• bride 2be

minska ner på gästlistan......blir folk(släkten) sura?

Vi har nu en gästlista på 87 personer. Men det känns som det blir mycket pengar om alla ska få mat, dryck mm. De vi har på listan nu är släkten och de närmaste vännerna. Det kostar ju massor och eftersom vi inte riktigt känner att det är värt att lägga så mycket pengar så måste vi ju minska antalet gäster. Den stora frågan är hur man väljer och om folk blir ledsna/sura/besvikna och hur de tar det. Jag kollade på det idag vi har sagt att ungefär 20 från varje sida blir lagom och det blir 27 från min sida om jag tar bort mina kusiner men bjuder deras föräldrar dvs mina fastrar och mostrar med makar. Men funderar på hur mina kusiner skulle ta det, vi har talat om att vi ska gifta oss men inte nått mer än så. Det blir ju ungefär samma för min sambo.

Mina föräldrar kommer betala halva festen men det blir ju ändå en jätte summa....Och vi vill kunna åka på resa med.

• Svar på tråden minska ner på gästlistan......blir folk(släkten) sura?
  • Ore

Vi bjöd alla våra kusiner, men de som inte stod så nära valde att inte komma. Så i slutändan så var det de kusiner som vi ville ha där som var där, och inte de andra... Men inga sura miner, eftersom de var inbjudna.

• brud080808
    monkay skrev 2008-10-28 09:53:54 följande:
    Min säkt är inte så stor, så jag kan bjuda de jag vill, men min sambo har desto större släkt. Bland dem så finns det två morbröder med resp samt 4 kusiner som vi ALDRIG umgås med. Är så att vi nästan knappt skulle känna igen dem på stan. Men min sambos mamma vill absolut att vi ska bjuda in dem - ngt annat är inte att tänka på!?! Vi sa lite snyggt att vi får se, gästlistan är inte klar än....då sa hon att hon såklart skulle betala för de personerna. Hon ville inte "splittra" släkten.Men hallå..är ju vi som gifter oss, jag vill inte ha främmande personer på mitt bröllop! Min m2b säger inte så mkt om saken, han accepterar att hans mamma tycker så och kan tänka sig att bjuda in dessa personer ändå...Tycker det känns mkt märkligt att hans mamma ens sa sådär, vi hade inte ens diskuterat gästlistan.Vad sjutton ska jag göra?
    No way att jag hade accepterat det! Även om on betalar, jag vill ha mina vänner oxh närstående på mitt bröllop, inga nästintill främlingar bara för att inte "splittra släkten". Vilket trams, om ni ändå inte umgås nu så blir det knappast värre av att ni inte bjuder dem. Skulle personligen blivit väldigt förvånad om jag blev bjuden på ett bröllop där jag knappt känner brudparet.
  • älskarlivet

Men för mannen är det väl inte helt okända människor??

brud080808 skrev 2008-10-28 10:13:19 följande:
    No way att jag hade accepterat det! Även om on betalar, jag vill ha mina vänner oxh närstående på mitt bröllop, inga nästintill främlingar bara för att inte "splittra släkten". Vilket trams, om ni ändå inte umgås nu så blir det knappast värre av att ni inte bjuder dem. Skulle personligen blivit väldigt förvånad om jag blev bjuden på ett bröllop där jag knappt känner brudparet.
  • bride 2be

Min släkt är ganska stor med, jag bor ganska långt bort från mina kusiner så det blir bara att vi umgås vid större högtider och födelsedagar (om jag är hemma de kommer aldrig hit).
    Det som känns lite dumt är att jag skulle vilja bjuda några av kusinerna men inte alla. Eftersom min släkt umgås mycket så skulle det bli konstigt så det blir alla eller ingen. Mina mostrar och en kusin på den sidan kommer jag inte heller bjuda om vi ska minska ner då jag träffar dem var tionde år ungefär.

Jag har valt ut personer som betyder nått för mig. Vist hade jag hellre haft det stora bröllopet men det är ju inte bara en fråga om vilja, det måste ju gå ekonomiskt och vill inte utnytja mina föräldras erbjudande heller om att stå för halva festen sen vill vi kunna åka på en resa med ganska direkt efter eller sambon vill det, det är inte lika viktigt för mig även om det klart skulle vara roligt.

Jag vet att i alla fall en av mina kusiner med fam verkligen ser fram mot bröllopet och det känns så fel att inte bjuda då känns som man måste förklara sig på nått sätt.

• brud080808
    älskarlivet skrev 2008-10-28 10:24:15 följande:
    Men för mannen är det väl inte helt okända människor??
    Nej det är sant, men umgås de? Kanske brudparet isåfall hellre bjudit in andra som de umgås med, men nu upptas platserna av människor de knappt träffar.
  • älskarlivet

Vi kommer bjuda min släkt trots att vi aldrig umgås med dem, vi vill helt enkelt ha dem där för de är släkt och vi har trevligt när vi väl träffas..

brud080808 skrev 2008-10-28 11:26:35 följande:
    Nej det är sant, men umgås de? Kanske brudparet isåfall hellre bjudit in andra som de umgås med, men nu upptas platserna av människor de knappt träffar.
  • monkay
    brud080808 skrev 2008-10-28 11:26:35 följande:
    precis så känns det, vi har fått dra ned på gästlistan båda en och två gånger och så kommer detta med hans mammas önskan, (känns som om vi inte kan göra annat än att "lyda". Finns flera vänner som jag hellre velat bjuda... Kändes som om det blev för mkt bara när hon sa sådär, kändes som om bröllopet var för henne och hennes släkt istället för oss.
  • monkay

Tillägg:

Självklart så förstår jag ju hur hon tänker, skulle jag också tänkt om det handlade om mina syskon. MEN det är inte hennes bröllop utan vårt!

Det jag vänder mig mest emot är att hon sa att hon betalar för dessa 10 extra gäster... vadå vill hon ha en specad faktura på 10 gäster?

Förlåt tjejer om jag låter bitter och småsint, blev bara så paff och ledsen över att hon i det närmaste tvingar oss att bjuda de hon vill ha där.

• brud080808

Monkay, jag förstår dig absolut! Skulle bli galen och svärmor kom och skulle bestämma vilka som VI ska bjuda på VÅRT bröllop! Jag tycker faktiskt inte hon har med det att göra i överhuvudtaget, och kan inte bara tro att det är okej att ta med vilka som helst bara för att hon betalar? Fint att hon gör det förståss, men det är ju ändå NI som ska stå för inbjudan, och jag tror att ni hellre betalar för de ni vill ha där, än lämnar en faktura till svärmor så att hon kan ta med de hon önskar. 10st, herregud det var ju inte nå lite heller, okej om det varit en, möjligen!

• brud080808
    älskarlivet skrev 2008-10-28 11:30:17 följande:
    Vi kommer bjuda min släkt trots att vi aldrig umgås med dem, vi vill helt enkelt ha dem där för de är släkt och vi har trevligt när vi väl träffas..
    Ja det är klart att det kan vara trevligt Dock gillar jag inte ts svärmors stil att "bara hon betlar får hon ta med vilka hon vill". Hade varit skillnad om brudparet själva tänkt att det vore trevligt om den där morbrorn kom.
Svar på tråden minska ner på gästlistan......blir folk(släkten) sura?