• nni

Bröllopsresa tips?! En ö i Europa...

lillesessan skrev 2008-10-24 01:34:34 följande:
    Belv kanske inte så bra svar men är lite trött och får skriva mer om du undrar något..
    Tack så mycket för alla tips! Jo vi e lite kräsna, e ju smekmånaden det gäller. O vill gärna ha en gästvänlig ö, som inte e kal o har fina stränder. Som e lite annorlunda kanske...
    Kroatien har jag hört gott om med. Kan gärna ta lite info på resemål dit, tack!

stellasj; Okej, Skopelos ska jag titta på. Om jag inte redan gjort det :), har kikat runder så mycket redan tycker jag.
    Kanske priserna sjunker om ngn månad??!!
  • nni

lillesessan; Var bra svar! E glad över att ni hjälper till med råd överhuvudtaget. BT = guldvärt (ibland) :)

• nni
    chokladflingan skrev 2008-10-24 09:58:13 följande:
    Thassos är en toppen-ö! fin natur billigt att leva och inte för turistigt.
    Ja det e där min mamma var, verkar super-fint. Finns ju potential med dessa grekiska öar, synd man inte kan boka så många redan. :/ Kanske ska kika om ngn månad som jag skrev innan, då finns det kanske mer att boka o priserna har sjunkit...
  • nni

Tack alla!

Lillesessan, bra info. Ska verkligen kolla upp Kroatien. Turkost vatten, nice. Vatten o stränder e viktigt! Hela semestern ska handla om att njuta o inte så värst turistigt, mer unikt. :)

Silla 69, vill gärna höra mer om Malta. Var du där över sommaren? Temp? Stränderna?

Samos, ska verkligen kolla upp det. E fortf. glad för grekland, vill gärna utforska fler öar där. :)
    Ska kolla upp Korfu osså, verkar dock va dyrare att åka dit. :/ Samos ska vi kika på.

Berätta mer om Tunisen gärna!

Återkommer sen såklart när vi kollat upp mer :)

• nni

Det stora Blå skrev 2008-10-25 14:51:36 följande:

Det är lättare att säga vart t ex vi inte skulle åka på bröllopsresa, inte till Lefkas, Zakynthos, Mytilini (Lesvos) eller Karpathos.
    Ska ha det i åtanke... För turistigt?
  • nni
    nni skrev 2008-10-25 23:38:26 följande:
    Samos, ska verkligen kolla upp det. E fortf. glad för grekland, vill gärna utforska fler öar där. :)Ska kolla upp Korfu osså, verkar dock va dyrare att åka dit. :/ Samos ska vi kika på.
    Ursäkta, såg att jag nämnt Samos 2 ggr, e så många ställen vi har att kolla upp nu, mycket tack vare er! Blir lite confused osså kanske. :P
  • nni

Blir nu Grekland. E nästan 100 på det. Så förslag om Grekiska öar välkomnas! Samos, Korfu eller en mindre ö har vi i tankarna. Berätta vad ni har för poistiva/negativa erfarenheter o tankar... Vill boka nu snart

• nni

Jo Tunisien har vi kikat på. Prisvärdet. Men en stor nackdel dock. All dessa försäljare o inkastare som e på en?! Var i Turkiet o vill inte ha det likadant som där. Vi vill kunna få va ifred o njuta... Eller det e inte så farligt som jag tror?

Kika gärna på länkarna! Tips, tips, tips...!
    Finns för många grekiska öar. Om inte Korfu, någon ö som osså e grön med sandstränder o mysig såklart??!!

• nni
    älskarlivet skrev 2008-10-27 20:07:59 följande:
    Men som någon skrev ovan, jag tror också att folket i Grekland är trevligare..Det stora Blå skrev 2008-10-27 20:07:15 följande:
    Har osså fått en riktigt bra bild av Grekland. Gästfrihet o bemötande e viktigt. Men vilken av alla dessa öar. Finns så många från Apollos sortiment, så kikat där för mycket egentligen. Alla har ju sin charm.

Svårtattvälja; Skopelos...verkar fint, grönt med sandstränder som vi vill ha, men kanske för litet, vill gärna kunna göra ngn utflykt därifrån o se lite. Ska ha 2 veckors sem.

Det stora Blå; Okej. För vi var inte endast tjejer i Turkiet...var jag, min sambo o 2 vänner. Tyckte det var extremt jobbigt med försäljarna. Men de finns inte överallt?
    Vart i Tunisen var ni?
  • nni
    älskarlivet skrev 2008-10-27 20:24:18 följande:
    Vi åker till Kokkari, Samos, och Apollos hotell Christineangela
    [/citat]

Vilket charmigt o fint hotell! Samos ska ju vara jättevackert!
    Det hotellet tåls att tänka på.
    svårtattvälja skrev 2008-10-27 20:29:07 följande:
    [citat]
    Ja Skopelos en vecka var lagom men man kan ju kombinera med en vecka på Skiathos, grannön. Och någon som åkte samtidigt med oss tog flygbåten till fastlandet över dagen och shoppade i en större stad (minns inte vilken). Lycka till med vad ni än väljer!
    Tack tack! Vi lär inte bli besvikna vilken ö det än blir. Men vill ha det ultimat romantiskt såklart1

Ingen med tips om Korfu??
  • nni

Det stora Blå skrev 2008-10-27 20:31:19 följande:

"nni"Vi har varit i Grekland 20-25 gånger, och vi gillar t ex bl a Samos (mycket nära Turkiet, och ofta med skogsbränder), och Skiathos (mycket nära Skopelos), TROTS att vi blev uppkörda av en taxi-chaffis på Samos, som skulle ha betalt även för våra 4 väskor i bagageluckan, och TROTS att en kypare där skulle ha betalt för ett Duralex-glas, som barnet hade sönder.Det finns flera typ "grekiska" städer i Tunisien, faktiskt mycket vitare och blåare än i Grekland, t ex Hergla och Sidi Bou Said.
    Jo hagalna personer finns ju överallt tyvärr.
    Har du varit i Korfu?? :)
    Ska fundera över Tunisien...vet du vilket ställe där man kan välja som ligger lite mer för sig själv?
  • nni

Det stora Blå; tack för infon. Ska inte vara på den sidan av Korfu...men ska besöka staden. Vill ha närhet till sandstrand.

Ska kolla upp det med Tunisien med.

Finns för många alt. :/

Men det viktigaste e ju romantiskt ställe!

• nni

Nu har vi kommit fram till Kefalonia! Glad e jag!

Stod mellan Korfu o Kefalonia. Båda e gröna, stora o vackra.
    Men den ön vi valt, har bra förbindelser med andra öar i joniska havet. Så man kan upptäcka andra romantiska grekiska öar därifrån.
    Där vi valt att bo e ett ställe som ska ha de finaste stränderna, rent vatten, o nära till storstaden. Ett stort + med Kefalonia e osså att man lätt kan ta sig runt på ön. :) Vill gärna besöka den välbevarade staden Fiskardo.
    Så både bra förbindelsert med andra grekiska öar som vi varit intresserade av samt lätt att ta sig runt på själva ön.
    Hotellet blir säkerligen Lassi.

Vad tycks??

www.apollo.se/Travelling+with+apollo/Catalogue/Grekland/Kefalonia/Lassi/Hotel+and+Apartments/Lassi.htm&

:)

• nni

Tack förresten ALLA för infon ni gett mig!

• nni
    MarianneL skrev 2008-10-31 10:03:26 följande:
    får jag bara fråga, ni som inte tycker TYrkiet är en bra ide, varför?Jag trodde att det var mycket billigare där än i Grekland, och att det ändå var väldigt fint.
    Har inte ngn bra erfarenhet från där vi var, Alanya. Men smaken e delad. Var för många inkastare o försäljare där vi var. Så vi alla 4 tyckte det blev för mycket. stranden var fin o maten var ganska god.
    Finns säkert underbara sidor av Turkiet.
    Vart har ni tänkt åka?

Har varit på Kreta 1 gång, men fastnade för den grekiska atmosfären o folket där direkt. :)
    Finns ju sååååå många fina öar att välja mellan osså, denna gången blir det en grön vacker ö. :)
  • nni

Men visst, Grekland e inte så billigt som turkiet...men inte så dyrt iheller. Lite billigare än Sverige.

• nni

Det var alltså väldigt jobbigt, till o med de på hotellet var på oss! Nu var vi förvisso, tre tjejer o en kille. Det kanske inte e lika illa med par??
    Rekomenderar inte Alanya till par ändå eftersom det e så mycket fest där. Men Kemer eller Side?
    Tror just Alanya e den stora turistfällan! Bli inte för avskräckt nu...

Men annars rekommenderas Grekland, har bara hört positivt om greker i allmänhet, visst att det finns inkastare, men inte i sån hög grad som turkiet...varje resemål till Grekland e inte så dyrt. Kreta var fint t ex o inte så dyrt.
    Men kör på känslan! Vi gissar oss fram till att Kefalonia passar oss, vet ingen som varit där som vi känner!

Svar på tråden Bröllopsresa tips?! En ö i Europa...