvis.

De ska bara bindas som en vanlig bukett så det kan du antingen be om just när du hämtar och välja vad grönt de ha r då, eller säga att det ska vara bundet och klart innan.
    Det är inte "bruddelen" i detta som kostar, utan vad floristen kommer att få ge för sina tulpaner hos grossisten. Eftersom det är en blomma som är i säsong då, bör det inte dra iväg så mycket.10-pack brukar ligga mellan 65-95 beroende på kvalité, och lösa tulpaner på 11-14 kr/st. Fråga i din butik!

Jag tror du ska be om en lite "bättre" sort, så du får lite längd på stjälkarna. Skåne är billigare än uppåt i Sverige på blommor_ni ligger närmre leverantörerna och era grossistr får lägra fraktkostnader än vi i Sthlm tex. Så du kommer knappast att behöva lägga mer än ett par hundralappar som max på din bukett. Det hade räckt hos mig iallafall om jag haft butik.

• passionsblomman

T RO skrev 2008-10-31 15:12:16 följande:

Oh, stort tack för dina svar Passionsblomman. Speciellt det där om corsagen. Kanske ranunkel kan vara bättre? Jag vill helst undvika rosor, då jag tycker det är så traditionellt... Att ta hem 20 vita tulpaner borde som du säger inte bli så tokdyrt, jag får fråga veckan innan helt enkelt.
    Ranunkel är bättre! och varför inte isåfall ta kanske 5-6 ranunklar i buketten också? det beställer du också enkelt!
    Till dessa blommor är Vaxblomma ett vackert kvistmaterial om man vill blanda med något. en riktig strofavorit för mig. Den finns alltfrån vit till mörklila och doftar underbart.
  • passionsblomman

En röd och vit droppe den årstiden är absolut inga problem! Det mesta finns och det handlar mest om vad för blommor du gillar och vilken känsla du vill ha på buketten. Lite tuff? romantisk? Ängslik? stram och elegant? Busig? Dramatisk? Stor? Liten?

Du behöver oprata ihop dig med din florist om sådana saker så hn kan hjälpa dig med kreativa och konkreta förslag.

Samma blomma kan ju användas på helt olika sätt beroende på stilen på helheten och vilken bukett-typ det rör sig om.

• passionsblomman
    ElinPierre skrev 2008-10-31 18:38:21 följande:
    Ooooh!!Nu har jag varit och beställt min bukett!!!!Det blir Chrysantemum som vi sa, och så blir det buskrosor tror jag hon kallade det.. Men bara tre blommor då...Och långa tjälkar i spiralform tror jag hon sa.. Och i Ps corsage blir det ros/or? och nåt mer.Så blev det bestämt att tärnan och bestman också får blommor, även fast vi bestämt det motsatta förut.. Hihi..Jag är sååå nöjd och glad att vi fixat detta nu!
    Gú vad roligt!! Du måste absolut visa bild sedan!

Det är nog kvistrosor du ska ha i. Vart har du varit?
  • passionsblomman
    Sobeit skrev 2008-10-31 18:50:58 följande:
    Passionsblomman:Jag vill ha en enkel och medelstor bukett med säsongsblommor. Gärna andra blommor än rosor. Vill gärna ha en som är annorlunda än de traditionella brudbuketterna.
    Tita! Du har ju en jättebra beskrivning redan! tar du med dig de orden till en driven och duktig flrist kommer denne att kunna slå på all kreativitet och ta fram förslag till dig.jag tycker sådana ingångar till jobbet är jättekul, för där finns plats att plocka fram både bruden men också floristens personliga touch och kreativitet, om du förstår hur jag menar.
    Vet du någon duktig där du bor?
  • passionsblomman

Roligt att höra om duktiga som vågar. det är bara att hoppas att alla i skogen handlar hos henne och bojkottar plantagen och annat, så ni har ngnstans att handla till fest, bröllop och begravning. Varje vardagsbukett med tulpaner ni handlar hos henne gör att hon har möjlighet att hålla sig kvar.

• passionsblomman
    soosse skrev 2008-10-31 22:06:15 följande:
    funkar det att göra en bukett av vitsippor? håller de eller kommer de sloka och bli fula?
    Det funkar om du plockar sådana som ännu inte slagit ut helt( de slår ut skitfort-ursäka Svenskan) De måste få dra vatten minst ett dygn innan vigseln, så de är vattenspända i stjälkarna. jag vågar inte lova dig att de håller hela natten , men över dagen gör de det, Försök ha dem i vatten tex hos frissan och sätt dem i vas vid middagen så ska det inte vara någon fara. det är också lämpligt att ha dem i kylen medan de vattendrar och fram till dess de ska pryda dig!
  • passionsblomman
    Sobeit skrev 2008-10-31 22:27:02 följande:
    Jag har hört att den handelsträdgård som ligger typ 5 km från oss är duktiga. Så jag tänker ta mig dit och prata lite med dem nu i november. Jag vet att det är i god tid, men det känns bättre att redan nu hitta en florist som jag känner att jag kan lita på. Då släpper stressen för buketten oxå. Skulle det inte fungera på handelsträdgården så finns det två florister typ 1 mil härifrån, så det känns som man iallafall har en sprtslig chans att sponsra de lokala förmågorna.
    Det låter jättebra!
  • passionsblomman
    soosse skrev 2008-11-01 15:26:34 följande:
    mm jag vet inte men jag ska ha det som bordsdekoration iaf om vi gifter os på våren
    Klockrent!
  • passionsblomman
    Troll1 skrev 2008-11-01 17:53:50 följande:
    Vi betalade 1260:- för min helt underbara bukett, 2 st näbb/tärnbuketter och ett coursage på Törnrosa i Gbg. De var intresserade, lyhörda, trevliga och buketterna blev mkt finare än jag hoppats på tom.
    Jag svimmar vad fina ni är på era bilder!!! Och JÄTTEsöt bukett också!Du är ju vacker som en dag!

Vad roligt att läsa om nöjda tjejer som träffat duktiga i branschen!
  • passionsblomman
    ElinPierre skrev 2008-11-01 19:57:32 följande:
    Det ska jag tänka på.. Att handla alla slags blommor hos henne!! Det är så lätt att man glömmer bort...
    Ja, det är ju det.

(särskilt när Ica och alla andra kedjor kör just blommor som en ren lockvara- dvs de säljer den med förlust men drar kunder till butiken som köper annat som de tar igen vinsten på. Det kan ju inte gärna blomsteraffären göra, om de inte ska börja med mjölk och smågodis då förstås...)
  • passionsblomman
    Macecrush skrev 2008-11-01 20:52:46 följande:
    Passionsblomman: Jag måste få fråga lite OT.. Tror du att det går att ha hjärtan på tråd på borden och går det att få tag på hos en vanlig blomsterhandlare?
    ja, det kan de absolut köpa hem. Det går nog dock åt en del rankor...
    Har ni ett stort bröllop?
    Växten finns i olika storlekar på krukorna.
    Det kan faktiskt vara värt att köpa den redan nu och köpa flera små som du ställer riktigt högt på en hylla och låter växa rakt neråt. Vanligtvis får du dem som större på båge, och det kan bli vårt att trassla ut den när det blir dags.

När gifter ni er?
  • passionsblomman

Gör det! Det blir man så himla glad för!
    Tycker det låter som samarbetet mellan dig och floristen funkat väldigt bra. Både info och lite fria händer så att säga.
    Det är känslan du fick som är hela grejen med att vara florist. Tänk att få vara med i både glädje och sorg och bidra med något som värmer hjärtat!

Troll1 skrev 2008-11-02 10:27:46 följande:
    Skulle tillägga att jag var noga med färger och vilken typ av blommor, men samtidigt kände jag att det är inte HELA världen. De fick fria händer. Så jag hade liksom slutat tänka på buketten, men när vi skulle fotas och jag stressad och sen fick min bukett i handen höll jag på att börja gråta, den var sååå fin (Mkt finare i verkligheten) och jag bara sa "Åh så fiiin den är!!" hela tiden. De hade lindat med ett band jag skickat med runt alla buketterna och min hade de fäst bandet med ett hjärta i samma ton.Ska skicka dem ett tackkort sedan.
  • passionsblomman

Låter jättefint och "krävs" inte ngt annat om du inte vill.
    Ranunkel bör gå bra till Coursaget också, men visst finns det "mosrisk", det gör det för alla blommor som kläms in i björnkramarna... vissa köper tom två coursage bara för det, andra låter den hålla så länge den håller...

• passionsblomman

Jag lovar att du inte lyckas ha ihjäl dem1 de vill torka upp riktigt ordentligt mellan måttliga vattningar. Hör till suckulenter, som tål det mesta utom att dränkas.
    Köp nu och låt växa, så får du fina rankor alldeles lagom till bröllopet! jag har en i mitt fönster som växer massor och jag får linda runt rankorna runt bågen hela tiden.
    Gå och fixa nästa vecka!

Flisa80: Ranunkel finns i många olika kvalitéer och storlekar, men den du oftast ser i butik brukar ligga mellan 15-25 kr/st beroende på kvalité.
    Ska du ha en särskild färg/sort hemtagen speciallt för bröllop(vilket det blir om du gifter dig i juni, för då är högsäsongen över) får du vara beredd på eatt den hamnar lite högre.

Macecrush skrev 2008-11-02 13:05:36 följande:
    Vi skall inte ha ett jättebröllop, kanske 40 personer. Tåls ju att tänka på att man kan ha dem hemma, men jag har en så hemsk förmåga att ta död på det mesta =( dock så gifter vi oss inte förrän till sommaren.
  • passionsblomman

Ja, visst har jag!
    Jag blir så glad när jag hör om bra branschfolk, för ofta är det mest det dåliga det pratas om.

Det är tyvärr en brokig blandning på folk som säljer blommor och alla borde inte ha det jobbet(gäller ju fler yrken, men man tenderar att ta det lite personligt när ens egen yrkesheder sölas ner av klåpare...)

Troll1 skrev 2008-11-02 13:04:26 följande:
    Jag var på fler ställen, men det var först hos dem jag kände positivt engagemang. De hade idéer och det hade jag med. Hon visade mig tex rosen Cool Water som jag funderat på och vi gick tom ut för att se den i dasljus. Hon förstod vad jag tyckte om. Det blev en bra mix och bra pris med för den delen. Allt var så välgjort.Härligt jobb du har!
  • passionsblomman

Det låter jättevackert! Vad roligt och skönt att du känner dig så nöjd och glad1 Det ska bli kul att få se bilder längre fram

Mumriks blivande fru:
    Du kan titta på Hortensia i mitt galleri om du vill. Peka på bilden så kommer text vad de heter.

Sobeit skrev 2008-11-05 22:27:06 följande:
    Pssionsblomman:Nu har jag varit förbi vår lokala handelsträdgård och bokat min brudbukett. Den komemr att innehålla vit hortensia, vita pioner, vinröd kärleksört, vinröda kvistrosor, mugröna och björngräs. Och lite grönt längst ner på handtaget liksom. Den blir lite hängande, inte riktigt droppformad och björngräset och murgrönan kommer att mjuka upp formen så att det blir lite busigt. Inte så strikt. Grundfärgen i buketten är vit och accenterna är vinrött. Den kommer att bli helt underbar!! Min m2b´s coursage och näbbarnas buketter kommer att bestå av lite grönt, vit hortensia och vinröd luktärt. Allt kommer att hamna på ca 1700-1800.
Svar på tråden Ca pris för blommor???